Verkstan

Kvistkniv till kärra?

64 inlägg 43323 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kvistkniv till kärra?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58486 Har en liten tanke!

Om man kan få till fjädrande kvistknivar så kan man ju nyttja sin vinsch eller hydraulkran för att dra stockarna igenom den!
Man skulle ju kunna sätta den på en fyrkantsbalk som man sticker in bakifrån i rambalken på kärran? På så vis hamnar kvistknivarna några meter bakom stockarna och man kan köra ett helt lass!

Är det någon som har funderat på detta tidigare? Finns det bilder??

Låter väl som ett skapligt hemmaexperiment?

VEsslan



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Kvistkniv till kärra?

Fredrik Reuter  
#58491 Hej,
Been there... :-bd

Tror jag i mina tankar (obs inte på något sätt kvalitetssäkrade sådana) hamnade någonstans att knivarna hamnade för nära "dragkällan" om de var på vagnen.
Till slut hade jag, i tanken då, konstruerat en mobil jigg med kvistknivar på som man kunde bära ut i beståndet och fästa med ett band runt lämpligt träd...
Tänkte då att man kunde helkvista när man ändå vinschar in trädet mot vagnen... :oops:

Måste bara säga också att jag tycker sådana här trådar är intressanta och viktiga, det är liksom utvecklande hur än det går med grundideén.
Så, mera sånt här och hoppas vi kommer på nåt bra!

Avatar Fallback

Re: Kvistkniv till kärra?

Axl  
#58500 Titta på videon som stegmaster länkat till i det här inlägget viewtopic.php?f=8&t=5099

Användarvisningsbild

Re: Kvistkniv till kärra?

Fredrik Reuter  
#58503 Hej,
Ja, där ser man, lite liknande fast jag tänkt någon miniatyrvariant för förstagallring.

Undrar var de fick kraften ifrån till den där... :roll:

Användarvisningsbild

Re: Kvistkniv till kärra?

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58561 Klart intressant idé, speciellt om man kan bygga det lätt och litet.

Fäst i ett träd och vinscha igenom med radiostyrd vinsch. Bara att stå redo med sågen och aptera rätt längder.

Frågan är hur man lätt tar med sig konstruktionen in i ett bestånd. Skottkärre-aktigt?

//.D

Användarvisningsbild

Re: Kvistkniv till kärra?

Fredrik Reuter  
#58562 Hej,
Ja, vi kanske kommer på nåt bra här!
Att fästa i ett träd skulle nog lätt medföra barkskav eftersom trädet som vinschas gärna skulle dras emot mothållsträdet.
Kanske 2 stroppar och fästa i två träd så det blir lite som en slangbella...? :???: :surp:

Men värst kanske är som du skriver Sundhult, problemet blir att konka runt med bojsänket! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Kvistkniv till kärra?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58587
Sundhult skrev:Klart intressant idé, speciellt om man kan bygga det lätt och litet.

Fäst i ett träd och vinscha igenom med radiostyrd vinsch. Bara att stå redo med sågen och aptera rätt längder.

Frågan är hur man lätt tar med sig konstruktionen in i ett bestånd. Skottkärre-aktigt?

//.D



Jepp Sundhult !

Det var precis det jag efterlyste!
Att på ett enkelt sätt kunna ha kvistknivar på ex. atv kärran o dra genom stammarna med vinsch eller fyrhjuling.
Tror inte så mycket på att ha det hydrauliskt då det redan finns bra system tex traktorprocessorer.

Tänkte mig ett antal kvistknivar som spänner med fjäderkraft mot stammen!

Kul att få igång diskussionen!

Vesslan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kvistkniv till kärra?

Torparn79  
#58601 jag tror att största problemet blir att få tillräcklig dragkraft.
elvinscharna räcker nog inte till såvida inte man kan ordna nå´n form av utväxling men då går det troligen så sakta att man hinner med en kopp kaffe mellan kapena...

Användarvisningsbild

Re: Kvistkniv till kärra?

Fredrik Reuter  
#58619 Hej,
Tänkte nåt sånt här för huggarvagn med hydraulisk vinsch i kranen.
Iaf minimalt med grejer att konka runt på i skogen.

Mera brainstorming! :D

Avatar Fallback

Re: Kvistkniv till kärra?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58647 Nytt förslag : med befintliga prylar, traktor processor i fram och huggarvagn i bak på traktorn.
Eller takmonterad kran. för användning fram och bakåt.

Avatar Fallback

Re: Kvistkniv till kärra?

Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58649 Minns jag inte helt fel fanns det för en massa år sedan sådana kvistknivar att köpa till järnhästen. Kan ju inte ha varit någon större succé eftersom de inte l'ngre finns kvar i sortimentet. Men jag skall se om jag kan hitta en bild.

Användarvisningsbild

Re: Kvistkniv till kärra?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58701 Cool ide o ett bra upplägg att använda vinschen!
Varför vinscha snett mot ett träd? Om kvistdelen är avtagbar så gör det ju inte något om den sticker ut lite bakom vagnen och så länge som man kör lagom långa längder så får de ju plats på vagnen innanför (om man inte kör jättelass för då kan ju blocket vara bra). Det jag menar är att de första längderna kan man ju köra direkt in i vagnen.

MEN det känns som det lilla problemet. Det svåra är hur man ska fixa kvistknivarna. Exemplet med en fjäder ser ju bra ut MEN
hur ska man spänna respektive släppa trycket smidigt? Denna konstruktion är det jag funderar på. Har även letat lite efter något som duger som kvistkniv. Finns det något att köpa som går bygga om / ändra till kvistknivar?

Tycker iden är så simpel att någon borde ha testat o byggt detta innan!

Vesslan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kvistkniv till kärra?

stegmaster  
#58707
Famag skrev:Nytt förslag : med befintliga prylar, traktor processor i fram och huggarvagn i bak på traktorn.
Eller takmonterad kran. för användning fram och bakåt.

något så her.

Avatar Fallback

Re: Kvistkniv till kärra?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58737 Ja det var väl kanske något mer till skogsvagn jag tänkt att ha i bak.
Men traktorprocessorn i fram var väl ok.

Avatar Fallback

Re: Kvistkniv till kärra?

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58899 Matning med en vinsch känns ju som det borde bli tröstlöst långsamt/krångligt.
Processoralternativet borde ju vara betydligt bättre.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).