Motorsåg och handhållet

Stihl 020

54 inlägg 24457 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stihl 020

Avslutat-02  
#581824 Se där ja, bra pris.

Bara att köpa, hoppas det är bra kvalité också...så inte kedjan äter drevet.... :mrgreen:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl 020

JensSkoog  
#581959 Om kedjorna äter drevet är en sak, men drev som äter kedjor är värre :???:
Fick ett en gång, pirat, som var rent för hårdt härdat och det käkade kedjor.
Tog lite tid och några kassa kedjor innan jag fattade :cry:

Efter det har jag bara handlat originaldrev vare sig Stihl eller Husqvarna.
Kostar lite extra, men jag liter på den kvalite dom garanterar. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Stihl 020

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#581975 Det är en viktig del som ofta förbises.
Att kolla slitage på drev/kedjor lär man sig mycket på.
Har man en bestämd mängd kraft o hushålla med är det viktigt att inte slösa bort den på onödiga grejer.

Avatar Fallback

Re: Stihl 020

ollenorell  
#583242 Håller med.
Här om veckan körde jag på en spik som vuxit in i ett träd. Fick fila bort en del på kedjan efter det, borde kanske slängt den.
Vass kedja funkade ändå inte, och svärdet blev varmt.
Missade att fila länkarna som justerar sågsnittets djup. Har lärt mig den hårda vägen nu, lite lacksläpp på svärdet efter detta...

Köpte nytt kedjedrev från Stihl, samt Stihl-kedja samt en Oregon.

Slänger gamla kedjan, den kanske sträckt sig osv.
Tråkigt om den förstör nya drevet.

En hemlig välgörare på forumet skall också förse mig med några nya svärd.
Blir ordning på grejerna nu!

Användarvisningsbild

Re: Stihl 020

JensSkoog  
#583245
ollenorell skrev:Här om veckan körde jag på en spik som vuxit in i ett träd.
....Blir ordning på grejerna nu!

En av världens fulaste ljudar - kedja som körer i spik :((

Men härligt att det blir ordning, @ollenorell :-bd
Det är en kramgod känsla när en ny kedja
skärer sig genom som i smör :grin:

Avatar Fallback

Re: Stihl 020

Avslutat-02  
#583334
ollenorell skrev:Håller med.
Här om veckan körde jag på en spik som vuxit in i ett träd. Fick fila bort en del på kedjan efter det, borde kanske slängt den.
Vass kedja funkade ändå inte, och svärdet blev varmt.
Missade att fila länkarna som justerar sågsnittets djup. Har lärt mig den hårda vägen nu, lite lacksläpp på svärdet efter detta...

Köpte nytt kedjedrev från Stihl, samt Stihl-kedja samt en Oregon.

Slänger gamla kedjan, den kanske sträckt sig osv.
Tråkigt om den förstör nya drevet.

En hemlig välgörare på forumet skall också förse mig med några nya svärd.
Blir ordning på grejerna nu!


Hemlig välgörare?
Hmm det lät ju trevligt.. :-bd

Känner jag denne tomte rätt så tror jag du har mer än en överraskning i lådan. :lol: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Stihl 020

ollenorell  
#583915 Nämen! Kul!

Det här är flickvännens tomt, hon tror hon har någon sorts ask-sjuka. Askarna tappar löven, blir dåliga, och välter vid storm, så vi fällde ett gäng förebyggande innan de faller över huset.
Asken på bilden har vi inte tagit än, är ju ändå några löv kvar ju! :ymparty:

Vi har ingen hydraulisk vedklyv dock, det skulle behövts, ask är tufft.
Vi har klyvt med klyvyxa, och slängt in i boden, byggde en innervägg som en avskiljare, det är lite trångt i boden nu...

Men det här kommer bli perfekt att stöd-elda huset med i vinter! Hon har direktverkande el, kommer skaffa värmepump förmodligen, men just nu har en stödmur till grunden rasat, så inte i år...
Det hade växt ett träd i grunden (torpargrund) och sprängt den med rötterna, vi grävde ut den och tog den med offerkedja...

Avatar Fallback

Re: Stihl 020

Avslutat-02  
#583919 Bra yx :-bd rätt märke.. :wink:

Men denna är bättre till det du håller på med.

https://www.biltema.se/verktyg/handverk ... 2000040139 :-bd

Avatar Fallback

Re: Stihl 020

ollenorell  
#583920 Aha, vad skiljer?
Min har ju spruckit lite i skaftet, tänkte klä in den med plåt som man brukar göra, men kom inte dit i tid...
Funderar annars på ett bandage med glasfiber och polyester som skydd, som ett bandage.

Avatar Fallback

Re: Stihl 020

Avslutat-02  
#583921 Det är en riktig klyvyxa. Med extra kil på varje sida, då behöver du inte ta i så mycket den klyver lättare.

Jag använder just en sådan...

Har skaftet väl spruckit så kommer det snart gå av..... Har väl skaftat om en tre yx bara i år... :oops:

Avatar Fallback

Re: Stihl 020

Avslutat-02  
#583922 En liten tanke bara, om man har vattenburen värme i kåken, så kolla efter en kamin med vattenmantling, då tillverkar den varmvatten samtidigt som ni eldar för att värma hela kåken, så kan man ha elvärme medans man är på jobbet, det sparar pengar att ha det roligt tillsammans för. :-bd brukar kostar ca 5000 -10.000 kr att köpa.

https://mobil.blocket.se/annons/dalarna ... l/69995985

Användarvisningsbild

Re: Stihl 020

halvproffs  
#583939
vinterrojarn skrev:En liten tanke bara, om man har vattenburen värme i kåken, så kolla efter en kamin med vattenmantling, då tillverkar den varmvatten samtidigt som ni eldar för att värma hela kåken, så kan man ha elvärme medans man är på jobbet, det sparar pengar att ha det roligt tillsammans för. :-bd brukar kostar ca 5000 -10.000 kr att köpa.

https://mobil.blocket.se/annons/dalarna ... l/69995985


Nu var det ju så att flickvännen hade direktverkande el.....
En klyvyxa ska vara plåtklädd bakom huvudet, då håller dom mycket längre.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 020

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583940
halvproffs skrev:
vinterrojarn skrev:En liten tanke bara, om man har vattenburen värme i kåken, så kolla efter en kamin med vattenmantling, då tillverkar den varmvatten samtidigt som ni eldar för att värma hela kåken, så kan man ha elvärme medans man är på jobbet, det sparar pengar att ha det roligt tillsammans för. :-bd brukar kostar ca 5000 -10.000 kr att köpa.

https://mobil.blocket.se/annons/dalarna ... l/69995985


Nu var det ju så att flickvännen hade direktverkande el.....
En klyvyxa ska vara plåtklädd bakom huvudet, då håller dom mycket längre.


Nja, knappast klyvyxorna, men väl yxskaften... Å ett trasigt yxskaft går ju alltid att skafta om. :grin:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Stihl 020

Avslutat-02  
#583952
halvproffs skrev:
vinterrojarn skrev:En liten tanke bara, om man har vattenburen värme i kåken, så kolla efter en kamin med vattenmantling, då tillverkar den varmvatten samtidigt som ni eldar för att värma hela kåken, så kan man ha elvärme medans man är på jobbet, det sparar pengar att ha det roligt tillsammans för. :-bd brukar kostar ca 5000 -10.000 kr att köpa.

https://mobil.blocket.se/annons/dalarna ... l/69995985


Nu var det ju så att flickvännen hade direktverkande el.....
En klyvyxa ska vara plåtklädd bakom huvudet, då håller dom mycket längre.


Ja visst, men här köper man begagnade vattenelement för 100kr styck i ljusdal...

Så jag bara gav en liten tanke,,, förlåt.

Avatar Fallback

Re: Stihl 020

ollenorell  
#584035 Ja schysst, bra tips!
Jag visste inte att det fanns "vattenmantlade" vedspisar som kan sättas i kök, men upptäckte det när jag satt och googlade. Verkar ju mycket bra alltså!

Men det saknas vattenburen radiatorkrets helt tyvärr, endast elradiatorer. Så man har inget "gratis" så att säga.
Saknas källare att ställa panna i också, så det är väl köket och öppna spisen i vardagsrummet, som alltså ligger bakom samma vägg såklart.
Öppna spisen i vardagsrummet har inte så bra utbyte, men har en ganska stor öppning.
Hon är dock inte så sugen att sätta in en spisinsats, alltså en sådan där kassett.
Man kan heller inte göra hur många jobb som helst på en gång i ett hus man samtidigt lagar grunden på, samt byter all panel utom nordsidan...

Funderar på att svetsa en "spiskråka" till henne för den här vintern, för att öka värmeutbytet litegrann, utan att påbörja något större projekt, som värmesystem...
Jag har en kombinerad MIG/MAG (CO2) och pinnsvets, samt några kapskivor...

Är inte säker på hur man optimerar en spiskråka för att maximera värmeutbytet.
Termodynamikens första lag: "Du kan aldrig vinna"...

Jag tänker mig att det handlar om lufthastighet, att få till en hygglig självkonvektion så att luften verkligen cirkulerar i systemet och inte står still?
Ett jätterör kanske inte ger så hög hastighet som fler mindre med identisk sammanlagd area?
Ett intressant mått borde ju vara hur många liter varmluft/minut ett rör producerar, snarare än rörets fysiska storlek?
Skall se om jag kan göra en ritning, datorn måste startas om...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).