Jakt och Fiske

Älgjakt 2019

81 inlägg 14337 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Älgjakt 2019

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#576243 Ja det är kanske lite tidigt på säsongen. Men nu när vi haft lite olika älgobs under sommaren. Vilket vi inte brukar ha så här tidigt. Utan dom kommer inte förrän närmare jaktstarten. Så kan det vara läge för lite uppsnack inför älgjakten. :smile:

1563222385_20190715_210648.jpg

Såg detta cykelstyre ikväll. Har lite svårt o tro att detta skulle vara den udda åttataggaren en jaktkamrat så för några veckor sedan.

Som för övrigt i början på maj samma kväll observerade två olika kor med fjolingar.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2019

T Landström  
#576391 Vet inte hur det blir med älgjakten här!
Jag har inte sett en älg på snart 1½ månad. Men det är tidigt än att säga något...dom har vinterbetet på och runt våra marker...men med fjolåret i färskt minne så blir det nog torftigt i år oxå!

Avatar Fallback

Re: Älgjakt 2019

rikard_e  
#576419 Har sett ganska gott om älg senaste veckorna.

Gick 2 små tjurar ihop, dagen efter låg det en 6-taggare på tegen 300 meter därifrån

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2019

Torbjörn Johnsen  
#584825 Nu ser vi fram mot lite rapporter från er som har börjat Älgjakten 2019 i Norra Sverige idag!
Skitjakt på er :-bd

Avatar Fallback

Re: Älgjakt 2019

axwell  
#584844
T Landström skrev:Vet inte hur det blir med älgjakten här!
Jag har inte sett en älg på snart 1½ månad. Men det är tidigt än att säga något...dom har vinterbetet på och runt våra marker...men med fjolåret i färskt minne så blir det nog torftigt i år oxå!


@T Landström
Nu har du en älgskogsfastighet till salu på drygt 200 ha norr om Ö-kx.
Själva skogen sträcker sig mellan Sandsjärv och Krokträsk(ett fantastiskt fiskevatten).
Kolla på Blocket !

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2019

T Landström  
#584882
axwell skrev:
T Landström skrev:Vet inte hur det blir med älgjakten här!
Jag har inte sett en älg på snart 1½ månad. Men det är tidigt än att säga något...dom har vinterbetet på och runt våra marker...men med fjolåret i färskt minne så blir det nog torftigt i år oxå!


@T Landström
Nu har du en älgskogsfastighet till salu på drygt 200 ha norr om Ö-kx.
Själva skogen sträcker sig mellan Sandsjärv och Krokträsk(ett fantastiskt fiskevatten).
Kolla på Blocket !


Du ska veta att det är lockande att köpa skog i norr bara för att få jaga med min hund...
Tänkte de som så gärna vurmar för vargen här hos mig kunde betala det år mig... ;)

Avatar Fallback

Re: Älgjakt 2019

axwell  
#584884
T Landström skrev:u ska veta att det är lockande att köpa skog i norr bara för att få jaga med min hund...
Tänkte de som så gärna vurmar för vargen här hos mig kunde betala det år mig... ;)


Det tycker jag också, plus att det skulle vara skottpengar på djurarter som förstör så mycket.

Tänker då på Älg, Rådjur och Varg tex.

Det finns en beskrivning av fiskarna i Krokträsk: Faidkråugtreskåbara ve kävela ed riigo.

Översättning kommer om ingen kan läsa uttrycket. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2019

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#585126 Var o sköt älgbana med jaktlaget ikväll. :smile:

Det gick bra. Så nu är man redo. :-bd

Som gräddde på moset så fick man in en vedbeställning. :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Älgjakt 2019

axwell  
#585149
axwell skrev:Det finns en beskrivning av fiskarna i Krokträsk: Faidkråugtreskåbara ve kävela ed riigo.

Översättning kommer om ingen kan läsa uttrycket. :mrgreen:


Så här står det med lite annan satsuppbyggnad än i rikssvenskan: " Fetkrokträskabborrar med fettvalkar längs ryggen".
Visst var det enkelt ! :mrgreen: :roll: :lol:

Tror nog att övervägande delen älgkött som jag åt i min ungdom kom från det här området.

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2019

Bax  
#585192 En helt ok morgon på älgpasset
1567579231_5e55f437-f4c1-43ad-999f-4ccd50e20215.jpeg

Avatar Fallback

Re: Älgjakt 2019

Brorsan  
#585928 Äntligen!
2 gr kallt, lugnt och ett bra vackert pass,
Kan det vara bättre?
1568005437_img_20190909_065559.jpg

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2019

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#589419 Här är en med bra tut i näverluren. :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Älgjakt 2019

husqvarna_med_sthil  
#589501
1570168186_cita_med_standaelg_svartvit.jpg
Hade turen själv att efter en natt i skogen, i jaktkojan med vovven, få gå ut tillsammans på morgonen. Hon tog upp en liten oxe och kom med den i sakta gångstånd och tillslut fick jag ett läge att skjuta. Samma helg gjorde även gamlingen i familjen rätt för sig med en liten oxe.

Avatar Fallback

Re: Älgjakt 2019

80-90  
#590730 Ville bara önska alla som börjar jaga älg i morgon skit jakt

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2019

Erre  
#590732 Detsamma. 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).