Föryngring

Skadade tallar efter markberedning!

46 inlägg 13542 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skadade tallar efter markberedning!

Göt  
#585696 sorgligt att det ser ut så, skulle helt klart kräva ersättning...
det finns många enormt duktiga entrepenörer så det är så hemskt synd när det ser ut så

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Skadade tallar efter markberedning!

1470  
#585719 Tycker att det blir lite väl upphetsad stämning här. Visst när jag markberedde för ett antal år sedan var direktivet att inte köra närmare än 1.5 m. Detta för att inte tallarna skulle blåsa ner. Och det här ju uppenbarligen gått lite snett, men att riva upp himmel och jord.... ser ju inte ut att vara stamblockstall och då gör det ju mindre att barken är skavd. Om det ska göra något med priset måste skadan nå in i sågytan vilket är mindre troligt så lång ner på stammen. Tallen som ligger ner här nog blåst ner då den ligger vinkelrätt mot hjulspåret. Säger inte att det är okej men tycker tråden spårar ur för det som mest är ett estetiskt fel. Tänk på att det kanske är en ny yngre förare som gjort ett okunskapsfel. Prata med ansvarig om vad som gått fel men häng ingen före.

Avatar Fallback

Re: Skadade tallar efter markberedning!

Avslutat-02  
#585726 Som van förare av dessa maskiner kan jag säga direkt oavsett förare så ska det ej se ut på detta sätt.

Inget aggregat ska upp på träden.
Och läser man det som är skrivet så var det inte bara här på bilden utan på många ställen.

Ingen har ska hänga ut någon mer än att jobbet är så dåligt gjort att man blir förbannad.

Att träd rasar, eller blåser ner är vanligt men inte att köra på träd utan att säga till om att olycka skett.

Användarvisningsbild

Re: Skadade tallar efter markberedning!

1470  
#585741 Han kan ju inte både haft harven i backen och uppe i träden samtidigt. Så man undrar hur det gått till.. kanske maskinägaren har större bekymmer. 😉

Avatar Fallback

Re: Skadade tallar efter markberedning!

Avslutat-02  
#585743 Trolig orsak...

Haft harven uppe, backat in, skrubbat träden kört därifrån med harven nere....

Bara en teori.....

Användarvisningsbild

Re: Skadade tallar efter markberedning!

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#585764
vinterrojarn skrev:Trolig orsak...

Haft harven uppe, backat in, skrubbat träden kört därifrån med harven nere....

Bara en teori.....


Ja, eller somnat på hygget?? Alternativt smakat lite för mycket på starkvaror i maskinen...

Avatar Fallback

Re: Skadade tallar efter markberedning!

Avslutat-02  
#585765 Det är väldigt tråkigt oavsett anledning.
Det som blir mest tråkigt är all dokumentation och samtal med bolaget/föreningen som anlitades.

Satt själv med vid förhandlingarna om det som hände häromkring. Det var mycket samtal och den entreprenören försökte att smita från allt ansvar och skyllde på föreningen. Skogsägaren blev vansinnig och hotade med stämning...

Jag kan tänka mig att stammen kanske har ramlat ändå, men det syns på stammen om den fått hjälp eller ej.

Det vi kan vara fullständigt klara över är att föraren har kört minst 2 gånger vid varje träd vilket är en gång för mycket....

Användarvisningsbild

Re: Skadade tallar efter markberedning!

Larssoniskogen  
#589458 Nu tänker jag skriva nåt som nog dem flesta tänker. FÖRBJUD MARKBEREDNING!

Men riktigt så enkelt är det ju inte, det går ju att göra bra jobb oavsett utrustning. I min mening är MB med grävmaskin det skonsammare alternativet, men tidsdrygt, duktig chaufför med ett fläckberednings agg. på skotare helt ok. Men dem flesta som kör verkar ju helt sakna grönt kort och helt och hållet sunt förnuft.
Älg jakt eller inte, stress eller dålig ersättning, inget är en ursäkt. Hade vi som jobbar med rundvirkes drivning gjort lika dåliga jobb som MB entreprenörena hade vi blivit av med kontrakten direkt. Har fått blodtryckshöjare på många återbesök av gamla drivningstrakter, alltid minst en avvikelse på varje (oftast många fler).
Jag brukar råda leverantörer jag träffar att helt avstå MB för att kvalitén är så dåligt utfört.
Är yrkesverksam i Sörmland.

Avatar Fallback

Re: Skadade tallar efter markberedning!

Avslutat-02  
#589460 Nä det tänker då inte jag. Utan förbjud dåliga entreprenörer och förare hellre.

Slarv och trams hör hemma i sandlådan.
I verkligheten gäller ansvar och stolthet över att göra bra jobb.

Användarvisningsbild

Re: Skadade tallar efter markberedning!

Larssoniskogen  
#589464 Har du träffat någon MB entreprenör som är som du beskriver? Tills den dyker upp borde vi nog införa åtminstone körförbud.

Avatar Fallback

Re: Skadade tallar efter markberedning!

Avslutat-02  
#589475 Mellanskog i Bollnäs har en duktig entreprenör från Gnarp. Den från trakten fick sluta pga sina dumheter, ungefär som sånt som tråden visar......

Nya entreprenören är bättre och ca 30% billigare......

Användarvisningsbild

Re: Skadade tallar efter markberedning!

Larssoniskogen  
#589476 Då finns det hopp kanske

Avatar Fallback

Re: Skadade tallar efter markberedning!

339  
#592171 Vill berätta att allt ordnade sig. Norra och entreprenören ersätter mig (enligt prislistan) för alla träd som blev skadade.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skadade tallar efter markberedning!

isteskog  
#592175 Bra att det ordnade upp sig! 👍

Avatar Fallback

Re: Skadade tallar efter markberedning!

Avslutat-02  
#592178 Sunt förnuft segrar till slut..
Grattis :ymparty: :ymparty:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).