Verkstan

Hetvattentvätt

13 inlägg 9396 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hetvattentvätt

Seb macahan  
#584124 Hej. Är på g och köpa hetvatten tvätt. Skall användas främst till o tvätta av traktor och snöblad/sandspridaren under vintern men även allmän maskin och fordons tvätt.
Vad har ni för erfarenheter av Kränzle, IPC, Lavor, Kärcher.
Är allt bra, eller är det någon/några som sticker ut? Kränzle och Kärsher känns som något dyrare, värt det? Ja som sagt ös på med erfarenhet. Tacksam för svar..



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Hetvattentvätt

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#584235 Köpte Lavor Rio från Duabhuset, 7400kr ink moms och frakt, bra kvalité och funkar till det jag ska ha det till, bilar mm.

Användarvisningsbild

Re: Hetvattentvätt

Fredi  
#584272 Jag har åtminstone bättre erfarenhet av Kärcher än av Kränzle, hemma har jag en ca 15 år gammal Kärcher som funkat utan problem, på jobbet en ca 5 år gammal Kränzle som krånglat flere gånger redan.

Användarvisningsbild

Re: Hetvattentvätt

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#584273 Har en Lavor sedan 15-20 år och den har fungerat tills i år då den tappat tryck. Nu är den perfekt att tvätta huset före målning. Har genom åren tvättat åtskilliga veterantraktorer och motorsågar med den. Prisvärd.

Avatar Fallback

Re: Hetvattentvätt

Brorsan  
#584274 Jag är inne på min andra Kärcher, hds 9/17 heter den nuvarande.
Den går ca 3 - 4 tim per vecka mestadels på ca 80 grader.
Största problemet är med slangsvivlar och handtag.
-Tätningar i svivlarna byter jag nog ca tio om året i slangupprullaren även bytt själva sviveln 2 ggr.
Handtaget till pistolen är riktigt kass (såg att dom har en ny modell på dom senaste).
Slingan i brännaren håller för mig 4 - 5 år. Kostade sist ca 6000:-
Vattnet på fastigheten har livsmedelskvalitet så felen beror inte på det. använder dock inte kärchers
kemikalietillskott som dom rekommenderar.
I övrigt har jag inte haft några andra fel på maskinen.
Om jag hittar slangupprullare, sprutlans av bättre kvalitet och tillverkare så är det en riktigt bra maskin.
Olle

Användarvisningsbild

Re: Hetvattentvätt

Bert1  
#584292 Har ett par kompisar som en har Kränzle och den andra Nilfisk alto som varit med 6-8 år nu och dom används för maskin och ladugårdstvätt och dm har funkat utan några större problem
Jag upplever att vattnet på Kränzlen är varmare vid samma gradantal
Uppskattar slangvindan till högtrycksslangen som sitter på Kränzlen på Nilfiskalto är där ingen så den är rätt krabbig och flytta iom man får asa på slangarna sammtidigt
På Nilfiskenalton sitter där svivel på lansen så du kan vrida munstycket som du vill istället för hela lansen
I det stora hela så gillar jag Kränzle bättre har för mig det är en 875 han har

Avatar Fallback

Re: Hetvattentvätt

Hema  
#584396 Vilken prisklass pratar vi, när det är hetvatten, samt är det endast 3-fas då?

Har själv en enklare Kränzle 240V, kanske att man skulle gått upp lite i modellserien så man fick lite högre tryck. Men allt känns gediget.

Avatar Fallback

Re: Hetvattentvätt

Skogsjanne  
#584434 Har haft kärcher och kew(nilfisk), dom har väl varit ungefär lika dåliga, lite plastdetaljer som går av lätt, brytare med inbyggt motorskydd som pajat, någon sensor här, en ny slinga där, vattenläckage i handtaget, renovering av pump emellanåt, brännarmunstycke etc. Pratade med någon som jobbar på kärcher service, han påstod att det är samma skrot o korn vilken modell o märke man än väljer

Användarvisningsbild

Re: Hetvattentvätt

hemhuggare  
#584454 Jag har Lavor från Duabhuset tycker att den är prisvärd fördelen tycker jag är att den är 1-fas så man slipper asa runt med 3-fas kablar

Användarvisningsbild

Re: Hetvattentvätt

BloM 230  
#584476 Hörde mej för lite själv för en tid sen och kom fram till det vanliga att man får vad man betalar för:)
Generellt undvik luft i systemet och allt för långa slangar på trycksidan så håller det mesta.
Ett alternativ jag tänkte på var om man har tillgång till varmvatten och kör i en "vanlig" tvätt men vet inte hur effektivt det är...

Användarvisningsbild

Re: Hetvattentvätt

Pannben  
#584490 Med risk att hamna utanför egentligt fokus i tråden så gör jag som ovan inlägg skriver i sista stycket. Många tvättar utan brännare tål upp mot 60 graders vatten och det är ofta tillräckligt. Fördelen är att man slipper brännaren som kan strula, avgaserna och brandrisk runt tvätten samt priset.

Avatar Fallback

Re: Hetvattentvätt

bgl  
#584493 2 kommentarer:
Swedol har ibland kraftiga rabatter på Kärcher vid Swedoldagen.
Svirvlarna på Kärchers slangvinda tål bara användning vid avlastat tryck.

Avatar Fallback

Re: Hetvattentvätt

Brorsan  
#584628
bgl skrev:2 kommentarer:
Swedol har ibland kraftiga rabatter på Kärcher vid Swedoldagen.
Svirvlarna på Kärchers slangvinda tål bara användning vid avlastat tryck.


Något konstruktionsfel ligger det i svivlarna för det är alltid den inre oringen som går.
I sommar när bara jag har använt tvätten och varit väldigt noga med avlastning av trycket har ändå oringen gått.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).