Skogsnyheter

Amazonas är inte jordens lungor

6 inlägg 4914 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Amazonas är inte jordens lungor

Torbjörn Johnsen  
#584533 Det är mycket diskussion om Amazonas regnskogar nu. Begreppet "jordens lungor" används ibland om dessa skogar och det florerar påståenden som att den här skogen "producerar 20 procent av jordens syre". Regnskogarna ÄR väldigt viktiga för vattenbalans och klimat (kolsänka) men de bidrar inte med syreproduktion. Det går åt lika mycket syre i nedbrytninsprocesserna som det produceras i uppbyggnadsdsprocesserna (tillväxten) enligt forskare.

Nu senast skriver Expressen i en artikel om just detta ämne:

Däremot hamnar nettoutsläppet av syre på noll – om man ser till förbrukningen av syre som krävs vid nedbrytningen av biologiskt material i marken, menar Håkan Pleijel, professor i miljövetenskap vid Göteborgs universitet.

– Att säga att ett visst skogsområde är ”jordens lungor” är lite för förenklat. Amazonas har en stor betydelse för klimatet, men det är fel att Amazonas ständigt producerar en massa syre, säger han.


Läs hela artikeln här
Regnskogen i Amazonas är viktig för klimat och miljö. Men nettobalansen av skogens syreproduktion är i princip lika med noll.




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Amazonas är inte jordens lungor

Fredrik Reuter  
#584551 Enligt min personliga uppfattning så hade forskarna kunnat ta denna diskussion i ett slutet sällskap, risken för bakslag och klickbetande rubriker är för uppenbar för en så viktig del av världen som Amazonas ändå är.

- 34% av all fotosyntes på land sker i de tropiska regnskogarna på årsbasis, Amazonas regnskogar är nära 50% av jordens totala areal regnskog.
- Amazonas enskilt står för 9% av den totala fotosyntesen på jorden.
- Skulle man bränna ner Amazonas så skulle koldioxidhalten i luften globalt öka 10%.
- Stora delar av de verksamma ämnen som finns i dagens mediciner kommer från regnskogsområden.

Tänk om en debatt av ordval skulle påverka typ 10% av jordens kolsänka.

Efter att jag fördjupade mig i jordens olika skogar genom tråden Nordiskt skogsbruk påverkar INTE uppvärmningen mer än väntat så står jag fast vid att det är ok att kalla Amazonas för jordens lungor... :-bd

Användarvisningsbild

Re: Amazonas är inte jordens lungor

svampbob  
#584552
Torbjörn Johnsen skrev:Det är mycket diskussion om Amazonas regnskogar nu. Begreppet "jordens lungor" används ibland om dessa skogar och det florerar påståenden som att den här skogen "producerar 20 procent av jordens syre". Regnskogarna ÄR väldigt viktiga för vattenbalans och klimat (kolsänka) men de bidrar inte med syreproduktion. Det går åt lika mycket syre i nedbrytninsprocesserna som det produceras i uppbyggnadsdsprocesserna (tillväxten) enligt forskare.

Nu senast skriver Expressen i en artikel om just detta ämne:

Däremot hamnar nettoutsläppet av syre på noll – om man ser till förbrukningen av syre som krävs vid nedbrytningen av biologiskt material i marken, menar Håkan Pleijel, professor i miljövetenskap vid Göteborgs universitet.

– Att säga att ett visst skogsområde är ”jordens lungor” är lite för förenklat. Amazonas har en stor betydelse för klimatet, men det är fel att Amazonas ständigt producerar en massa syre, säger han.


Läs hela artikeln här



Det tog alltså fyra dagar innan någon i Sverige uppmärksammade Forbes artikel
https://www.forbes.com/sites/michaelshe ... e708245bde

Användarvisningsbild

Re: Amazonas är inte jordens lungor

filijox  
Avatar Fallback

Re: Amazonas är inte jordens lungor

bgl  
#584611 "Jordens lungor" är i sig en knepig formulering.
En lunga tar upp syre och släpper ut bl.a. koldioxid, precis det vi inte vill att Amazonas ska göra!
Amazonas borde kanske i stället kallas för "jordens antilungor".

Användarvisningsbild

Re: Amazonas är inte jordens lungor

anersimyra  
#584654 Eller ännu hellre ” syrefabrik.”... :-bd https://illvet.se/naturen/hur-produceras-syre-pa-jorden

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).