Verkstan

Hur skall denna tändhatt monteras?

13 inlägg 19084 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur skall denna tändhatt monteras?

Elfving  
#145984 Jag skall byta tändmodul på en gammal Stihl och har införskaffat det jag behöver. Nu till det lite pinsamma, hur skall egentligen tändhatten monteras ihop med kabeln?

Bilder finns nedan, det är tajt passning mellan kabeldiametern och tändhatten, men är det verkligen tänkt att man skall in med kabeln där, löda, och pillra tillbaka fjädern i gummihatten? Det är duktigt trångt, lär gå med lite finess men känns inte rätt...

Fjädern är den del som kommer i kontakt med tändstiftet.
Hatten




   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Hur skall denna tändhatt monteras?

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145990 Trä in sladden genom lilla änden i hatten så den kommer ut i stora hålet.

Där sen tar du fjädern.

90graders änden på fjädern den ände bunkar du rakt in i sladdens mitt. ca 5-10 mm in på sladden så att den går igenom.

Sen tar du å drar i sladden å petar in fjädern i hatten.

Avatar Fallback

Re: Hur skall denna tändhatt monteras?

Elfving  
#145992
Henrik K skrev:90graders änden på fjädern den ände bunkar du rakt in i sladdens mitt. ca 5-10 mm in på sladden så att den går igenom.


Aha! Fattar nu, tackar!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur skall denna tändhatt monteras?

viktor meck  
#146038
Henrik K skrev:Trä in sladden genom lilla änden i hatten så den kommer ut i stora hålet.

Där sen tar du fjädern.

90graders änden på fjädern den ände bunkar du rakt in i sladdens mitt. ca 5-10 mm in på sladden så att den går igenom.

Sen tar du å drar i sladden å petar in fjädern i hatten.



precis så ja, bra förklarat :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Hur skall denna tändhatt monteras?

Seb macahan  
#584105 Håller på med ovanstående, men det låter betydligt enklare än vad det är. Att först få in sladden och upp genom hålet är inte helt självklart men efter diverse egna patent med dragtråd gick det. När sedan skiten....ska ner igen så har fjädern väldigt lätt för o lossna.
Jag skulle egentligen byta bränsle primer, men när jag ändå var igång så tänkte jag byta tändstift. Det är då man hör farfars och många bönders mantra i bakhuvudet:
-Rör aldrig det som fungerar....😁

Avatar Fallback

Re: Hur skall denna tändhatt monteras?

Avslutat-02  
#584109 Tips till nästa gång.

När elkabeln är igenom tändhatten, så nyp ihop fjäderns hake så att den låser emot kabeln, på det sättet så lossnar den inte.

Användarvisningsbild

Re: Hur skall denna tändhatt monteras?

totte  
#584112
Seb macahan skrev:Håller på med ovanstående, men det låter betydligt enklare än vad det är.


Kommer osökt att tänka på repliken från korpralen som skulle demonstrera för rekryterna hur man tog isär och satte ihop bössan: "Det här verkar enkelt pojkar men vänta bara tills jag har förklarat det för er".

Användarvisningsbild

Re: Hur skall denna tändhatt monteras?

Seb macahan  
#584286
vinterrojarn skrev:Tips till nästa gång.

När elkabeln är igenom tändhatten, så nyp ihop fjäderns hake så att den låser emot kabeln, på det sättet så lossnar den inte.

Vad menar du med "nyp ihop"?

Avatar Fallback

Re: Hur skall denna tändhatt monteras?

Avslutat-02  
#584854 I den änden som man ska trycka in i kablen så kan man ta en tång och nypa ihop den kroken lite, då kan den inte åka ur kabeln...

Något man gör en gång och aldrig behöver göra om.

Användarvisningsbild

Re: Hur skall denna tändhatt monteras?

Bax  
#584878 Det där gjorde jag på min FS460 i somras.
Efter ett bra tips från Jens Skoog så knödde jag in hela rasket genom det lilla hålet.
Står i ”Dagens haveri”-tråden.

Användarvisningsbild

Re: Hur skall denna tändhatt monteras?

Seb macahan  
#584941 Vill då lägga till ett tips, när ni fiskat genom tändkabeln genom hatten och tryckt in den lilla vinkel på fjädern i tändkabeln. Linda några varv eltejp runt tänkabeln (så låser man "haken" så den inte lossnar när allt ska tillbaka i tändhatten.

Avatar Fallback

Re: Hur skall denna tändhatt monteras?

Avslutat-02  
#584947 På en del äldre sågar så har man satt ett buntband runt. Brukar lösa det mesta.

Användarvisningsbild

Re: Hur skall denna tändhatt monteras?

JensSkoog  
#584976
Bax skrev:Det där gjorde jag på min FS460 i somras.
Efter ett bra tips från Jens Skoog så knödde jag in hela rasket genom det lilla hålet.
Står i ”Dagens haveri”-tråden.

Det är faktisk metoden som servicegrabbarna på Stihl använder, och
enligt vad jag erfart mycket snabbare och säkrare.
Lite vaselin på kabel och fjäder så är det inte problem als.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).