Skogsröjning

Maskinell röjning med Usewood

16 inlägg 7322 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Maskinell röjning med Usewood

Torbjörn Johnsen  
#585225 Finska Usewood är ute på turne i Sverige med sina maskiner och visar bl a maskinell röjning med två olika aggregat. Jag var inom på deras visning utanför Vetlanda i måndags men då körde de bara med skotare och skördare men nu har de även fått igång röjmaskinen som visas under den fortsatta turnén. Idag är de i Ockelbo, i morgon Lögdeå och på fredag (6/9) i Haparanda för er som vill se. Här finns vägbeskrivningar

Jag fick några bilder och ett videoklipp från EON som varit med på touren i Vetlanda och Örebro och lägger in det här nedan.

Det som är intressant är att Usewood både visar sitt eget röjaggregat UW 50 men även ett aggregat från finska Vallius Cutlink. Deras Cutlink CR3 med 105 cm arbetsbredd och 330 kg:s vikt (kan i och för sig kanske ha varit CR2 med 70 cm arbetsbredd och 220 kg:s vikt...). UW 50-aggregatet har en bredd om 80 cm och väger 60 kg.



Usewood visar dels röjning i kraftledningsgata där de använder Cutlink men även ungskogsröjning där de använder sitt eget aggregat med klinga. Jag vet inte anledningen till att de inte visar ungskogsröjning med Cutlinkaggregatet men det kanske är för tungt för att jobba med på fullt kranutlägg?

I ungskogsröjninen kör den smala Usewood-maskinen (1,5 m bredd) mellan plantraderna när den röjer och kan därmed röja i ganska hög röjning (öven om det går långsamt att köra i hög sly)

Att röja kraftledningar fungerar nog bra när terrängen så tillåter men frågan är om ungskogsröjningen kan mekaniseras med den här typen av teknik? Vad tror ni?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Maskinell röjning med Usewood

isteskog  
#585226 Röjaggregatet med skruvar imponerade då inte :???: Video på det andra aggregatet vore intressant att se! :geek:

Avatar Fallback

Re: Maskinell röjning med Usewood

jannee  
#585229 Det är nog ekonomin som till slut fäller avgörandet.
Så länge det finns tillgång till billiga öststatsröjare blir nog maskinell röjning sällsynt.
Å andra sidan finns det väl snart ingen som vill utföra ett slitsamt arbete, ska vara en joystick eller dator.
Det är ej heller någon höjdare att skogsarbeta när det är + 25 eller kallare än minus 20, då kan det vara skönt att sitta i en varm eller ac kyld maskin :mrgreen: , dessutom slipper man oroa sig för jordgetingar eller dessa förbannat irriterande älgflugor.
Klarar den snötäckt mark - vad går maxgränsen av snölagret?
För övrigt, vad ligger timpriset på en sådan maskin?
Hur mycket snabbare röjer den gentemot en manuellröjare?
Personligen tror jag det blir en dagslända

Användarvisningsbild

Re: Maskinell röjning med Usewood

Torbjörn Johnsen  
#585230 Här finns lite mer video. Dels en på skruvaggregatet:



och även en video på kling-aggregatet:



Den senaste röjningen ser ju inte ut att ha något direkt röjbehov...
Senast redigerad av Torbjörn Johnsen ons 04 sep 2019, 13:57, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Maskinell röjning med Usewood

Avslutat-02  
#585231 Ekonomin är en sak.
Men att använda i ungskogsröjningen där drar jag nog gränsen, visst det funkar säkert bra i raka rader och jämna avstånd...

Men konfliktbestånd?, Där kommer den blir otymplig och dyr, mest troligt dyrare än manuell röjarn.

Bestånden på bilderna skulle vara en höjdare att få röja.

Men smörröjning åt maskinen....som vanligt....

För övrigt det går kanon att röja ända ner till minus 30 grader, men en rånarluva är att föredra. Och vid grader runt 30 plus...
Underröjning och enormt med vatten och tre dagars vecka.....

Avatar Fallback

Re: Maskinell röjning med Usewood

jannee  
#585233 I det sista avsnittet är jag trots mina styvt 70 år effektivare :!:
Skulle vara intressant att få se fanskapet i aktion nere i det småländska kuperade stenriket :grin:

Avatar Fallback

Re: Maskinell röjning med Usewood

Avslutat-02  
#585234
jannee skrev:I det sista avsnittet är jag trots mina styvt 70 år effektivare :!:
Skulle vara intressant att få se fanskapet i aktion nere i det småländska kuperade stenriket :grin:


Du kör nog ifrån den även i den övre filmen också... Det är ingen höjdare det där...
Nä behåll klingsågarna så länge.

Användarvisningsbild

Re: Maskinell röjning med Usewood

Kryssfeldt  
#585241 Maskinen känns lite plastig att titta på, men konceptet gillar jag i en ledningsröjning eller riktigt tät djungelröjning är den nog effektivare än Manuellröjning.

Avatar Fallback

Re: Maskinell röjning med Usewood

Cat554  
#585275 Har kjørt med klingröjaren, men då gamla UW40 og gamla maskin med 20 hästar. Selv den er manuell överlägsen om du kommer i djungel med 5 meters løv som det er mer jobb å få undan enn å kutte det. Ser fram til å forsøke nye maskinene med mer motor.
Om det er 1 meter gran og inntil 2 meter sly så er vel inte vinsten så stor mot manuell. I alle fall inte første 3 timene, men muligens den 8., 9. og 10 timen på dagen.
Vi skal huske hur maskinell avverkning også dömdes ned. Usewood er i alle fall et interessant innspill i utviklingen.
OH

Avatar Fallback

Re: Maskinell röjning med Usewood

Avslutat-02  
#585282 Ska vi vara helt totalt och lite rått ärliga så är maskinen mera kostnadseffektiv redan efter timme 5. Manuellröjarn får slita tungt och börjar tappa fart runt 5-6 timmen.
Det är inte mycket, men sedan går det snabbt utför.

Maskinen går i samma tempo oavsett, visst blir föraren trött men det är mest psykisk ansträngning.

Som sagt utvecklingen går vidare och framtiden ser ljus ut.

Avatar Fallback

Re: Maskinell röjning med Usewood

isteskog  
#585283 Blir hektarkostnaden rimlig och skadorna små så är det nog framtiden för bolagen. Dröjer nog längre innan den kommer in i småskogsbruket tror jag .....

Avatar Fallback

Re: Maskinell röjning med Usewood

Avslutat-02  
#585284 Tror nog aldrig den riktigt kommer dit heller. Kalkylen tror jag inte håller för den privata markägaren.

Sedan skulle jag vilja ha provkört för att kunna uttala mig om hur pass kvaliteten efter röjningen blir.
Stamvalet bör bli lite knepigt i väldigt eftersatta bestånd.

Ungefär som i skördaren i helt totalt orörd röjskog med gallringsskog ovanför....
Ett mörker...

Avatar Fallback

Re: Maskinell röjning med Usewood

Cat554  
#585289
vinterrojarn skrev:Sedan skulle jag vilja ha provkört för att kunna uttala mig om hur pass kvaliteten efter röjningen blir.
Stamvalet bör bli lite knepigt i väldigt eftersatta bestånd.

Ungefär som i skördaren i helt totalt orörd röjskog med gallringsskog ovanför....
Ett mörker...

Faktisk bettre enn man skulle tro. Man får en teknikk. Jeg grovröjer i snirkliga vegar, vender så og finröjer från motsatt håll. Så kommer en til på "baksidan", samt at en ser.
Men 100 % blir det nok ikke. (Dog god 96% er heller ikke dårlig :lol: )
OH

Avatar Fallback

Re: Maskinell röjning med Usewood

Avslutat-02  
#585292 100% blir det inte med manuell röjarn heller.

Användarvisningsbild

Re: Maskinell röjning med Usewood

HannuRöj  
#621800 Maskinell röjning med traktor.
Maskinen funkar bra, säger ingenting om det, men var kan man köra med en bred traktor :sad: i ungskog?
Eller röjar man bara stickvägen, kör tillbaka på samma spår? Sen röjar manuellt mellanzoner?


Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).