Öppna kategorin

Elöverkänslighet!

25 inlägg 4001 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Elöverkänslighet!

Deichenpoff  
#584747 Jag är kanske lite överkänslig men vad drar ni ut när åskan går?

Åskan gick över härom dagen och jag var inte hemma och nu är boxen död och ingen av dom inbyggda tv-mottagarna hittar kanaler heller så det finns ju viss nytta med att dra ut saker helt klart.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Elöverkänslighet!

jannee  
#584752 Jag hade Sydkraft till att sätta in ett åskskydd (vi bor i en ände av elkabeln).
Detta hjälpte INTE ett dugg.
Numera bryter vi strömmen HELT OCH HÅLLET.
Vi är radikala och särar på ledningen.
Alltså nöjer vi oss inte med en vanlig brytare utan drar ur kabeln.

Avatar Fallback

Re: Elöverkänslighet!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#584754 Normalt sett drar jag ALLTID ut tv dator etc när jag stänger av dom under sommartid.
Sen skulle du nog montera ett grov o ev mellan skydd i fasdskåpet som tar överspänningar i elnätet, dock är de riktigt nära så hjälper nog bara att dra ut sladden

Användarvisningsbild

Re: Elöverkänslighet!

Deichenpoff  
#584755 Drog ut allt utom vvb och vattenpump i princip. Men om nu blixten slog ner i antennen borde det inte synas någon stans?
Kollat på antennförstärkaren och allt ser intakt ut och inget luktar bränt.
Kan det vara en slump?
Antennen slutade funka samtidigt som boxen!?

   TS
Avatar Fallback

Re: Elöverkänslighet!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#584767 Alltid svårt att veta hur saker pajar men om åskan gått via antennen borde antennförstärkarn varit en kolbit

Användarvisningsbild

Re: Elöverkänslighet!

Deichenpoff  
#584770
gnisten83 skrev:Alltid svårt att veta hur saker pajar men om åskan gått via antennen borde antennförstärkarn varit en kolbit

Jo jag känner det samma, denna ska tydl ha nåt åskskydd men jag litar inte på sånt om jag ska vara ärlig

   TS
Användarvisningsbild

Re: Elöverkänslighet!

anersimyra  
#584796 Själv så slet jag ner åskledaren som var fastklamrad i trävirket vid takfoten... :shock: annars vidtar vi inga ytterligare åtgärder, d.v.s fram till nyligen. Grannen en bit bort i villaområdet som bor i radhus fick fyra tv apparater, kyl, frys och en ölkyl förstörda av åskan, själv fick jag, om än en liten, en ” rökare ” som fick mig att bli stel som en tennsoldat när jag stod i duschen, så numera håller jag mig i vart fall undan vattensystemet när det åskar.. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Elöverkänslighet!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#584799 Jag har ett åskskydd i eluttaget och sen en UPS och först därefter datorn.
Så den känns hyfsat skyddad men drar ur förstås när jag är hemma och det mullrar.
TV mm har jag dragit ihop till en enda skarvsladd som sticker fram lite vid bokhyllan så
den är busenkel att dra ur så den dras ur vid sådant väder.
TV-antennen ligger under takplåten på kallvinden så det borde inte vara nån risk?

Användarvisningsbild

Re: Elöverkänslighet!

hlb  
#584804 Åskan är som trolleri, även om den följer fysiska lagar. Kör också med Slurfis bekväma skarvkontakt till all elektronik, men tyvärr under soffan så man får böja sig ner.
Det är nog bara en perfekt Faradays bur som hjälper helt. Ett plåttak, som inte är väl jordat runt om, kan nog lika väl ersättas med en skylt "jag har blixtlås". 😉 Efter att ha varit 4 m från en direktträff i en TV-mast, har jag en väldig respekt för åska.

Användarvisningsbild

Re: Elöverkänslighet!

Deichenpoff  
#584808 När tjejerna var runt året flög det ut blixtar ur vägguttagen, dom hoppa mellan barngrindarna och det smällde som bomber. Nog aldrig varit så rädd.
Dagen efter klippte jag telefonledningen.
Alla telefoner var döda inklusive bakelittelefonerna.
Knappen till seniluttaget hade flugit iväg.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Elöverkänslighet!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#584809
anersimyra skrev:själv fick jag, om än en liten, en ” rökare ” som fick mig att bli stel som en tennsoldat när jag stod i duschen, så numera håller jag mig i vart fall undan vattensystemet när det åskar.. :shock:


Den där känner jag igen - väldigt obehagligt och ändå var åskan en bit bort! :???: :shock:

Avatar Fallback

Re: Elöverkänslighet!

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#584811 Det låter som du har luftledning på både inkommande ström och telefon? Tidigare brukade det gå åt mycket apparater i huset men det har lugnat sig efter elen grävdes ner för 10 år sedan. Nu kör vi bredbandet via fiber och i sommar har den utrustningen suttit i hela tiden utan problem. Grannar med luftledning har fått betydligt mer utrustning grillad.

Användarvisningsbild

Re: Elöverkänslighet!

Arvid0  
#584817
Deichenpoff skrev:Drog ut allt utom vvb och vattenpump i princip. Men om nu blixten slog ner i antennen borde det inte synas någon stans?
Kollat på antennförstärkaren och allt ser intakt ut och inget luktar bränt.
Kan det vara en slump?
Antennen slutade funka samtidigt som boxen!?


du behöver inte ha fått ett direkt nedslag i ditt hus utan en spik/transient/överspänning från din leverantörs anläggning räcker för att känslig elutrustning såsom dator, modem routrar mm ska ta stryk. googla åska och transient så kan du få bättre förklaringar.

Användarvisningsbild

Re: Elöverkänslighet!

Göt  
#584835 Hos mej har flera routrar havererat och en del telefoner genom tiderna, drar ur det mesta som går att dra ur

Avatar Fallback

Re: Elöverkänslighet!

Avslutat-02  
#584837 Jaha,jag trodde denna tråden handlade om elallergi först innan jag läste igenom... :shock: :mrgreen:


Jag drar aldrig ur något inte efter att en gång fått flammor ur väggkontakterna.
Svärfar som är elektriker sa åt mig att låta grejerna sitta i, det är bättre den får ta smällen sa han.

Jag har väl bytt någon tv och dator, och ca 10 st bärbara telefoner innan jag tog bort fasta telefonen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).