Arbetskläder för skogen

Sågskyddskänga

45 inlägg 34682 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sågskyddskänga

Oscar N  
#584787 Hej tänkte köpa mig ett par sågskyddskängor och undrar om ni har några bra förslag?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågskyddskänga

MF förare  
#584789 Har du breda fötter rekommenderar ja stihls, har två par. Ett par med goretex och ett par skinn kängor, väl insmorda så är skinn kängan lika tät vid användning tycker ja. Dock är goretex kängan lite fodrad och lite mjukare möjligen .

Avatar Fallback

Re: Sågskyddskänga

Håkan A  
#584791 Och har du ännu bredare fötter än vad som fungerar i Stihl kängan så rekommenderar jag att du testar Oregon Fiordland. Fick tipset av den lokala handlaren, för användare som tyckte Stihl och Husqvarna kängorna var för smala. Och den modellen har fungerat bra för mig så här långt.

Användarvisningsbild

Re: Sågskyddskänga

Oscar N  
#584920 Är det någon som har provat Oregon Sågskyddskänga Yukon hur dom står sig mot konkurenterna?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågskyddskänga

anersimyra  
#584996
Oscar N skrev:Är det någon som har provat Oregon Sågskyddskänga Yukon hur dom står sig mot konkurenterna?

Är det den låga billigaste kängan så är den inget vidare med de låga skaften som garanterar att de fylls med allt mellan himmel och jord.. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Sågskyddskänga

anersimyra  
#584997 Det är fiordland som är låg.. 👎 youkonkängan ser betydligt bättre ut.. 👍 🙂

Avatar Fallback

Re: Sågskyddskänga

Hanses_Enånger  
#585000 Jag har ett par Genzo som jag är helnöjd med sen jag la i ett par av julas dyrare gelsulor. I mitt fall ganska smal fot med högt valv stl 45.

Användarvisningsbild

Re: Sågskyddskänga

Oscar N  
#585129 Alltid tacksamt att få lite tips och idéer ska ta och prova ett par Stihl kängor och se hur dom känns.🙂

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågskyddskänga

Oscar N  
#586879 Är det dessa Genzo kängor du har? https://www.hylte-lantman.com/klader-sk ... orest-work

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågskyddskänga

Lindveden  
#587093 Skulle rekommendera att prova Haix känga,suveräna tycker ja. Har även testat några som heter Arbotec o skulle även rekommendera dessa oxå

Användarvisningsbild

Re: Sågskyddskänga

menhir  
#601520 Jag är också på jakt efter sågskyddskängor och lånar tråden lite...

Min skog är delvis ganska blöt och därför har jag hittills kört med Husqvarnas stövlar men tycker de är klumpiga och tunga att jobba i och tänker därför komplettera med kängor för de torrare områdena. Vill inte lägga alltför mycket pengar på kängor men fick veta i min HVA-butik att endast de dyraste HVA-kängorna är vattentäta/vattenavvisande. På Skogma säljs däremot "vattentäta" Lupriflex till bra pris. Undrar därför om någon har erfarenhet av Lupriflex Sportive Hunter (https://skogma.se/lupriflex-sagskyddska ... =723003494)?

Användarvisningsbild

Re: Sågskyddskänga

Kippen  
#620373 Hej. Jag skaffade mig ett par Lupriflex. De är väldigt bekväma ( bred sula ) och betydligt lättare än Husqvarnas läderkänga.
Vi får väl se hur hållbarheten är på dem, men än så länge är jag mycket nöjd.
Mvh Kippen.

Avatar Fallback

Re: Sågskyddskänga

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620402
Håkan A skrev:Och har du ännu bredare fötter än vad som fungerar i Stihl kängan så rekommenderar jag att du testar Oregon Fiordland. Fick tipset av den lokala handlaren, för användare som tyckte Stihl och Husqvarna kängorna var för smala. Och den modellen har fungerat bra för mig så här långt.


Jag skriver under på det.
Lantmännen Maskin hade kampanj förra året och jag trädde i foten utan speciellt stora förhoppningar. Superbra!
Kostade under 1000-lappen + moms, måste ha vart sällsynt bra pris.

Användarvisningsbild

Re: Sågskyddskänga

menhir  
#620806 Låter perfekt med Lupriflex. Kanske får bli sådana. Men jag ska kolla Oregon Fiordland också. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Sågskyddskänga

Madshus05  
#635740 Jag har också ett par låga Oregon, som tyvärr blev en storlek för små också. Nu vill jag ha ett par med riktigt högt skaft. Vad rekommenderar experterna här på skogsforum?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).