Föryngring

Skadade tallar efter markberedning!

46 inlägg 13510 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skadade tallar efter markberedning!

Vågen  
#585639 Vad ska vi kommentera? Stress och slarv i skogsentreprenörbranschen eller skador på rotstocken på tall?
Om det gäller det senare vet jag en som orsakar 70%iga skador i ett taklbestånd på rotsstocken utan att det finns någon ansvarig .
Självklart ska entreprenören kontaktas i detta fall

Arevo
Avatar Fallback

Re: Skadade tallar efter markberedning!

Hema  
#585641 Slutavverka direkt och kräva plantering?

Användarvisningsbild

Re: Skadade tallar efter markberedning!

halvproffs  
#585643 Kan knappt läsa om sådant här idiotiskt slarv för jag är rädd att blodtrycket blir för högt.
Har själv råkat ut för mycket idioti.
Grotskotningen var på gång så jag gick dit för att titta och det var två skotare där med unga förare som körde. Den närmaste hade fötterna på instrumentpanelen så där slappt och körde rakt över en ganska liten frötall. Blev så förbannad och ledsen så jag gick raka vägen hem med nävarna knutna i fickorna. Vågade inte ta ta tag i det för jag vet inte vad som hade hänt.
Bara en av alla tokerier jag råkat ut för. Jo en till kan jag ta. Hade en fin traktorkörväg som man nästan kunde åka bil på. Gjorde upp att han som körde markberedaren skulle ringa mig när han anlände. Pyttsan, när jag kom dit efteråt så var vägen markberedd också fast den syndes hur bra som helst.
Bolaget erbjöd sig att skicka dit en grävare och fixa till vägen. Den entreprenören var så stressad att sämre hafsjobb kan det inte bli så här står jag nu med en skitväg.

Egetligen försöker jag glömma allt skit jag råkat ut för men minnena dyker upp när man.läser trådar om skador.
Ibland tror man att dom gör det med flit för så här korkad kan inte förarna vara?

Avatar Fallback

Re: Skadade tallar efter markberedning!

Avslutat-02  
#585647
svampbob skrev:Det är väl Älgjakt i Bredbyn i veckan så en entreprenör med alldeles för mycket jobb har säkert hittat en nödlösning för att få maskinerna att snurra. Jag har hört klagomål från fler ställen i veckan angående kvalitén på reservförarna. Jag tycker det är helt väntat då det är väldigt svårt att få tag på dugligt folk en vanlig vecka utan älgjakt.



Så bara för att det är älgjakt så ska man tåla lite skador och sönderkörningar?

Nä den entreprenör som agerar så borde bannlysas, inte tusan ska älgjakten spela in, då hade de kunnat kört någon dag när de inte jagade eller väntat tills efteråt....

Skulle skämmas ögonen ur mig över en sådan här körning.

Plantera tycker jag absolut att skogsföreningen kan betala eller rättare sagt entreprenören.

Avatar Fallback

Re: Skadade tallar efter markberedning!

tallen100  
#585650 Det är ingen som påstått att folk ska tåla att få ett sånt uruselt resultat och det är ingen ursäkt att det är älgjaktstid, men det kan ha med saken att göra....

Såg bedrövligt ut :surp:

Avatar Fallback

Re: Skadade tallar efter markberedning!

isteskog  
#585652 Såna där förare ska plockas bort ur skogen, det är säkert såna som markbereder över kulturminnen också. Vissa passar nog bara till att köra vält vid vägbyggen (utan att ringakta de som kör vält redan) 😉

Avatar Fallback

Re: Skadade tallar efter markberedning!

Avslutat-02  
#585654 Okej, vi säger att det är pga älgjakt.
Men vad har älgjakt med att göra ett bra och fint jobb att göra?

Godkänner industrin att deras anställda går hem några timmar tidigare och struntar i allt bara för att det är älgjakt om en dag eller två?

Eller ska äldre ligga i sängen nerkissade för att hemtjänsten ska ut och jaga älg imorgon?

Nä, det argumentet håller inte.

Förlåt om jag verkar/verkade hård,. Men är lite uppretad.

Avatar Fallback

Re: Skadade tallar efter markberedning!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#585669 Skall man ens markbreda så nära träden?

Avatar Fallback

Re: Skadade tallar efter markberedning!

tallen100  
#585672 Nej inte så det tar i träden.

Avatar Fallback

Re: Skadade tallar efter markberedning!

Hema  
#585677
tallen100 skrev:Nej inte så det tar i träden.

Man borde väl inte vara en meter ifrån, annars ökad risk för rotskador?

Användarvisningsbild

Re: Skadade tallar efter markberedning!

svampbob  
#585678
vinterrojarn skrev:
svampbob skrev:Det är väl Älgjakt i Bredbyn i veckan så en entreprenör med alldeles för mycket jobb har säkert hittat en nödlösning för att få maskinerna att snurra. Jag har hört klagomål från fler ställen i veckan angående kvalitén på reservförarna. Jag tycker det är helt väntat då det är väldigt svårt att få tag på dugligt folk en vanlig vecka utan älgjakt.



Så bara för att det är älgjakt så ska man tåla lite skador och sönderkörningar?

Nä den entreprenör som agerar så borde bannlysas, inte tusan ska älgjakten spela in, då hade de kunnat kört någon dag när de inte jagade eller väntat tills efteråt....

Skulle skämmas ögonen ur mig över en sådan här körning.

Plantera tycker jag absolut att skogsföreningen kan betala eller rättare sagt entreprenören.


Det är ju inte säkert att det är pga av älgjakten utan jag bygger min gissning på hur det ser ut annars i maskinförarbranchen med extrem brist på folk.
Det är inget försvar av resultatet.

Avatar Fallback

Re: Skadade tallar efter markberedning!

339  
#585679
Mangan skrev:Skall man ens markbreda så nära träden?


Oavsett trakdirektiv på en karta tycker man att bedömning och utförande måste ske på plats. Gigantiska stenar eller lämnade träd måste man köra vid sidan om. Det är helt obegripligt för mig hur nära träden han kört. Nästan som han kört i mörker utan lyse.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skadade tallar efter markberedning!

svampbob  
#585680
vinterrojarn skrev:Okej, vi säger att det är pga älgjakt.
Men vad har älgjakt med att göra ett bra och fint jobb att göra?

Godkänner industrin att deras anställda går hem några timmar tidigare och struntar i allt bara för att det är älgjakt om en dag eller två?

Eller ska äldre ligga i sängen nerkissade för att hemtjänsten ska ut och jaga älg imorgon?

Nä, det argumentet håller inte.

Förlåt om jag verkar/verkade hård,. Men är lite uppretad.


Hur skulle du göra om du var chef för hemtjänsten i din stad och plötsligt är det sommar och alla anställda har rätt att ta ut sin semester men inga kompetenta vikarier finns tillgängliga.

Avatar Fallback

Re: Skadade tallar efter markberedning!

Avslutat-02  
#585682 Göra som bollnäs kommun har gjort.
Lejt ett bemanningsföretag med utbildad personal.

Så i detta fall, anlitat en annan entreprenör som hade utbildad och kunnig personal, eller väntat en vecka, varpå jag talar om det för kunden: att tyvärr så jagar vi älg nu i en vecka, men så fort som det är stiltje där eller att jaktveckan är över så kommer vi och kör.

Verkar inte så svårt eller hur? Allt går bara man använder sunt förnuft.

Avatar Fallback

Re: Skadade tallar efter markberedning!

Avslutat-02  
#585685 Ps ursäkta om jag var otrevlig.

Vad det gäller att markberedda nära träden så kan föraren med hjälp av spak köra aggregatet och harva grundare runt träden.
Men det gäller att man tänker och orkar bry sig.

Klart allt ska markbereddas.
Tallens rötter klarar av det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).