Friluftsliv, Naturturism

MP vill ha ökat betsetryck med hjälp av rewilding

14 inlägg 8543 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

MP vill ha ökat betsetryck med hjälp av rewilding

Torbjörn Johnsen  
#584895 Debattinläggen i Aftonbladet haglar idag. Nu senast ett inlägg om att vi i sverige borde gå före och introducera flera arter som trängts undan under århundraden eller t o m årtusenden. Det gäller visent (europeisk buffel), myskoxe och vildren.

Bakom debattinlägget står Rebecka Le Moine från Miljörpartiet och Skydda Skogen samt representanter från Nordens Ark och Myskoxcenter, en naturturismföretagare, representanter från Rewilding Sweden och Umeå Universitet/Skydda Skogen.

Genom att återinföra visent och vildren samt stödja populationen med myskoxar skulle Sverige kunna bidra till bevarandet av tre arter och samtidigt gynna många andra arter på köpet. Visent, vildren och myskoxe är nyckelarter vars betande skapar livsutrymme åt många andra. Att stötta eller återintroducera nyckelarter är en del av så kallad rewilding: strategier för att restaurera och höja naturvärden genom att återställa naturens egna processer - något som intresserar allt fler forskare och naturvårdare.


Ett bidrag som dessa djur skulle kunna bidra med enligt författarna är ökat betsetryck:

Skogsvildrenen kan leva på renlav vintertid, vilket skiljer ut den från exempelvis älgen och rådjuret. Skogsvildrenen skulle även utgöra ett byte för rovdjur, vilket skulle kunna leda till färre rovdjursangrepp på tamdjur.

Visenten kan värna det öppna, betade landskapets biologiska mångfald och dess tramp- och betesgynnade växter, insekter och fåglar.

Myskoxen har också en egen ekologisk nisch på fjället, där de främst lever av olika arter vide. Men det är inte bara den biologiska mångfalden som skulle vinna på de stora djurens närvaro, den här typen av stora djur har också stor betydelse för att locka besökare som skapar jobb i den lokala turistnäringen i glesbygd.


Om man slutar att äta kött från svenska betesdjur så behöver vi importera andra gräsätande vilda djur som sköter den biologiska mångfalden. Eller hur ska man tolka förslaget?

Här kan ni läsa hela debattinlägget.

Rewilding är enligt organisationen Rewilding Sweden "ett nytt förhållningssätt till naturskydd. Det handlar om att låta naturen ta hand om sig själv genom att ge plats för naturliga processer, och återställa skadade ekosystem när det behövs. Naturen och dess arter trängs undan på bred front, också i Sverige och Europa."



   TS
Avatar Fallback

Re: MP vill ha ökat betsetryck med hjälp av rewilding

Avslutat-02  
#584897 Vad är detta? Ett ytterligare argument för att bli vegan? Nej tack inga mer skade djur som ren mm.

Renar och andra djur borde vara i hägn.

Att ens föreslå något så urbota dumt som detta visar bara hur långt dessa människor är ifrån verkligheten.

Avatar Fallback

Re: MP vill ha ökat betsetryck med hjälp av rewilding

röjarroffe  
#584900
vinterrojarn skrev:Vad är detta? Ett ytterligare argument för att bli vegan? Nej tack inga mer skade djur som ren mm.

Renar och andra djur borde vara i hägn.

Att ens föreslå något så urbota dumt som detta visar bara hur långt dessa människor är ifrån verkligheten.
Inte för att jag delar tankarna som framförs i debattinlägget, men hur nära verkligheten är du själv som föreslår att "djur ska vara i hägn"?

Avatar Fallback

Re: MP vill ha ökat betsetryck med hjälp av rewilding

Avslutat-02  
#584902 Jag kan inte se ren som annat än boskapsdjur så jag anser att de bör vara i hägn, det finns ju även älg som lever i hägn.

Varför ska annans mark behöva tvångs användas för att föda djur?
Så nä... Jag lever mitt i verkligheten, och tycker inte att renar mm tillhör annat än just tamboskap.

Stängsel och regelbundna kontroller precis som övriga bönder.

Avatar Fallback

Re: MP vill ha ökat betsetryck med hjälp av rewilding

axwell  
#584911 Visent kan gott fortsätta som köttproducent i ett flertal hägn utspridda i Sverige.

Såg att ett ställe hade 45 st redan 2012, jag antar av det att det nu finns några hundra visent i Sverige.

Lever av gräs och buskar, ytterligare ett hot mot rönn, asp, sälg.

Avatar Fallback

Re: MP vill ha ökat betsetryck med hjälp av rewilding

Bosse1  
#584926 Här kan Moine och professor David hängna in och ha vinsenter och revilda :d

vaest.pdf
uafskog.pdf
oest.pdf
mitt.pdf

Användarvisningsbild

Re: MP vill ha ökat betsetryck med hjälp av rewilding

JörgenO  
#584929 Visenter såg skojiga ut. Undrar var i Sverige de skulle trivas i vilt tillstånd? De kanske kan bli populära att jaga. Har ätit buffelkött på restaurang i USA, smakar gott.

Avatar Fallback

Re: MP vill ha ökat betsetryck med hjälp av rewilding

isteskog  
#584950 Jojo! Fler arter som kan komma på rödlistan och kräva särskilda biotoper som skogsägarna inte får sköta som de gjort ...... Räcker det inte med lavskrika, bombmurkla och tjäder? 😱

Avatar Fallback

Re: MP vill ha ökat betsetryck med hjälp av rewilding

Avslutat-02  
#584951 Nä de vill ha mera vänner till dem. :d

Det finns naturligtvis en baktanke med detta.... Och inte tusan är det att vi ska sluta äta kött..... Vi ska även avstå från våran skog.

Användarvisningsbild

Re: MP vill ha ökat betsetryck med hjälp av rewilding

Göt  
#584983 Viseterna levde väl i Polen, Axel Jonsson
räddade väl dom från utrotning och hade dom i hägn i Avesta i många årtionen, är väl först nu man har återplanterat dem. Rewildin Europa är ju det som naturskyddsföreningen arbetar efter är väl därför landsbyggden skall avveklas och allt skogsbruk skall stoppas. Går bra att googla på det.

Användarvisningsbild

Re: MP vill ha ökat betsetryck med hjälp av rewilding

Seb macahan  
#584988 Det finns en intressant dokumentär om "rewilding" i Yellowstone's national park. Kommer inte ihåg exakt all fakta men, man slutade att "störa" naturen och lät arterna sköta samspelet. Kom som sagt i håg alla detaljer men jag har för mig att man avbröt projekt innan 10år hade gått. Naturen bjöd inte på den artrikedom man hoppats på utan istället blev resultatet tvärtom. Jag ska googla lite o se om jag hittar något....

Användarvisningsbild

Re: MP vill ha ökat betsetryck med hjälp av rewilding

Seb macahan  
#584989 Det var kanske inte riktigt som jag beskrev ovan😟🙄🤫
https://www.yellowstonepark.com/things- ... -ecosystem
Återinförandet av varg fick parken att blomstra. Kanske har MP Rebecca även läst detta och vill plantera in varg i hela Sverige. Och nu blir detta mitt fel🤯🤯😁😁

Avatar Fallback

Re: MP vill ha ökat betsetryck med hjälp av rewilding

Avslutat-02  
#584998
Seb macahan skrev:Det var kanske inte riktigt som jag beskrev ovan😟🙄🤫
https://www.yellowstonepark.com/things- ... -ecosystem
Återinförandet av varg fick parken att blomstra. Kanske har MP Rebecca även läst detta och vill plantera in varg i hela Sverige. Och nu blir detta mitt fel🤯🤯😁😁



Nä det blir det inte, utan den där Rebeccas. :-bd så var vi av med henne... :-bd

Men vi kan ju alla dra åt samma håll och ge blanka fan i dessa dumheter så slipper vi mer tok. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: MP vill ha ökat betsetryck med hjälp av rewilding

Torbjörn Johnsen  
#585002 Framtiden är redan här. I alla fall i Vemdalen:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtl ... -inte-sant

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).