Skogsnyheter

Södra bekräftar fördubblade barkborreskador

3 inlägg 2360 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Södra bekräftar fördubblade barkborreskador

Torbjörn Johnsen  
#585331 Södra presenterar idag resultat från inventeringar av barkborreskador och det ser mörkt ut för granskogen. Södra har inventerat och gjort uppskattningar av hur stora angreppen är på medlemmarnas areal och de uppskattas i år till 2,5 miljoner m3sk vilet är en fördubbling mot i fjol. Räknar man om inventeringsresultatet till hela Götalands skogsmark innebär det att 5 miljoner m3sk har skadats i år.

– Det är de största skadorna i Södras verksamhetsområde sedan stormarna Gudrun och Per och nu krävs extraordinära åtgärder om nya skador ska begränsas. Alla skogliga aktörer måste ta sitt ansvar och inte minst förväntar vi oss stöd från myndigheter genom förenklingar av regelverk, samordning och stöd, säger Olof Hansson, affärsområdeschef Södra Skog.

Nu gäller det att få ut angripen skog senast i februari nästa år och Södra efterfrågar stöd från stat och myndigheter. Man vill bl a att fler vägar ska kunna godkännas för BK4-klass och att det ska vara möjligt att bekämpa granbarkborrar i nauturreservat och fredade områden.

Läs hela pressmeddelandet här.
Karta som visar graden av barkborreangrepp inom Södras verksamhetsområde, angett som skadade m3fub/ha. Källa: sodra.com




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Södra bekräftar fördubblade barkborreskador

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#585375 Då harman haft tur i år igen, boende i det ljusaste området. I undra på att det varit så svårt att se borrenagrepp.

Tråkigt för kollegorna på östkusten, förstås. 😢

Avatar Fallback

Re: Södra bekräftar fördubblade barkborreskador

Hanatorp  
#588643 Ja, vi har haft tur på västkusten. Det har ju kommit rikligt med regn hos oss i år. Jag var tidigt ute efter att det blåste ner några granar och såg till att barka de fallna med barkspaden.

Jag klarade mig undan förra året med trots torkan. 👍

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).