Traktorer och processorer

Winchkrux

7 inlägg 1682 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Winchkrux

Hanses_Enånger  
#585280 Hej en fråga alla rutinerade winchare. Fick in bromsbygeln i själva trumman idag när jag winchare med traktorprocessorn som har en starwinch. Har aldrig hänt förr och har väldigt svårt förklara varför det blev så men inte undra på att jag Tyck te det gick trögt med en helt vanlig björk ca 30cm.... Nån som haft liknande tok?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Winchkrux

skogslaban  
#585308 Har råkat ut för samma förra året. Det beror på att bromsen inte stoppar trumman när du slutar winchar och trumman rullar bakvägen och det blir ett skatbo av wiren. De öglor som kan bli tog tag i bromsarmen och när jag winchade igen så hände samma som för dig.

Avatar Fallback

Re: Winchkrux

Hanses_Enånger  
#585347 Aj fan. Ny wire enda lösningen då? Har rättat till bromsbygeln nu och ska till att provköra men är det böjar i wirern kanske lika bra att byta den också

   TS
Avatar Fallback

Re: Winchkrux

skogslaban  
#585432 Är det böjar på wiren så bör du byta den. Bakom trumman där bromsbygeln är upphängd finns en bult som du kan justera bromsen så inte trumman går för lätt när du slutar att wincha in.

Avatar Fallback

Re: Winchkrux

Hanses_Enånger  
#585442 Jajamen, nu är den injusterad och wiren utdragen o kollad. Får duga ett tag till. När jag drog wirern med en tyngd som belastning tyckte jag dock att den lindade upp sig mkt mer på sidan närmast kåpa och det är ju inte så bra

   TS
Avatar Fallback

Re: Winchkrux

skogslaban  
#585451 Det kan du justera genom att vrida bromsbygeln så att rullen som styr wiren blir parallel medtrummans axel

Avatar Fallback

Re: Winchkrux

Hanses_Enånger  
#585454 Tack det ska ja testa imorrn

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).