Motorsåg och handhållet

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

304 inlägg 30682 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Re: Batteri-, el- och bensinsågar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583606
jörgent skrev:Har nu i juli och början av augusti tagit hand om 72 kubik borreträd, på ett ställe..., en del hyfsat stora, dvs >½m i brösthöjd o drygt 30 meter, ett 150 batteri håller till två sådana kvistninger, dvs med två batterier kan jag hålla på fälla, kvista o köra ut ca 3 timmar o efetr det åker jag hem , fikar o laddar batterier...


Går bra att kvista med lite grövre grenar, alltså?

Har du kört någon gallring med batterisågen bara?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

anersimyra  
#583607
Mangan skrev:
anersimyra skrev:Jag tänker närmast på när man efter arbetsdagens slut ska ladda tre till fyra batterier a 50 minuter vardera. Att ladda dem i lägenheten under nära fyra timmar totalt är förstås otänkbart inte minst p.g.a ljudet. Och att ladda dem på annan plats är heller inte att tänka på av lätt förståeliga skäl. Av praktiska skäl så nödgas i vart fall jag att anskaffa en laddare per batteri i nuläget.


Bästa borde vara att ladda dem i bilen under dagen? Inte så miljövänligt kanske.

Ett litet Honda elverk är förstås mindre tveksamt än bilen, möjligen så blir det mindre miljöbelastande än att köra med besinsågar..😃

Avatar Fallback

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

tallen100  
#583609 =)) Är det miljön ni tänker på så ska ni nog hålla er till dom vanliga bensinsågarna :d

Avatar Fallback

Re: Re: Batteri-, el- och bensinsågar

jörgent  
#583614
Mangan skrev:
jörgent skrev:Har nu i juli och början av augusti tagit hand om 72 kubik borreträd, på ett ställe..., en del hyfsat stora, dvs >½m i brösthöjd o drygt 30 meter, ett 150 batteri håller till två sådana kvistninger, dvs med två batterier kan jag hålla på fälla, kvista o köra ut ca 3 timmar o efetr det åker jag hem , fikar o laddar batterier...


Går bra att kvista med lite grövre grenar, alltså?

Har du kört någon gallring med batterisågen bara?


javisst, men man måste kunna fila, det går inte att fuska med vassheten o är det riktigt grova grenar tar det lite längre tid men det uppvägs klart av att det går fortare i de klena grenarna,
Och ja, jag kör i stort sett enbart batteri i gallring så länge det är under 20 cm... Är inne på min 2:a batterisåg, den förste klarade inte att bli överkört...
Det är ju inte så macho med batteri och det ryker/låter inte så macho, - men det är hemsk smidigt och lätt...

Avatar Fallback

Re: Re: Batteri-, el- och bensinsågar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583620 Får se om det blir någon gallring i vinter då, kanske man kan lånprova en såg.

Användarvisningsbild

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

anersimyra  
#583661 https://kundnyheter.ellevio.se/eldrivna ... YBQStnXDQs Ett 12 kilos batteri med kraft nog att skicka iväg en surfare i 30 knop torde utveckla en kraft som vida överstiger kraften hos dagens största bensinsågar, och det torde även gälla om så kraften endast var en tredjedel.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

tallen100  
#583668 Ja det var ju ett litet nätt batteri på 12 kg :mrgreen: , och den går 30-120 minuter på en laddning.
Undrar hur länge innan kapaciteten börjar sjunka och därmed åktiden :???:

Nu tror inte jag att det skulle krävas en särskilt stor utombordare/motor för att orka skjutsa en person på en bräda i 30 knop,
eller upp till 30 knop som det stod.
vilket bör bli ca 50-55 km i timmen.

Användarvisningsbild

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

anersimyra  
#583678
tallen100 skrev:Ja det var ju ett litet nätt batteri på 12 kg :mrgreen: , och den går 30-120 minuter på en laddning.
Undrar hur länge innan kapaciteten börjar sjunka och därmed åktiden :???:

Nu tror inte jag att det skulle krävas en särskilt stor utombordare/motor för att orka skjutsa en person på en bräda i 30 knop,
eller upp till 30 knop som det stod.
vilket bör bli ca 50-55 km i timmen.

En 8 hp Tohatsu på lite drygt 200 cc väger strax under fyrtio kilo och skulle aldrig kunna få upp brädan i 30 knop, och med större motor med tillräckligt många hp för att driva upp brädan i 30 knop blir vikten för stor.. :ugeek: :smile: jag minns när jag och kamraten gav oss fan på att få upp hans morsas snurrebåt godkänd för max 10 hp i 50 knop. Båten var stabil nog för att flyta rätt i vattnet med en 35 hp mercury som vi monterade på båten, dessutom byggde vi en pulpet med rattstyrning. Jag fick uppgiften att vara testpilot och utrustade mig med flytväst och motorcykelhjälm. När jag gav gas så stegrade sig båtskrället som en cobra och sköt iväg som ett skott, väl uppe i maxfart som vi trodde vara 50 knop fick vinden tag i skrovet och vräkte nära på båten över ända. Men turligt nog så gick nu båten ner i runt 45 graders vinkel men började att vobbla vilt i längdaxeln.. :surp: de där 50 knopen tror jag snarare var runt 15-20 knop..😅 några dagar senare lurade vi på en gubbe båten som trodde sig ha köpt stadens värsta fartmonster, men med familjen packad nådde båtskrället runt fem knop innan den hjälplöst grävde ner sig och nära på sjönk.. :ymparty:

Användarvisningsbild

Re: Re: Batteri-, el- och bensinsågar

guhra  
#583700 Fast en 50cc tvåtaktare kan man klämma ut över 20hk ur om vi nu ska jämföra äpplen och päron. 😉

Orkar inte läsa hela tråden var så mycket tjafs men...
Jag tror nog elsågar kommer bli mycket populärt hos villaägare tex, en stor fördel är ju att de inte åldras av att stå som en vanlig motorsåg gör. (membran, slangar, packningar)
Riktigt bra vore det ju ifall man kunde kombinera batterierna och laddaren för sågen med sina andra verktyg som skruvdragare, mutterknack, lövblås, kompressor, etc. Där borde ju märken som makita ha en stor fördel mot husq/stihl/mfl.

Avatar Fallback

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

tallen100  
#583708
anersimyra skrev:En 8 hp Tohatsu på lite drygt 200 cc väger strax under fyrtio kilo och skulle aldrig kunna få upp brädan i 30 knop, och med större motor med tillräckligt många hp för att driva upp brädan i 30 knop blir vikten för stor.. :ugeek: :

Nja det är nog inte hästkrafterna i sej som är problemet, utan utväxling, propeller, vinklar hit och dit o.s.v.
t.e.x En vanlig 8 hästare är nog inte utväxlad för att kunna gå i 30 knop, motståndet i vattnet på en sån där bräda kan inte vara så stort iaf inte när det börja plana... Men det är bara mina teorier :ymparty:

rolig historia med er båttur :lol: :-bd

Användarvisningsbild

Re: Vad är verkningsgraden i en tvåtakts motorsåg?

johan eriksson  
#583805
vinterrojarn skrev:
anersimyra skrev:På ” vedbacken ” torde ju annars en nätansluten elsåg vara det klart smartaste alternativet.. :-bd Batteridrivna motorsågar, röjsågar, lövblåsar, häcksaxar, gräsklippare e.t.c blir dessutom vanligare och vanligare inom park och trädgårdsunderhåll och torde inom en tioårsperiod vara totalt dominerande. Vid nästa upphandling av trädgårdsunderhåll i vår förening så blir kravet elmaskiner där dessa är ett rimligt alternativ.


Varför skulle det vara det smartaste?

Prova att kapa igenom en stock på runt 80-90 cm i diameter med 28" med en elsåg, så kan vi diskutera vad som är smartast.

Skulle aldrig använda el på vedbacken.


Finns lite rejäla nätanslutna elsågar med, klarar 90cm svärd med .404kedja :d

1566737429_bb72859d-2c8d-4b18-b2f3-18b6c871830f.jpeg


1566737429_0799911d-b48e-4bd7-a7c6-7a24c07ec665.jpeg


1566737428_9768d2ee-a091-48b1-b759-c649f242d0cc.jpeg

Avatar Fallback

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

Avslutat-02  
#583823 Ja den där tar man och kvistar med i flera timmar.....

Avatar Fallback

Re: Vad är verkningsgraden i en tvåtakts motorsåg?

Hema  
#583828
johan eriksson skrev:
vinterrojarn skrev:
anersimyra skrev:På ” vedbacken ” torde ju annars en nätansluten elsåg vara det klart smartaste alternativet.. :-bd Batteridrivna motorsågar, röjsågar, lövblåsar, häcksaxar, gräsklippare e.t.c blir dessutom vanligare och vanligare inom park och trädgårdsunderhåll och torde inom en tioårsperiod vara totalt dominerande. Vid nästa upphandling av trädgårdsunderhåll i vår förening så blir kravet elmaskiner där dessa är ett rimligt alternativ.


Varför skulle det vara det smartaste?

Prova att kapa igenom en stock på runt 80-90 cm i diameter med 28" med en elsåg, så kan vi diskutera vad som är smartast.

Skulle aldrig använda el på vedbacken.


Finns lite rejäla nätanslutna elsågar med, klarar 90cm svärd med .404kedja :d

1566737429_bb72859d-2c8d-4b18-b2f3-18b6c871830f.jpeg


1566737429_0799911d-b48e-4bd7-a7c6-7a24c07ec665.jpeg


1566737428_9768d2ee-a091-48b1-b759-c649f242d0cc.jpeg

Vad kul att du visade en Stihl E30. Är en sådan vettig på vedbacken? Eventuellt lite intresserad.

Jag har haft en hva 536lixp, men med originalsvärd var det problem att göra instick och att kvista en fäld Sälg gjorde slut på mina lösa batterier Bli110 3Ah, på ingen tid alls. Så jag sålde sågen, kanske att det hade blivit bättre med annat svärd och kedja?

Användarvisningsbild

Re: Vad är verkningsgraden i en tvåtakts motorsåg?

johan eriksson  
#583831
Hema skrev:Vad kul att du visade en Stihl E30. Är en sådan vettig på vedbacken? Eventuellt lite intresserad.


Börja med att leta fram valfri 3,5hk trefas elmotor från 60-70 tal och ställ dig och håll den en stund får du se, lägg därtill vikten från svärd och kedja.
Och när den dessutom saknar kastskydd så skulle jag inte rekommendera den alls.
Möjligen som bas i en hembygd vedmaskin eller fastmonterad i en vagga.
Jag tänkte ha min till sågverket jag byggt, istället för den 110cc Stihlen jag har idag, åtminstone när jag står hemma på gårdsplanen.

Avatar Fallback

Re: Re: Batteri-, el- och bensinsågar

Hema  
#583836 Förstår vad du menar, men brukar ganska ofta min 390 på vedbacken, men så är det helträd som blir ved hos mig också. Men i vedmaskin, bra då är jag med.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).