Skogshistoria

Gammal timmerkrok

16 inlägg 13948 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gammal timmerkrok

qvintus4  
#584588 Hittade den här gamla kroken i min lada någon som vet vad det är , en timmerkrok kanske ?



   TS
Avatar Fallback

Re: Gammal timmerkrok

axwell  
#584591
qvintus4 skrev:Hittade den här gamla kroken i min lada någon som vet vad det är , en timmerkrok kanske ?

Ja eller båtshake, skulle jag tro.
Nåt liknande använde flottarna.

Avatar Fallback

Re: Gammal timmerkrok

Blivande snickare  
#584592 Ser ut som en flottningskrok, användes av herremänen som sprang på timret i vattnet och puttade och flyttade timret med den delen du hittat och höll balansen med hjälp av skaftet :)

Avatar Fallback

Re: Gammal timmerkrok

isteskog  
#584599 Satsar på båtshake.

Användarvisningsbild

Re: Gammal timmerkrok

qvintus4  
#584601 Googlade på gammal båthake verkar vara det ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gammal timmerkrok

JensSkoog  
#584606 Jag tänker att den liknar mest en gammal brandhake, med den ringen bak. Brandhaken skulle man ha på alla gårdar så att man kunne riva ner det som brann från taket, och den påsvetsade ringen var där så man kunne sätta en kätting i. Brandhaken var så lång så den nådde till toppen av taket, så den behövde två mann. En som höll skaftet och en som drog i kättingen när haken hade fastnad.

En flottarhake hade inte böj på sig, men liknade mera en drahake, eller "pickaroon".

Gör ett åtta meters skaft til den, sätt på en kätting och häng den på lagårdsväggen,
så har du gjort så som lagen förordnade många ställen. :grin:

Avatar Fallback

Re: Gammal timmerkrok

Värmlänning  
#584613
JensSkoog skrev:Jag tänker att den liknar mest en gammal brandhake, med den ringen bak. Brandhaken skulle man ha på alla gårdar så att man kunne riva ner det som brann från taket, och den påsvetsade ringen var där så man kunne sätta en kätting i. Brandhaken var så lång så den nådde till toppen av taket, så den behövde två mann. En som höll skaftet och en som drog i kättingen när haken hade fastnad.

En flottarhake hade inte böj på sig, men liknade mera en drahake, eller "pickaroon".

Gör ett åtta meters skaft til den, sätt på en kätting och häng den på lagårdsväggen,
så har du gjort så som lagen förordnade många ställen. :grin:

Intressant :shock:

Användarvisningsbild

Re: Gammal timmerkrok

JensSkoog  
#584713 Här finns en bild av en gammal flottarhake:

https://digitaltmuseum.no/011022739081/floterhake

När dom skulle på jobb, gick dom in i skogen och hittade
skaft av undertryckt gran. Segt och starkt så skaftet
inte behövde vara så tjockt.

Och här är bilder av brandhaker.
https://www.google.com/search?q=brannha ... wgM:&vet=1

Avatar Fallback

Re: Gammal timmerkrok

isteskog  
#584717 Det där var en flotthake som jag har.

Avatar Fallback

Re: Gammal timmerkrok

Ent  
#584720
JensSkoog skrev:Jag tänker att den liknar mest en gammal brandhake, med den ringen bak. Brandhaken skulle man ha på alla gårdar så att man kunne riva ner det som brann från taket, och den påsvetsade ringen var där så man kunne sätta en kätting i. Brandhaken var så lång så den nådde till toppen av taket, så den behövde två mann. En som höll skaftet och en som drog i kättingen när haken hade fastnad.

En flottarhake hade inte böj på sig, men liknade mera en drahake, eller "pickaroon".

Gör ett åtta meters skaft til den, sätt på en kätting och häng den på lagårdsväggen,
så har du gjort så som lagen förordnade många ställen. :grin:

Faktum är att hos mig hänger brandhaken under utskovet på norra ladugårdsväggen, komplett med långt skaft, färdig att användas. Den nuvarande ladugården byggdes 1927 så haken flyttades väl från den gamla byggnaden och har blivit hängande där sedan dess.

Avatar Fallback

Re: Gammal timmerkrok

ulfgustav  
#584725 Det är en Brandhake, precis som JensSkoog skriver

Avatar Fallback

Re: Gammal timmerkrok

Sture Andersson  
#584759
ulfgustav skrev:Det är en Brandhake, precis som JensSkoog skriver

Hänger en här med ,skulle finnas på alla fastigheter förr ,vet inte om det var ett krav för brandförsäkring .Eller om det var en lag ,kanske nån som vet här .

Avatar Fallback

Re: Gammal timmerkrok

Ent  
#584762
Sture Andersson skrev:
ulfgustav skrev:Det är en Brandhake, precis som JensSkoog skriver

Hänger en här med ,skulle finnas på alla fastigheter förr ,vet inte om det var ett krav för brandförsäkring .Eller om det var en lag ,kanske nån som vet här .


Ingen aning om detaljerna, har också bara hört att det "skulle finnas".

Användarvisningsbild

Re: Gammal timmerkrok

JensSkoog  
#584764 Om du hade försäkring så skulle du ha en brandhake på väggen utomhus,
och i några större städer var det obligatorisk, här i Norge.

Användarvisningsbild

Re: Gammal timmerkrok

qvintus4  
#585408
JensSkoog skrev:Jag tänker att den liknar mest en gammal brandhake, med den ringen bak. Brandhaken skulle man ha på alla gårdar så att man kunne riva ner det som brann från taket, och den påsvetsade ringen var där så man kunne sätta en kätting i. Brandhaken var så lång så den nådde till toppen av taket, så den behövde två mann. En som höll skaftet och en som drog i kättingen när haken hade fastnad.

En flottarhake hade inte böj på sig, men liknade mera en drahake, eller "pickaroon".

Gör ett åtta meters skaft til den, sätt på en kätting och häng den på lagårdsväggen,
så har du gjort så som lagen förordnade många ställen. :grin:



Intressant har en jätte pinne gammal som är en 5-6 meter lång kanske har varit till den efter som båda kommer från samma lada

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).