Motorsåg och handhållet

Det är trångt i spåret.

15 inlägg 2765 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Det är trångt i spåret.

MDin  
#583826 Jag har ett nytt Stihlsvärd, 1,3mm 18”. När jag kört några stockar i Logosolen skulle jag spänna kedjan och upptäckte att kedjan gick trögt. Tog bort svärdet och kollade noga vad felet var. Gjorde rent ordentligt, smörjde in o lade på kedjan. Jag fick trycka ned länkarna!! Tog bort igen å mätte spår och kedja 1,3 mm kunde jag konstatera. Mitt gamla 16” uppförde sig på samma sätt, därför köpte jag ett nytt. Någon annan här på forum som har haft liknande problem?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Det är trångt i spåret.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583837 Skadade drivlänkar?
Kass drev?

Användarvisningsbild

Re: Det är trångt i spåret.

JensSkoog  
#583845 Om drev och drivlänker är ok skulle jag kollat om sågen ger max olja till kedjan.

Red. Skulle ochså känna efter om svärd och kedja är överhettade under körning. Det kan bero på båda kedja, svärd och oljeflöde, men ochså på trädslag och om tänderna transporterar bort spån bra. Om man filar bort så det blir större utrymme för spåntransport, så kan kedjan gå lättare.
Senast redigerad av JensSkoog sön 25 aug 2019, 18:12, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Det är trångt i spåret.

MDin  
#583846 Tack för tips! Kollar drevet. Max olja ger den.

   TS
Avatar Fallback

Re: Det är trångt i spåret.

sveakatten  
#583854 Har du ingen annan kedja du kan testa?
Borde väl vara den eller som Mange säger, drivlänkarna skadade?

Avatar Fallback

Re: Det är trångt i spåret.

MDin  
#583865 Sveakatten! Både Oregon och Stihl ger samma resultat. JensSkog! Det var nya kedjor och jag sågar gran, vissa är barkborregranar. Möjligtvis kan det, som du påpekar, att det handlar om överhettning. Har en förmåga att forcera lite för hårt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Det är trångt i spåret.

JensSkoog  
#583869
MDin skrev:Har en förmåga att forcera lite för hårt.

Ja, det är ingen höjdare i sågning med motorsåg :wink:

Senn har jag bra erfarenhet med att slipa ur lite extra av tänderna på nya kedjor när jag sågar trädslag där spånen har svårt för att följa med kapet. Det är ju inte bara skärpan som har betydelse, men ochså kedjans förmåga att få undan spån. Gör lite frihandssågning själv med Stihl 20" 3/8, 1,3 mm kedja, och den (klen)kedjan är ingen höjdare i att få spånen bort när den är ny.

Användarvisningsbild

Re: Det är trångt i spåret.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583883 Vilken kedjemodell är det då som du menar? Finns ju mer än en i 3/8, 1,3 från Stihl.

Användarvisningsbild

Re: Det är trångt i spåret.

JensSkoog  
#583887
Mange skrev:Vilken kedjemodell är det då som du menar? Finns ju mer än en i 3/8, 1,3 från Stihl.

Stihls klyvkedja, 1,3 mm. Bäst efter att jag har slipat ett par gånger på maskinen (fy och fy) og tagit bra ner i tanden.

Användarvisningsbild

Re: Det är trångt i spåret.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583925
MDin skrev:Sveakatten! Både Oregon och Stihl ger samma resultat. JensSkog! Det var nya kedjor och jag sågar gran, vissa är barkborregranar. Möjligtvis kan det, som du påpekar, att det handlar om överhettning. Har en förmåga att forcera lite för hårt.

Tänkte på det här med grader.
Focus kigger på utsidan av svärdsbanorna och oftast räcker det men om det är hårdare kedja än svärd med överdrivet tryck så blir det lite krader på insidan med.

Graderna ujppstår av vibrationer och tryck.
Tänk dig du bankar ryggen på plattjärn.
Tänker man sig ett tvärsnitt av svärdsbanan blit det en svampform, lite öberdrivet tänkt...
Insidan slits av drivlänkarna och utsidan filas.
Kedjorna skallrar ofta en del om vad som hänt o varför.

Avatar Fallback

Re: Det är trångt i spåret.

MDin  
#583947 mange! Jag har faktiskt filat insidan av kanten med en nålfil. å int tusan hjälpte det. Får väl ta en titt med luppen om jag ser ngt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Det är trångt i spåret.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583951 Kolla drivlänkarna med.
Ta kort på det istället. Blir lättare o förstora o se..

Bättre med trekantsfil eller kapskiva.

Nåt är inte rätt.

Användarvisningsbild

Re: Det är trångt i spåret.

anersimyra  
#583956 Är både svärdspår och drivlänksbredden exakt 1,3 mm så kommer det gå riktigt trögt.. :o

Avatar Fallback

Re: Det är trångt i spåret.

MDin  
#584203
anersimyra skrev:Är både svärdspår och drivlänksbredden exakt 1,3 mm så kommer det gå riktigt trögt.. :o
Ska kolla lite mer noga. drev mm. Har varit lite upptagen med jobb å hinner inte med allt. Kollen får vänta tills på fredag. Mange! Jag an vände en trekantig nålfil[emoji16]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Det är trångt i spåret.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#584213 Kolla här:
1567005836_rails.jpg


Den röda har bankade svärds banor. Den svampar ut sig lika mycket på insida som utsida men oftast så sker det Över tid så kedja sliter ner insidan.
Är det äverdrivet tryck/tunna sidor, låga ryttare etc så blir det lätt så här som det röda visar.
De ställena det visar grönt blir det skador på insidan ibland av drivlänken.

Oavsett hur det har blivit fel så skvallrar alltid kedjorna om hur det gått till.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).