Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Goliat

4 inlägg 2001 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Goliat

Blexten  
#584480 Har en remdriven Goliat som vill dra in winsch wiren utan jag påverkar spaken.Behöver tips och råd.Kanske du har sprängskiss eller liknande? Tack på förhand.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Goliat

Sörmlandsskog  
#584491 Jag har också en sån maskin, liten trevlig sak med fantastiskt lättstartad motor. Någon sprängskiss har jag inte, men den är ju väldigt enkelt uppbyggd.

Med risk för att vara övertydlig och med reservation för fel i mitt minne... Dra ur sprinten vid handtagets infästning, lyft upp stålbygeln som sitter runt chassit, lossa muttern till skyddskåpan och öppna den så syns nästan allt.

Direkt från motoraxeln drivs tre remmar, en för drift framåt, en för bakåt och en för winschen. Om jag minns rätt sitter winschremmen ytterst. Gissar att det är den som kilat fast på något vis, den brukar fastna ibland och hoppa av ibland. Med spaken spänner man remmen så att den driver det stora hjulet högst upp på maskinen, detta hjul driver i sin tur winschen direkt via två kugghjul och en "motorcykelkedja".

Lägg upp en bild när du öppnat skyddet om det inte är uppenbart var felet sitter.

Användarvisningsbild

Re: Goliat

Sörmlandsskog  
#584503 Som kuriosa kan nämnas att min morfar, som köpte vår Goliat, tröttnade på att vinschremmen ständigt trasslade och körde alltid maskinen utan skyddskåpa. När han skulle vinscha stängde han av maskinen och satte han dit remmen och när han vinschat klart hängde han remmen på styret. Imponerande nog misste han inga fingrar trots att hela maskineriet med tre öppna remmar var i dagen. Jag som tillhör en mer säkerhetsmedveten generation letade fram skyddskåpan och monterade den. Men det trasslar ofta, så jag förstår det rationella i min morfars lösning.

Användarvisningsbild

Re: Goliat

Blexten  
#584646 Tack för visat intresse men löste det själv. Byggde om lite så nu funkar det kanon. Den är till salu nu.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).