Motorsåg och handhållet

Vad har ni som är proffs för motorsågar?

40 inlägg 24569 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad har ni som är proffs för motorsågar?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#585736 Jag ser många såg i olika märken och frågar ofta varför valet föll på just den de har. Pris eller närmaste verkstad är ofta svaren.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vad har ni som är proffs för motorsågar?

Hema  
#585752
Oscar N skrev:Vad tycker du om stihls sågar mot Husqvarnas ?

Ohh, jag skulle nog varit lite tydligare. Jag är inget proffs, utan de sågar är vad proffsen har. Jag kör dock Husqvarna 339, 357 o 390 av proffssågarna.

De olika märkena är olika bra på olika saker. Jag föredrar Husqvarnas X-cut kedjor, delvis på deras filmall som jag gillar. Men på senare tid har jag blivit mer o mer sugen på att testa Stihl och då gärna med drev och svärd för X-cut. :)

Stihls 500i är väldigt intressant och det ska bli spännande att se hur den sågen kommer påverka modellprogrammet framöver.

Något som är återkommande bland användarna, är att ha en bra återförsäljare och då kommer båda märkena göra dig nöjd. Om du har en bra åf, så be att få prova/låna hem.

Avatar Fallback

Re: Vad har ni som är proffs för motorsågar?

Tralsmo  
#585759
Hema skrev:
Oscar N skrev:Vad tycker du om stihls sågar mot Husqvarnas ?

Ohh, jag skulle nog varit lite tydligare. Jag är inget proffs, utan de sågar är vad proffsen har. Jag kör dock Husqvarna 339, 357 o 390 av proffssågarna.

De olika märkena är olika bra på olika saker. Jag föredrar Husqvarnas X-cut kedjor, delvis på deras filmall som jag gillar. Men på senare tid har jag blivit mer o mer sugen på att testa Stihl och då gärna med drev och svärd för X-cut. :)

Stihls 500i är väldigt intressant och det ska bli spännande att se hur den sågen kommer påverka modellprogrammet framöver.

Något som är återkommande bland användarna, är att ha en bra återförsäljare och då kommer båda märkena göra dig nöjd. Om du har en bra åf, så be att få prova/låna hem.



Håller med.
Olika sågar ä bra på olika vis. Varför ja börjat gilla stihl ä ja inte riktigt klar över. Tror att det beror på att dom känns segare å mer okomplicerade, funkar alltid ( men de gör ju Husqvarna ochså),
En skillnad är att stihl är konsekvent mer lättstartad å går bra direkt.. Dom Husqvarna ja haft ( 550) är mer labila och känsliga för att man gör rätt vid varmstart samt tar ett antal sekunder innan dom går bra. Pettiteser kan tyckas men av två bra produkter så är det ändå en viss skillnad.

Ä ochså sugen på en 500i men köpte ju nyss en 462 me 20tum som ja ä helnöjd mä. 462 skulle utan vidare hantera betydligt längre svärd , frågan ä bara om ja skulle de. 20tums räcker te mej, å då faller nog 500 bort. Kan inte hitta nåt ekonomiskt incitament för å köpa.

Avatar Fallback

Re: Vad har ni som är proffs för motorsågar?

Hema  
#585763 En tröst i din fundering är att 462:an är en riktigt bra såg. 👍

Användarvisningsbild

Re: Vad har ni som är proffs för motorsågar?

Erre  
#585768 Proffssåg?
Aldrig under 50cc oavsett märke.
Dvs Husqvarna, Stihl, Jonsered eller Dolmar

Avatar Fallback

Re: Vad har ni som är proffs för motorsågar?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#585770 Veit iverfall om ein nordmann som ikkje er enig med deg der og da er ikkje meg!

Avatar Fallback

Re: Vad har ni som är proffs för motorsågar?

Avslutat-02  
#585771 Små stihlarna då? :mrgreen:

201 m fl....

Avatar Fallback

Re: Vad har ni som är proffs för motorsågar?

80-90  
#585773 Då jag jobbade i skogen heltid körde jag på slutet m 372 tills 560 kom då blev det den !!

Användarvisningsbild

Re: Vad har ni som är proffs för motorsågar?

Erre  
#585774
vinterrojarn skrev:Små stihlarna då? :mrgreen:

201 m fl....

Bra sågar men jag tror inte det är något för proffs som jobbar hela dagar varje vecka.
Känns som att det händer något med kvalitén när man kommer upp i 50cc och där över.
Men det är bara min åsikt.

Användarvisningsbild

Re: Vad har ni som är proffs för motorsågar?

Erre  
#585775
can skrev:Veit iverfall om ein nordmann som ikkje er enig med deg der og da er ikkje meg!

Är helt med på det. :d

Avatar Fallback

Re: Vad har ni som är proffs för motorsågar?

Avslutat-02  
#585777 Kan hålla med om det.
Speciellt om sågen ska användas till allt.
Inte bara kvistning...

Avatar Fallback

Re: Vad har ni som är proffs för motorsågar?

tallen100  
#585790
Erre skrev:
vinterrojarn skrev:Små stihlarna då? :mrgreen:

201 m fl....

Bra sågar men jag tror inte det är något för proffs som jobbar hela dagar varje vecka.
Känns som att det händer något med kvalitén när man kommer upp i 50cc och där över.
Men det är bara min åsikt.

Hade 242 xpg tillverkats än och hållit samma kvalite, så hade jag nog sagt emot dej :wink:

Avatar Fallback

Re: Vad har ni som är proffs för motorsågar?

tallen100  
#585794
tallen100 skrev:
Erre skrev:
vinterrojarn skrev:Små stihlarna då? :mrgreen:

201 m fl....

Bra sågar men jag tror inte det är något för proffs som jobbar hela dagar varje vecka.
Känns som att det händer något med kvalitén när man kommer upp i 50cc och där över.
Men det är bara min åsikt.

Hade 242 xpg tillverkats än och hållit samma kvalite, så hade jag nog sagt emot dej :wink:

Äsch, Kollade och det är ju 49cc i 242an det är ju ganska nära 50cc :d , trodde det bara var 47 :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Vad har ni som är proffs för motorsågar?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#585795
tallen100 skrev:
tallen100 skrev:Hade 242 xpg tillverkats än och hållit samma kvalite, så hade jag nog sagt emot dej :wink:

Äsch, Kollade och det är ju 49cc i 242an det är ju ganska nära 50cc :d , trodde det bara var 47 :mrgreen:

Var hittade du den siffran? I min bruksanvisning står det 42 cc, 42 mm kolvdiameter och 30 mm slaglängd

Avatar Fallback

Re: Vad har ni som är proffs för motorsågar?

tallen100  
#585797
th skrev:
tallen100 skrev:
tallen100 skrev:Hade 242 xpg tillverkats än och hållit samma kvalite, så hade jag nog sagt emot dej :wink:

Äsch, Kollade och det är ju 49cc i 242an det är ju ganska nära 50cc :d , trodde det bara var 47 :mrgreen:

Var hittade du den siffran? I min bruksanvisning står det 42 cc, 42 mm kolvdiameter och 30 mm slaglängd

Du har rätt, dubbelfel av mej :oops:
Råkade titta på 242 g, där det stod, cylinderdiameter 42mm, slaglängd 32mm och slagvolym 49cc.
Så kan det gå när man läser snabbt :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).