Bioenergi

Lönsamhet i vedförsäljning?

4000 inlägg 1195160 visningar 142 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

svampbob  
#581558 Jag tar 500 kr m3 för torr björk i 30 cm längd och stjälpt mått. Jag har i princip redan sålt all ved. Jag har nu ca 15 m3 kvar på lager. Känns bra att få bort veden innan vintern sätter in.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#581561 2006 när jag höll på så tog jag 850 kr för 1m3 pall staplad torr björkved inkl utkörning, hade en kille som körde billigt. Samma koncept som Bauhaus har för 1450 kr +frakt idag
Senast redigerad av Flisaren mån 12 aug 2019, 17:30, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

CTech  
#581566
svampbob skrev:Jag tar 500 kr m3 för torr björk i 30 cm längd och stjälpt mått. Jag har i princip redan sålt all ved. Jag har nu ca 15 m3 kvar på lager. Känns bra att få bort veden innan vintern sätter in.



Så tänkte jag också tills i fjol när veden tog slut i september-oktober. Hela vintern hörde folk (mestadels stamkunder) av sig och ville fylla på, så i år är målet att ha en kubik över fram i vår så jag vet att alla som vill ha får. Det ger även chans till nya kunder då andra sålt slut.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Avslutat-02  
#581595 Bra tänkt... :-bd :-bd ett riktigt entreprenör tänk...

Eller som en herre i en annan tråd skulle ha sagt,,, du har börjat tänka själv.....!🎉
Fast han inte kan....

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

svampbob  
#581612 Jag har inte så mycket plats under tak så jag säljer gärna veden tidigt och tom som inte är ute i tid får skylla sig själva när veden är slut.

Det ringde en i kväll och klagade på att jag var för dyr. Jag svarade då behöver du inte köpa av mig. Sedan ringde han upp igen och skulle ha två säckar istället för som först en säck.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#581635
axwell skrev:
CTech skrev:Jag betalade 420:-/fub ex moms förra säsongen. I år har jag fått betala 450-460 så ingen jättehöjning. Det är inkl leverans.


Även om priset är inkl. lev. så låter det högt, här Medelpad är det på en helt annan nivå.

I vintras erbjöd jag en vedhandlare att köpa bil+släp eller hämta själv med sin 30 kmh-skotare.
Svaret blev att han kunde köpa lastbilstravar för 4000 kr inkl. trp, svart, så där blev det ingen affär.

Nej det är inte högt i Östergötland. Grundlistan utan några premier alls ligger på 360 tex. Södra betalar ju lite mer än 400 kr. Transporterna drar i väg också. Runt 70 kr fub plus moms för mig i år.
Men jag förstår att priserna är lägre norrut som du säger axwell

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

axwell  
#581650
Vedproducent skrev:Nej det är inte högt i Östergötland. Grundlistan utan några premier alls ligger på 360 tex. Södra betalar ju lite mer än 400 kr. Transporterna drar i väg också. Runt 70 kr fub plus moms för mig i år.
Men jag förstår att priserna är lägre norrut som du säger axwell


Ja även på massaved av rensorterad björk ligger priserna lågt här, 280 kr/fub enl. listan.
SCA vill hellre ge bättre premie för granmassa om det inte ingår nån björkmassa.
Ryktet säger att behovet är litet i Sundsvallstrakten och att björkmassa ofta går till Iggesund (Holmen?).

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

halvproffs  
#581676 Här känns det som det är ett överutbud på ved trots att många eldar med ved. Många som äger skog själv och veden hamnar hos nära och kära nästan gratis.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

svampbob  
#581677
halvproffs skrev:Här känns det som det är ett överutbud på ved trots att många eldar med ved. Många som äger skog själv och veden hamnar hos nära och kära nästan gratis.


Så det nog om du bor för långt ifrån en större stad. Jag har en knapp mil in till Umeå och det är garanterat därför som jag blir av med veden så snabbt. Många av dom andra som säljer ved har 5 till 7 mil in till Umeå och jag gissar att dom inte alls har samma rusning efter ved.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

JensSkoog  
#585616
1567806129_vedtilbud!!_06_09_19.jpg

Dagens pris för ved på Maxbo.
276 för fyra 40 liters säcker, eller ungfär 70 för en säck.
För medlemmar blir det billigare, 229 för fyra - 57 för en säck.

Såg folk som fyllde upp slepvagnen med säckar då jag var där idag :surp:
Undrar om jag ska lägga lite på priset på det jag har. 60 kr säcken
för 60 liters säckar känns billigt när jag körer hem till folk med veden :wink:

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

svampbob  
#585617
JensSkoog skrev:
$matches[2]

Dagens pris för ved på Maxbo.
276 för fyra 40 liters säcker, eller ungfär 70 för en säck.
För medlemmar blir det billigare, 229 för fyra - 57 för en säck.

Såg folk som fyllde upp slepvagnen med säckar då jag var där idag :surp:
Undrar om jag ska lägga lite på priset på det jag har. 60 kr säcken
för 60 liters säckar känns billigt när jag körer hem till folk med veden :wink:


Vad säger du om det här vedpriset som jag såg ikväll utanför mataffären.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

JensSkoog  
#585629
svampbob skrev:Vad säger du om det här vedpriset som jag såg ikväll utanför mataffären.

7-8 klabbar, 10" i längd - eldas upp på en timme eller två.
Det blir ungefär 50 norska för den eldningen om det är US
dollar- Jag packar en slepvagn och kör dit :d

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Avslutat-02  
#585653 53 svenska.....

Men det där är väl ca en liten strunt del av en kubik......

Vad kan kubik priset bli med dessa?
1050 kr....?

:shock: :shock:

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

svampbob  
#585675
JensSkoog skrev:
svampbob skrev:Vad säger du om det här vedpriset som jag såg ikväll utanför mataffären.

7-8 klabbar, 10" i längd - eldas upp på en timme eller två.
Det blir ungefär 50 norska för den eldningen om det är US
dollar- Jag packar en slepvagn och kör dit :d


Ja det här är i Montana. Jag fattar det inte att man kan sälja veden så dyrt här ute i vildmarken.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#585778
svampbob skrev:
JensSkoog skrev:
svampbob skrev:Vad säger du om det här vedpriset som jag såg ikväll utanför mataffären.

7-8 klabbar, 10" i längd - eldas upp på en timme eller två.
Det blir ungefär 50 norska för den eldningen om det är US
dollar- Jag packar en slepvagn och kör dit :d


Ja det här är i Montana. Jag fattar det inte att man kan sälja veden så dyrt här ute i vildmarken.

Nej men det är ju som våra bensinstationer. Dom blir inte rika på att sälja några få dyra vedsäckar. Har sett priser här på 95 kr säcken för dåligt fyllda 40 litersäckar. Men dom säljer kanske 200 st varje säsong.
Det är volymer till rimligt pris som blir något i slutänden. Denna veckan har jag levererat ved för precis lite över 100 000 kr och 130 m3. Jag har levererat 14 st 40 litersäckar som exempel för 76 kr st.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).