Bioenergi

Veden växer dåligt

5 inlägg 2674 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Veden växer dåligt

Bengt olsson  
#58387 Jag tycker veden växer lite dåligt.
Tex kör ett lass bil och släp ca 75m3 löst , klyver detta till 30cm bitar så får jag "bara" ut ca 80m3-85m3 löst,plus 1m3 bös och ca 1m3 spån.Har kört både 1m3 säckar och löst på kärra.
Antingen är det dåligt mått på bilen eller så får mina kunder väldigt gott mått.
Det jag kluvit senast är rak björk mellen 10cm-40cm alltså kanon ved för vedmaskinen.
Hur mycket växer eran ved?
Ha de vi syns i Jönköping.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Veden växer dåligt

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58388 Tre travar (75 lösa m3) kan vara ca 40 m3f. En tumregel är att 1 m3f blir 2 m3s. Det verkar ju stämma bra med vad du anger.

Användarvisningsbild

Re: Veden växer dåligt

stegmaster  
#58435 kjöpte nyligen et lass tall, skulle vara 34m3f på bil og släp. når det vart kappat(30cm) och klyven blev det löst 57 m3 sekker.
Dette blir inte mer en ca 30,5m3f, när man drar av lite för spon och bös.Detta er det samme vart enda år, at det blir lite mindre m3 en va sjåfören uppgir. :???:
Fatter inte hur han kommer fram åt detta, då det finns alle längder på timmeret?

Avatar Fallback

Re: Veden växer dåligt

Bengt olsson  
#58451 Jag köper löst mått på lasset,och säljer i själpt mått till kund.Och hitills bara 3m på bilen så det är ju lätt att mäta .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Veden växer dåligt

stegmaster  
#58474 *I norge kjörer dom med 6m lengder på trailere, men virket kan vara mellan 3-6m, och derför er det vanskligt at bedömma, när det finns alla lenger mellan 3-6m. :???:
Viss hela lasset var 6m lengder hadde det jo vore enkelt: :geek:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).