Socialt (mer om oss)

Vad är det bästa med att bo på landet?

173 inlägg 69807 visningar 37 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

hlb  
#585065 Och jag som inte gillar när man sätter kläder på hundar. 😀

Elmia
Avatar Fallback

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

Tralsmo  
#585068
Seb macahan skrev:Flyttade hit till våran gård för 17år sedan nu. Jag har tidigare bott i villakvarter och en kort visit i en lägenhet i staden. Jag skulle aldrig mer vilja bo i en stad. Har arbetat mycket och rest frivilligt till både sthml, Malmö, gtbg och kan uppskatta vissa saker i 1-3dagar, men. Jag blir alltid stressad av allt "myller" ingen påtaglig stress men den finns. Här hemma när det är för stressigt med firman så brukar jag pausa några timmar o gå ut i skogen, med röjsåg eller hunden eller svampkorgen hjälper alltid.
I går kväll gick ett program på SVT1, händelser i Ydre. Först började barn o fru gapa om vilket skitprogram etc etc, men efter en stund och för att jag för en gång skull satt kvar utan o byta kanal så började ett lugn sprida sig i tv soffan. Programmet är filmat ur vardagen i en liten bruksort som heter Ydre med allt vad det innebär. Inga "fancy" personer ingen smink o bling bling, inga häftiga screenshots utan lugna och avslappnade samtal mellan "riktiga" människor. Efter en stund säger vår yngsta dotter som snart är tonåring dom verkar gladare, trots att det lilla lokala sågverket gick dåligt och mjölkbönderna gick på knäna. Och, jag tror henne. Vi på landet har ofta hittat lugnet. Medans i centrum kommer du sällan dit. För dagtid är du upp i det och kvällstid blir du påmind via Tv, FB, Instagram, Snapchat etc samma bästa hets, stress och 100% ytlighet. Istället för omtanke kärlek och lugn.
Nu generaliserar jag grovt, men tyvärr tror jag att många aldrig upplever en sammanhängande vecka av lugn, som vi på landet. Om jag någonsin ska flytta så blir det "off grid" i skogen kanske Norrland.





Instämmer me dej Seb.
Har inte me saken å göra men har själv blitt kallad Seb i många år av vissa. Har länge haft ett dåligt knä, kan ha me de å göra. De ä Inga problem i röjning konstigt nog.

Ja trivs bra där ja bor nu i småland. Jobbade många år som resande reperatör ( servicetekniker) l södra delen av landet. Trivdes bra me de då , men nu är hemma bäst. Lugnt å sansat jobb . Sitter en hel del i skotarn nu å de kan väl jaga opp sinnet lite ibland. Det rensar huvet från en massa skräp om inte annat.

Jagar just nu pensionsåldern , inte för ja behöver pengarna. Snarare för å rädda dom.

Användarvisningsbild

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

JensSkoog  
#585073
hlb skrev:Och jag som inte gillar när man sätter kläder på hundar. 😀

Och jag som fick starka bilder i huvudet av ett snyggt fruntimmer
på 46 som vandrar klädd i bara det allra nödvändigaste efter vägen \:d/

Användarvisningsbild

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

hlb  
#585074 Vänta tills Du blir lika gammal som jag. Då tänker man mera på hundar. 😀

Användarvisningsbild

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

JensSkoog  
#585077
hlb skrev:Vänta tills Du blir lika gammal som jag. Då tänker man mera på hundar. 😀

Inte jag, inte :mrgreen: :mrgreen:
(Tanken har ingen åldersgräns, vet du \:d/ )

Men hundar och vad som är på bordet till middag är en god nr. tre, efter
fruntimmer och motorsågar :d :d

Men annars så bor jag sisådär på landet, med tio minuter ner till stan, och fyra minuter till skogen, och jag kan pinka i min ägen trädgård utan att bli polisanmäldt om jag behöver (med "bara" två bad och fruen och två döttrar i huset behövs det nu och då :lol: )
Många på min ålder säljer sina hus och köper lägenhet nere i stan. Fattar inte vad dom tänker på. Vad skulle jag gjort då om jag inte kunne ha rum och möjlighet till att starta en såg eller klyva lite ved när jag vill. Enligt min fru skulle det ha varit säkraste sättet för att ta livet av mig :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

Blivande snickare  
#585078
hlb skrev:Vänta tills Du blir lika gammal som jag. Då tänker man mera på hundar. 😀

Hua, å jag som aldrig varit nån vidare hundperson..
Tur att ni har ett komfortabelt ålders försprång ännu :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

t4bb3  
#585080 Det mesta med att bo på landet är väl att man alltid har något att göra.

Är det inte renovering, djurskötsel, skogen eller något annat "jobb" så jagar jag eller går i skogen med hunden och letar svamp och bär. :)

Avatar Fallback

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

mooos73  
#585083 Se älgar från vardagsrumsfönstret och det bara är 2 dagar kvar till älgjakten eller gå ut med hunden och själv kunna slå en drill när man ändå är ute.......

Avatar Fallback

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

Hanatorp  
#585097 Det är att trampa runt i skogarna och slippa asfalten!

Användarvisningsbild

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

Granstorp  
#585139 Total tystnad!
Årstidernas skiftningar upplevs tydligare!
Möjlighet till jakt utanför dörren!
Tillgång till fisk och kräftor!
Knutpinka runt närmsta hörn!
Nakenbad i sjön!
Stillsamma skogspromenader!
Familjen kan gå ut och tända en eld bara för att det är mysigt!
Barnen kan köra diverse motorfordon trots allt för låg ålder!
Ta bilen en runda bara för att titta efter det vilda!
Ingen har åsikter om när och hur man klipper gräset!
Uppleva en stjärnhimmel en kall vinternatt utan övrigt ljus som påverkar!
Ingen bryr sig om hur man går klädd(förutom frun..)
Än så länge minimalt med inbrott och kriminalitet i direkt närhet!

Finns givetvis nackdelar också, men det får vi ta i en annan tråd! Läser man mitt inlägg så kan man säkert tro att jag är en folkskygg eremit, men så är inte fallet[emoji1]

Avatar Fallback

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

Avslutat-02  
#585144 Tycker det låter härligt.
:-bd

Avatar Fallback

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

Hema  
#585160 🤔 Hmm så kläder från Ica-Maxi funkar inte i stan? :grin:

Avatar Fallback

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

Bm350boxer  
#648903 Ja.. va är det bästa egentligen..

Avatar Fallback

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

Axl  
#648911 Jag hade något liknande men nu ligger där en massa villor med fasadbelysning.

Användarvisningsbild

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#650302 Nu har vi kommit till läget att vi har möjlighet att köpa en gård med tillhörande 2,5 Ha åkermark i direkt anslutning. Perfekt för djurhållning och odling tänker vi. Löser också alla utmaningar jag har idag med att få plats med maskiner, timmer och sånt.
Men huset och alla tillhörande ekonomibyggnader är lite för mycket för oss så tanken är att vi flyttar ihop med ett eller båda våra barn och deras barnbarn.
(Behöver alltså komplettera med hus)
Om allt detta är vi alla överens och vi har en hyfsat genomtänkt idé om hur det ska gå till praktiskt/ekonomiskt och sånt.
Vi har dessutom i mångt och mycket samma tankar om både boende och livet i stort.
Men det vi inte har, är erfarenhet av att bo i ett generationsboende på en gård.

Har du och kan du berätta om dina erfarenheter, både bra och mindre bra?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).