Slurfi skrev:Det är väl ännu så att en C-reggad pickis inte har nåt förmånsvärde?
Det tror jag, tung lastbil har inget förmånsvärde. Vad är det för årskostnader på en sån, då?
Mangan skrev:Slurfi skrev:Det är väl ännu så att en C-reggad pickis inte har nåt förmånsvärde?
Det tror jag, tung lastbil har inget förmånsvärde. Vad är det för årskostnader på en sån, då?
Arvid0 skrev:lite "fakta":
https://driva-eget.se/nyheter/skatt/sla ... attesmall/
ekonomiansvarig.se:
Firmabil
En firmabil är en bil (personbil, skåpbil, pickup eller lastbil) som uteslutande används i
tjänsten (Skatteverket accepterar 100 mil eller 10 tillfällen med privat användning). För en
firmabil betalar du inget förmånsvärde eller dylikt, utan företaget står istället för samtliga
kostnader. Detta gör självklart att detta är det mest förmånliga sättet att disponera en bil för
företaget. Samtidigt ställer detta mycket höga krav på hur bilen används. För det första bör du
kunna styrka att den inte används privat. Enklast sker detta genom att du för körjournal.
Vidare bör du ha en privat bilsituation som tillfredställer Skatteverket. Dvs ni bör äga och
köra andra fordon i familjen. Bilen ska också parkeras vid företaget och får alltså inte
användas för resor till och från arbetet.
anersimyra skrev:Arvid0 skrev:lite "fakta":
https://driva-eget.se/nyheter/skatt/sla ... attesmall/
ekonomiansvarig.se:
Firmabil
En firmabil är en bil (personbil, skåpbil, pickup eller lastbil) som uteslutande används i
tjänsten (Skatteverket accepterar 100 mil eller 10 tillfällen med privat användning). För en
firmabil betalar du inget förmånsvärde eller dylikt, utan företaget står istället för samtliga
kostnader. Detta gör självklart att detta är det mest förmånliga sättet att disponera en bil för
företaget. Samtidigt ställer detta mycket höga krav på hur bilen används. För det första bör du
kunna styrka att den inte används privat. Enklast sker detta genom att du för körjournal.
Vidare bör du ha en privat bilsituation som tillfredställer Skatteverket. Dvs ni bör äga och
köra andra fordon i familjen. Bilen ska också parkeras vid företaget och får alltså inte
användas för resor till och från arbetet.
Att arbetsbilen inte får parkeras hemma är en sanning med modifikation. Utgår man från hemmet i sin verksamhet så använder man såklart bilen för resor till och från arbetet utan att detta ska förmånsbeskattas. Å andra sidan ska man förmånsbeskattas om man vid färd till eller från arbetet utför privata ärenden, att stanna till och gå på bolaget är således i praktiken förmånsskattepliktigt..
Arvid0 skrev:?? du menar att du kan åka runt i firmans c-reggade bil/lastbil privat men slippa förmånsbeskattning? Allt annat företagsägt som du nyttjar privat ska förmånsbeskattas reggat eller ej, varför skulle en c-reggad lastbil vara undantagen? Att det är minimal risk att åka dit är en annan sak.Mangan skrev:Slurfi skrev:Det är väl ännu så att en C-reggad pickis inte har nåt förmånsvärde?
Det tror jag, tung lastbil har inget förmånsvärde. Vad är det för årskostnader på en sån, då?
Mangan skrev:?? du menar att du kan åka runt i firmans c-reggade bil/lastbil privat men slippa förmånsbeskattning? Allt annat företagsägt som du nyttjar privat ska förmånsbeskattas reggat eller ej, varför skulle en c-reggad lastbil vara undantagen? Att det är minimal risk att åka dit är en annan sak.Arvid0 skrev:Mangan skrev:[quote="Slurfi"]Det är väl ännu så att en C-reggad pickis inte har nåt förmånsvärde?
Det tror jag, tung lastbil har inget förmånsvärde. Vad är det för årskostnader på en sån, då?
Arvid0 skrev:var finns info om det? så en tvåsitsig sportbil har bara halva förmånsvärdet om man är fyra i familjen?karebyemil skrev:Om man förmånsbeskattar för en firmabil som hela familjen inte får plats i så behöver man bara betala halva förmånsvärdet. Så var det iallafall för ungefär 5 år sedan. Det verkar vara en regel som inte skatteverket vill basunera ut