Motorsåg och handhållet

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

304 inlägg 30460 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

johan eriksson  
#583841 Jag ska ställa den på vågen och se vad den väger. Men jag tror att 390 är märkbart lättare.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

Hema  
#584106
johan eriksson skrev:Jag ska ställa den på vågen och se vad den väger. Men jag tror att 390 är märkbart lättare.

Hur har det gått?

Avatar Fallback

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

tallen100  
#584117 Kanske över-väger om han ska våga.. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Re: Batteri-, el- och bensinsågar

anersimyra  
#584122 ........väga..😃

Användarvisningsbild

Re: Re: Batteri-, el- och bensinsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#584129 Vi gör vågen då kanske han överväger det?

Användarvisningsbild

Re: Re: Batteri-, el- och bensinsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#584130 En såg av stor vikt behver inte väga tungt.

Användarvisningsbild

Re: Re: Batteri-, el- och bensinsågar

halvproffs  
#584140
Mange skrev:En såg av stor vikt behver inte väga tungt.


Säg inte det du. Min 165a väger tungt trots bästa selen. Ingenting för veklingar😊😎

Avatar Fallback

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

Avslutat-02  
#584146 En hva 165 väger väl nästan lika som en stihl 550 bra såg i övrigt...

Användarvisningsbild

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

johan eriksson  
#584184 Nu har jag vågat vägt den.
Med 18” svärd, tom oljetank och avslaget bakre handtag så stannade vågen på 14,6kg. Hur väl det stämmer med verkligheten vågar jag inte säga, har inbillat mig att samma våg brukar visa minst 20kg för mycket :d :d

1566988970_346febd2-160b-4aef-9efe-579b9ebafb31.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Re: Batteri-, el- och bensinsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#584223 Ha! Det var minsann konstigt jag har en lika dålig våg här!

Användarvisningsbild

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#584225
vinterrojarn skrev:En hva 165 väger väl nästan lika som en stihl 550 bra såg i övrigt...

165r väger 10,8kg tom utan sele med klinga.
Har oftast SEM GA2 tändningar och ska f.ö INTE ha nåt jäkla R stift för då går de hem...

Användarvisningsbild

Re: Re: Batteri-, el- och bensinsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#584232 Jag blev idag återigen påmind om hur känslig elektronik är i den miljö sågarna har o gå i med alla dess aspekter. Batterier o sågar som används i huggning tror jag inte på utan det är bättre de satsar på nåt med betydligt mindre miljöpåverkan och inte är så känsligt.
Varför inte bränsleceller? Då kan de ju ha sina elmotorer som ska hålla hur länge som och vara så bra....

Avatar Fallback

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

Avslutat-02  
#584271
Mange skrev:
vinterrojarn skrev:En hva 165 väger väl nästan lika som en stihl 550 bra såg i övrigt...

165r väger 10,8kg tom utan sele med klinga.
Har oftast SEM GA2 tändningar och ska f.ö INTE ha nåt jäkla R stift för då går de hem...


Öhh va? Jag skrev om vikten på en stihl röjare,,, fs550....se bara på fs 560 den väger 10.2 kilo utan klinga.... Så långt bort är det inte... Sedan vart stiftet kom in någonstans det vete tusan....

Användarvisningsbild

Re: Re: Batteri-, el- och bensinsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#584362 Jag visste inte vad en fs550 väger men vet var 165r väger så jag tänkte det kanske hjälper o skriva vad jag vet..
Ang stiftet var en upplysning i all välmening till de som läser för jag ser många som kommer hit med R stift.

Avatar Fallback

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

jörgent  
#584389 Något helt annat...
Har idag gått ett par timmar o brunnsröjd i självsådd ungskog - 1,5-3 m höjd o hyfsat tät. Det slog mig att det är mycket lättare - åtminstone för mig - att ta ned precis det jag vill ha ned när jag kör med kedjeröjsågen än när jag kör med klinga...
Kanske jag som inte kan kontrollera klingsågen nog bra men det vill gärna bli så att jag tar med det jag vill spara ffa allt då det är tät o det vill kasta... :ugeek:
Är det andra som har upplevt så??

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).