Traktorer och processorer

Okunnig om hydraulik!!!

32 inlägg 20020 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Okunnig om hydraulik!!!

mustang69  
#58086 Hej! Har precis köpt en Ford 6600 -81 och får inte till det med hydrauliken. Det sitter en ventil vid golvet som man väljer var man vill skicka flödet: Endast trepunkt, endast yttre hydraulik samt trepunkt plus yttre tillsammans. Problemet är att lastaren bara fungerar i läget yttre hydraulik och då endast om jag släpper ned armarna, lägger om ventilen till yttre och för upp spaken för armarna som då stannar nere! Helt värdelöst då jag ska ha snöblad baktill! Används fel uttag på traktorn eller är det ventilen?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Okunnig om hydraulik!!!

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58089 Är okunnig på just Ford, men det låter ju som du har kopplat det externa till ett tipputtag.

Avatar Fallback

Re: Okunnig om hydraulik!!!

mustang69  
#58091 Visst kan det vara så. Men det finns endast två uttag bak på traktorn och jag använder inget av dom. Kan det vara felmonterad lastare från början? Hur tusan vet jag vilket uttag som ska brukas? Jag e tyvärr dålig/nybörjare på detta!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Okunnig om hydraulik!!!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58096 Kolla med grabbarna på Fordsonforumet: http://fordson.se
Spontant så låter det konstigt att armarna inte kan vara i det läget du lämnar dem
på vår 4100 -81 så är det bara två lägen inre eller yttre men du kan lämna armarna där det passar.
Jag tror du helt enkelt får köra upp trepunkten, slå om till frontlastarläge, kör med den det du ska, slå om till
inre läge och jobba med trepunkten osv.
Men det ska gå att göra det du vill, nämligen köra frontlastare oberoende av inre hydrauliken.
Tydligen finns det olika ventiler beroende på utrustningsgrad.

Avatar Fallback

Re: Okunnig om hydraulik!!!

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58182 Det är nog så illa att du måste ha en annan ventil om du ska kunna köra lyftarmar och lastare samtidigt.
Ventilen fanns förr att köpa hos Olssons i Ellös. Men de upphörde att sälja den, hur det är nu vet jag inte.
Det kan gå att hitta på skroten, om du har tur men de är efterfrågade.
Det är mycket svårt att köra hem balar, bak i trepungten och lastaren samtidigt.

Avatar Fallback

Re: Okunnig om hydraulik!!!

mustang69  
#58185 Jag behöver inte köra trepunkt och lastare samtidigt, men jag måste väl kunna ha armarna i högsta läget och ändå kunna köra lastaren? I instruktionsboken står det att ventilen är ställbar i tre lägen. vet inte om det stämmer, men det blir svårt att köra ett snöblad bak och inte kunna lyfta upp det och köra lastaren!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Okunnig om hydraulik!!!

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58202 Kontroll fråga, sitter ventilen rakt nedanför sitsens framkant ?

Avatar Fallback

Re: Okunnig om hydraulik!!!

mustang69  
#58220 Ja, på höger sida om växellådan!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Okunnig om hydraulik!!!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58233
mustang69 skrev:Ja, på höger sida om växellådan!

Den jag har prövat sitter rakt fram ovanpå lådan.

Avatar Fallback

Re: Okunnig om hydraulik!!!

mustang69  
#58240 Min sitter som sagt till höger nere vid golvet. ingen vidare placering tycker jag på en annars rätt bra traktor!

   TS
Avatar Fallback

Re: Okunnig om hydraulik!!!

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58257 Ok, Då backar jag om påståendet att du måste byta ventil.
Sitter den som Slurfi beskriver har du nog varit torsk.

Avatar Fallback

Re: Okunnig om hydraulik!!!

mustang69  
#58259 Kanske ska förtydliga mig, ventilen för att välja yttre eller inre hydraulik sitter nere vid golvet men sen sitter en manöverspak för yttre hydraulik under sitsen men den används väl till tippkärror och dyl? Med den så manövrerar jag väl bara en kolv ut och in?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Okunnig om hydraulik!!!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58273 Skulle du kunna fota och lägga upp?

Avatar Fallback

Re: Okunnig om hydraulik!!!

mustang69  
#58410 Här kommer ett par bilder!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Okunnig om hydraulik!!!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58424 Den vid golvet bakom diffspärren ser ut litegrann som den vi har på 4100 framför stolen ovanpå vxlådan
med den väljer man yttre/inre på 4100, men vridspaken du har på övre bilden liknar inget jag sett.
Tyvärr, man vet mindre än man tror, ibland väl så ofta.
Fint med bilder iaf. Lägg upp dem på Fordson.se så får du nog svar pronto.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).