Trädslag

Erfarenheter Poppel/Hybridasp

12 inlägg 6505 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Erfarenheter Poppel/Hybridasp

Berkshire  
#585137 Såg en tråd här https://skogsforum.se/viewtopic.php?t=32636 "Gallring: Poppel 10 år" där man kunde se imponerande tillväxt för Poppelns tillväxt de första tio åren.

Jag undrar om det är någon som har lite mer erfarenhet för Poppel eller Hybridasp samt dess ekonomi över en omloppsperiod?

Jag har läst det jag kunnat googla fram på skogsforsk och liknande, men det skulle vara kul att få höra erfarenheter från någon som eventuellt har gjort det på egen kula så att säga!



   TS
Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter Poppel/Hybridasp

Torbjörn Johnsen  
#585157 Här finns en till tråd med lite info om poppel.
Poppel - krävande snabbväxare

Poppeln är krävande när det gäller jorden den ska planteras i. Får inte vara för lågt pH-värde vill jag minnas. Det innebär (oftast) att skogsmark måste kalkas innan plantering. Men får man igång plantorna så växer det som sjutton sen. 25-30 m3sk/ha och år med en omloppstid på 18-25 år enligt SLU i Alnarp :-bd

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter Poppel/Hybridasp

Håkan A  
#585163
Jag undrar om det är någon som har lite mer erfarenhet för Poppel eller Hybridasp samt dess ekonomi över en omloppsperiod?


Beror på om du tänker dig plantering på skogsmark eller åkermark? På åkermark kan dessa trädslag, under vissa förutsättningar, betraktas som energigröda. Åtminstone har det varit så tidigare, nu är jag inte inläst på aktuella regler.
Gällande hybridasp så är den mycket känslig för gräskonkurrens. Provade på ett lite område för 8 år sedan och avgången var ca 95 %. Finns några stycken som dragit iväg, men skillnaden i höjdtillväxt mot rotskott från vanlig asp är inte så stor på det aktuella området.
Lyckade föryngringar växer däremot väldigt bra, så det är ett intressant trädslag!

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter Poppel/Hybridasp

Höglandserik  
#585168 Poppel och hybridasp räknas som energigröda på jordbruksmark om de skördas inom 20 år från att de sattes. Kan bidra med en bild på en poppelföryngring som på bilden har två växtsäsonger i fält. Fjolårets rekordtorka inräknad. Området är en tidigare granskog och samma planta är idag 3,5 - 4 meter hög. Det tar några år innan de kommer igång men sen sätter de fart! Kalkylen för poppel och hydridasp är mycket god, även om man bara tar ut massaved vid slutavverkning.
20190903_233634.jpeg

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter Poppel/Hybridasp

Berkshire  
#585182 Utifrån mitt perspektiv tycker jag det finns ett antal omständigheter som talar till fördel för trädslagen.

- Som poängterats, kan diverse stödpengar utgå. Särskilt i de fall man kan uppnå en omloppstid på mindre än 20 år.
- Föryngringskostnaderna för ett avverkat bestånd är mycket låga.
- Ekonomiska kalkyler bygger i hög utsträckning på en mycket låg förädlingsgrad (energiskog). Det torde finnas åtminstone en liten chans att trädråvaran någon gång kommer kunna bära ett högre förädlingsvärde än så.

Det jag känner mig primärt osäker på är hur pass bra åkermark som behövs för att odla framgångsrikt, och om de ekonomiska kalkyler som presenterats av forskare har hållit i praktiken. Därtill hur mycket stängsling av poppel påverkat betestrycket i termer av tillväxt (för hybridasp verkar det otvetydigt så att stängsling är nödvändig). I och med att trädslagen funnits ett tag nu så tänkte jag att det ändå fanns en chans att någon hunnit utvärdera över en hel cykel.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter Poppel/Hybridasp

Höglandserik  
#585213 Det är ganska lätt att sätta ihop en egen kalkyl. En enkel sådan är att ett 25-årigt bestånd av poppel haft en medeltillväxt av 20 m3sk/ha/år. Det ger ett virkesförråd om 500 m3sk = 410 m3fub. Med ett massavedpris på 320 kr har vi således en avverkningsintäkt om 130 000 kr. Minus avverkningskostnad så hamnar vi på cirka 80 000. Det ger en avkastning på 3200 kr/ha/år.
Alla siffror ligger i nederkant. Tillväxten är ofta högre i verkligheten än vad man trott. Om virket används till pallvirke i framtiden (vilket är sannolikt) så blir kalkylen ännu bättre. GRoT kanske tas ut, det ger ännu bättre kalkyl. Mycket talar för dessa trädslag.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter Poppel/Hybridasp

Höglandserik  
#585217 Och min erfarenhet är att poppel inte betas i någon högre omfattning och vi har inte behövt hägna. Detta i område med täta rådjursstammar. Hur det detta fungerar i områden med hjort vet jag ej.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter Poppel/Hybridasp

Berkshire  
#585237 Ja, jag frågar just för att jag tycker att siffrorna ser potentiellt bra ut. En stor osäkerhetsfaktor för egen del är hur pass "billig" åkermark man kan använda för att få bra resultat. Att använda sig av klass 10-jord i Skåne ger säkert fantastiska resultat, men de kommer ändå inte betinga ett lika högt värde som att odla spannmål. Men kan man odla poppel på typ betesmarker? Var har du din poppel? :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Erfarenheter Poppel/Hybridasp

orre  
#585238 Jag lät i vintras Slutavverka min balsampoppel vid 25 års ålder. Övre höjd på beståndet ca 30 m , grövsta var 70 cm i rot , areal ca 0.1 hektar. Blev 65 m3 fub, vilket ger 650 m3 fub/ha. Nu är stubbskotten närmare 80 cm långa.
https://www.facebook.com/per.johansson. ... 5795421930

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter Poppel/Hybridasp

Höglandserik  
#585246 @Orre, var i landet finns du? Imponerande siffror!
Min erfarenhet är att poppeln trivs om bara jordmånen och vattenförhållandena är de rätta. Vi har planterat dels på skogsmark och dels på en liten fläck betesmark. Båda områdena är mullrika, lättare lerjordar med god vattentillgång. Växte rikkärrsväxter i skogen innan vi avverkade. Men verkligen ingen klass 10 mark, detta är på småländska höglandet.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter Poppel/Hybridasp

bserv  
#594099 Planterade poppel 2015 i hägn - bara 0,3ha. 2 mil norr om Växjö. Har tagit sig bra - om än inte 100%. Mätte i år och har en del träd på mer än 8cm BHD och en längd på 7-8 meter. Marken var för 100 år sedan hagmark men har haft en generation gran som jag avverkade innan planteringen. Överblivna plantor planterade jag i granskogsmark för att få skugga i nyrensat dike. De plantorna är nästan alla döda. Så Jordart och pH verkar ha stor betydelse. Man borde väl kunna kalka och/eller gödsla på poppeln för att få extra fart.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter Poppel/Hybridasp

bserv  
#594101 Glömde länken till foto tagit för ett par år sedan - https://familjeskogsbrukaren.wordpress. ... comment-60

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).