Skogsröjning

Fråga om bra sko

19 inlägg 6836 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fråga om bra sko

Hema  
#582912 Jag har Stihl-skorna. Jag upplever dem som stora. Brukar ha 42, men här blev det 41. Det är lite snowboardkängskänsla över dem. Jag har försökt att gå in dem och testat olika sätt att snöra dem, men får ganska lätt skoskav på hälen om jag inte tejpar först. Annars gillar jag dem. Köpte dem på kampanj, så ska du beställa skadar det inte att kolla runt.

Fast till skillnad från många andra här, så gillar jag mina tretorn timber huggarstövlar. Fast det kanske inte är hållbart att gå heldagar i gummistövlar för fötternas hälsa.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Fråga om bra sko

forest.  
#584206
Flisaren skrev:Köp nånstans där du kan prova dom, Husqvarna kängorna var usla när jag hade dom, länge sen så kvalitén kan ha blivit bättre, Meindl jag hade sist var bra kvalité men smala om man har breda fötter



När ni röjer med röjsåg går ni med högskaftade kängor med sågskydd?

Tycker att högskaftade kängor gör att det blir stelt att gå med men det kanske finns kängor som inte är det,

Annars ett tips på lågskaftad känga som man kan använda när man röjer med röjsågen, har smal fot högt valv str. 42 om det spelar roll på vilken som tillverkat

Avatar Fallback

Re: Fråga om bra sko

Hema  
#584207 För min del så beror det lite på vad jag ska göra. Om jag ska gå längs en väg och rensa, så har jag hittills valt mina vanliga arbetarskor med stålhätta, men om jag ska gå runt i ojämn terräng, ökar initiativet till att välja bättre skor/kängor/stövlar.

Användarvisningsbild

Re: Fråga om bra sko

HannuRöj  
#584238 Jag röjer med Jalas Offroad, art nr 1872 är med lätt skyddsula och -spetts, så de är ingen S3 -klass arbetssko.
När man röjer är det ju viktigt att man kan gå snabbt framåt. :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).