Öppna kategorin

Larmapp 112

15 inlägg 4163 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Larmapp 112

Göt  
#583963 SOS Alarm har tagit fram en ny larmapp som kan positionera en på några meter i bästa fall beroende på vilken telefon man har och var man är, borde ju vara bra för oss som är ensamma i skogen :-bd https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-l ... hitta-fram


Senast redigerad av Göt mån 26 aug 2019, 16:58, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Larmapp 112

Fredrik Reuter  
#583965 Det kan bli en bra funktion på denna.

Här är länken för att ladda ner till Android: https://play.google.com/store/apps/deta ... os.soslive

Avatar Fallback

Re: Larmapp 112

Piraboin  
#583969 här i Finland har vi haft den appen i flera år

Användarvisningsbild

Re: Larmapp 112

Aqualize  
#584018 En recension på Google Play sa att positioneringen (med GPS, inte bara WiFi och liknande antar jag) var på hela tiden. Någon som testat och kan säga om det är så?

Användarvisningsbild

Re: Larmapp 112

sundelius  
#584021 Japp
Laddade ner den igår kväll och det verkar som den håller reda på var jag är 24/7

Avatar Fallback

Re: Larmapp 112

Hema  
#584118
sundelius skrev:Japp
Laddade ner den igår kväll och det verkar som den håller reda på var jag är 24/7

Jag inbillade mig att positionen endast aktiverade, då man aktiverade funktionen. Går det att använda den som så?

Användarvisningsbild

Re: Larmapp 112

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#584187 Har sedan många år den norska varianten installerad (norsk luftambulans) den ligger i bakgrunden och skickar bara koordinaterna när man ringer och larmar. Avdelningen det är inte lätt när det är svårt: kan man fråga sig varför man ska ha 3 olika larmnummer där.

Avatar Fallback

Re: Larmapp 112

Piraboin  
#584241 den finska varianten blir aktiv med positionen först när man öppnar appen men Google håller koll på en 24/7 via kart appen

Avatar Fallback

Re: Larmapp 112

Klazzon  
#584323 Kan se en rimlig tanke i att den ligger aktiv med positionen hela tiden. Det är inte alltid gpsen är toksnabb att hitta några satelliter när man startar upp. Skulle man då dessutom som skogshuggare hamna i knipa ute i en tät skog har kanske appen ett minne för de sista 10(?) positionerna som tillsammans med en triangulering ger en bra uppfattning vart man befinner sig? Bara en tanke som sagt, ingen värdering i bra eller dåligt eller hur mycket batteri den tar. Som f.d brandman gillar jag "blåljusgrejer" 🙂 och kommer använda appen även om den tar lite batteri. Om (hemska tanke) jag någon gång skulle behöva använda den har den lätt sparat in ev. batterislitage 😉
/Magnus

Användarvisningsbild

Re: Larmapp 112

Aqualize  
#584633 Alla telefoner har assisterad GPS funktion så mobilnätet hjälper till att starta dem. Med Android och Googletjänster (som alla har) så håller den reda på positionen, men inte konstant. Dvs. den använder kända WiFi och mobilnätet för en ungefärlig position och "tänder" säkert igång GNSS-mottagaren då och då. Men startar man appar som GPS Status så indikerar tar det några sekunder innan den fått in satelliter och visar att det är en tillförlitlig position.
Jag tror nog att positioneringen är snabbare än att man själv hinner förklara sitt hjälpbehov när man ringer.
Jag avvaktar med appen tills de rättat detta, eller förklarat sig varför det är som det är.

Användarvisningsbild

Re: Larmapp 112

Fredrik Reuter  
#584645 Rent spontant så borde man märka om GPS är på hela tiden i appen genom märkbart sämre batteritid.

Ni som installerat appen, har ni märkt någon skillnad?

Användarvisningsbild

Re: Larmapp 112

sundelius  
#584648 Inte märkt någon skillnad på batteriförbrukning dock ligger den som en symbol uppe i menyn för notiser hela tiden
Lite störande

Användarvisningsbild

Re: Larmapp 112

barka  
#590818 SOS-Alarm ny app
Reklamen för appen lät utmärkt. Jag har sedan tidigare en liten Doro-telefon med larmknapp. Om jag i skogen skulle råka ut för en nödsituation, trycker jag på knappen och larm går till en eller flera förprogrammerade mottagare som också får koordinater till min position. Beskrivningen av SOS -appen gav mig intrycket att jag nu kunde få samma funktion i min smartphone. Jag laddade genast ner den , och tipsade också vänner.
Förvånad, och dum, kände jag mig, när en vän berättade att när han går ut i skogen och aktiverar SOS-appen, ger den positionsangivelse som är flera kilometer fel och alltid någonstans i tätort eller utmed allmän väg. Jag bor själv vid vägs ände och appen visade helt korrekt att jag var hemma. Men, när jag gick sydost någon kilometer i skogen, alltså på en liten skogsstig, visade SOS-appen min position åt nordväst, inne i närmaste samhälle, intill biblioteket. Alltså diametralt fel håll och precis som för min vän visades inte den verkliga positionen i skogen utan en plats långt därifrån, vid en allmän väg. Min vän är jägare, själv arbetar jag regelbundet med skogsröjning och gallring och vi tänkte på värdet av att kunna snabbt kalla på hjälp i en nödsituation.
En representant för SOS, svarade min vän att de alltid frågar den som larmat om var hen befinner sig och därför gör det inte så mycket om koordinaterna är fel. Klistrar in ett stycke av svaret från SOS:
"Om man ringer 112 via appen kommer operatören alltid att säkerställa att de får rätt position av en händelse genom den muntliga intervjun. Vi vet om att GPS-funktionen kan bli felaktig i vissa lägen, därför kommer vi inte lita på den fullt ut, utan vi ser det som ett stöd i att snabbare kunna positionera rätt. Med andra ord ser vi inte att en felaktig position från appen vid en händelse skadar vår möjlighet till en god insats."

Sista meningen tycker jag är skrämmande. När jag loggar in på skogsstyrelsens sidor kan jag gå och kolla t ex gränsstenar, vindfällen, betesskador, och ha kontinuerlig uppdatering av min position. Då handlar det inte om liv eller död. Precisionen när det gäller larm till SOS borde rimligen vara minst lika bra som när man gör rutinkontroll på ägorna. SOS-talesmannen missade (eller blundade för?) verkligt allvarliga lägen där man inte är i stånd att ge muntliga redogörelser.

Avatar Fallback

Re: Larmapp 112

Avslutat-01  
#590836 kollade på min ifån nu,på den visas exakt position med appen

Användarvisningsbild

Re: Larmapp 112

barka  
#590880 Ja , bork, det är ju meningen. Det gör den för mig också. När jag startar appen hemma. Det är när jag går ut i skogen den visar fel. Pröva att gå bortom bebyggelse och allmän väg

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).