Skogsvagn (Huggarvagnar)

Välja rätt kran!+ombyggnad av kärra!

65 inlägg 19986 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Välja rätt kran!+ombyggnad av kärra!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#584546 Dags att köpa en ny kran till min Holder A55.
Bredden på traktorn är 155cm och jag har inte hittat nån lämplig vagn i rätt bredd så jag har påbörjat ombyggnad av min ena 5,5tons Nyholmskärra. Till denna ska det köpas en ny kran. Har tittat på 4 alt men har svårt att ta beslut.
Jag ska ha med stödben så en A-ram är med i priserna nedan. På Kranmans är även grind med då den sitter ihop med stödbenen.

Weimer 42-00, 4,2m lyfter ca400kg vid 4m. Väger 270 kg utan A-ramen. Pris 55 500 inkl A-ram. Ej utskjut

Farma 4,2 G2 4,2m lyfter ca400kg vid 4m. Väger 370 kg utan A-ram. Pris 64 000 inkl A-ram. Har utskjut

Kranman M45 4,5m lyfter ca 420kg vid 4m. Väger 490 kg inkl stödben o grind. Pris 66 000 inkl stödben o grind. Ej utskjut

Kranman M55 5,5m lyfter ca 420kg vid 4m. Väger 535 kg inkl stödben o grind. Pris 79 000 inkl stödben o grind. Har utskjut.

Alla med flerspak. Tillägg för mek 2spak är nån tusing hos Farma o Weimer medans Kranman vill ha 4000.

Farmas A-ram kräver lite mer jobb då den inte har nåt fäste i botten mot centrumbalken. Har dock fått aviserat lite rabatt på Farman av lokala maskinfirman.

Åsikter?

Magnus M


Senast redigerad av Magnus M sön 29 dec 2019, 23:30, redigerad totalt 1 gång.

   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Välja rätt kran!

Hema  
#584556 Ska du bara använda kranen för stock och ris eller även dikesrensning? Jag hade uppskattat utskjut för det sistnämnda området.

Samt hur har du det med vinsch? Är det något att ta hänsyn till?

Kranman erbjuder stödbensvarnare till sin A-ram. Fast sådant fixar du ju själv. :)

Användarvisningsbild

Re: Välja rätt kran!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#584560 Kan nog bli dikesrensning ja, har ju en skopa redan. Frågan är om den extra metern är värd 24 000, vill jag ha mek 2spak så är det 27 000 mer än Weimer.
Det är väl där som tankarna snurrar nu.
Alla priser ovan är utan vinsch, jag köpte ju en radiostyrd Weimer 700 härom året så den ska jag behålla.

Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Välja rätt kran!

Hema  
#584568 Utbudet av kranar var mindre än jag trodde hos farma o wiemer.
fann dessa två andra alternativ om de skulle intressera.
1567182558_screenshot_20190830-182008.png

1567182563_screenshot_20190830-182506.png

Användarvisningsbild

Re: Välja rätt kran!

Vedproducent  
#584626 Palms ser ut att ha riktigt fina kranar också. Priserna har jag dock inte kollat.

Alstor har ju bytt till Palms kranar nu på 840 modellen antingen 5 meter eller 5,4 meterskranen. Var faktiskt inne hos Alstor i dag och pratade med Christian. Dom flesta som ser 5,4 meterskranen ska ha den i stället för 5 meterskranen. Med större hjul och den kranen ser Alstorn riktigt ordentlig ut.

http://www.palms.eu/forest-cranes/crane-palms-254

Avatar Fallback

Re: Välja rätt kran!

Hema  
#584632 Ja Palms missade jag. Bra!

Användarvisningsbild

Re: Välja rätt kran!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#584638 Trejon ska jag kika mer på men det var lite svårt att förstå hur det blir med stödbenen när man ska montera som jag tänkt.

Palms 2.54 såg trevlig ut med. Ska kolla upp den mer oxå.
Tackar för tipsen

Jag är lite avig till lavettstödben dock, men det kan vara att jag hittills kört med bara 3,2 m kran o då måste man stå nära vältan, när man sen fått av lasset så får man inte upp benet för virket är ivägen. Jäkligt irriterande faktiskt. Men med lite längre kran kanske det är ett ickeproblem.

Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Välja rätt kran!

Hema  
#584670 Om du övervägt den större kranman kranen, så kanske det rent vore intressant att kolla in kranmans nya traktorvagn med kran och möjlighet till drift.
http://kranman.com/traktor-produkter/gr ... vagn-t5000

Användarvisningsbild

Re: Välja rätt kran!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#584676 Jag har kollat på dom, ringde Kranman o T4600 är 165cm bred o 5000 var väl inte smalare vad jag förstod


Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Välja rätt kran!

Hema  
#584677
Magnus M skrev:Jag har kollat på dom, ringde Kranman o T4600 är 165cm bred o 5000 var väl inte smalare vad jag förstod


Magnus M

Ibland är det skönt att kunna minska alternativen med uteslutningsförmågan. 👍

Avatar Fallback

Re: Välja rätt kran!

axwell  
#584683
Magnus M skrev:Jag har kollat på dom, ringde Kranman o T4600 är 165cm bred o 5000 var väl inte smalare vad jag förstod


Magnus M

Kranman T4500 är 162 cm bred och har som standard samma 11.5" breda däck som nya T4600.
T5000 har som std. 400-hjul så den bör vara bredare originalutrustad.

Avatar Fallback

Re: Välja rätt kran!

axwell  
#584684 T5000 enl en åf, lastarea (1,3 m2) lika liten som T4500 ( och T4600 ?) och bredden 168 cm.

Jag har kontaktat Kranman om den falska lastarean.
Laststakarna svänger ut på så låg höjd att hjulen går mot virket vid ca. 20 cm pendling med boggien, snopet när man backar och lasset skjuvs av från vagnen. :mrgreen:

"En kompromiss för att kunna redovisa bättre lastarea" säger Kranman. :surp:
http://www.terrangservice.se/produkt/kranman-t5000/

Avatar Fallback

Re: Välja rätt kran!

Hema  
#584687 Man kan tycka att hjulen aldrig får ta lasten. Väljer man större hjul, får man väl montera dit pendelstopp?

Användarvisningsbild

Re: Välja rätt kran!

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#584709 Eller skarva på en bit på nederänden av stöttorna.

Avatar Fallback

Re: Välja rätt kran!

axwell  
#584710
Hema skrev:Man kan tycka att hjulen aldrig får ta lasten. Väljer man större hjul, får man väl montera dit pendelstopp?


Så har det fungerat på mina tidigare vagnar, en Avesta och en Möregripen(Vahva Jussi).

På kranmanvagnen har jag svetsat dit en "hylla" på stakarna så att virket hamnar högre över hjulen.

Utöver det kör jag med 30 cm förlängare på laststakarna vid bra förhållanden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).