Föryngring

Sveriges övriga trädslag.

67 inlägg 17603 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sveriges övriga trädslag.

Värmlänning  
#582600
Kenya Cane skrev:På släkthemmanet i Västerbotten är jag så sugen att plantera Sibirisk lärk på ett drygt 5 ha område som kommer att avverkas om ca 10 år. Frågan är om jag gör mina barnbarn en otjänst?

Även bolagen börjar fundera på lärk, jag tror att det finns en marknad i framtiden

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Sveriges övriga trädslag.

Kenya Cane  
#582646
Värmlänning skrev:
Kenya Cane skrev:På släkthemmanet i Västerbotten är jag så sugen att plantera Sibirisk lärk på ett drygt 5 ha område som kommer att avverkas om ca 10 år. Frågan är om jag gör mina barnbarn en otjänst?

Även bolagen börjar fundera på lärk, jag tror att det finns en marknad i framtiden

De stora skogsbolagen menar du? Ja, om de börjar plantera lärk på deras egna marker i en tydligt ökad omfattning skulle det kännas tryggare för en själv i ens eget val.

Avatar Fallback

Re: Sveriges övriga trädslag.

Värmlänning  
#582775
Kenya Cane skrev:
Värmlänning skrev:
Kenya Cane skrev:På släkthemmanet i Västerbotten är jag så sugen att plantera Sibirisk lärk på ett drygt 5 ha område som kommer att avverkas om ca 10 år. Frågan är om jag gör mina barnbarn en otjänst?

Även bolagen börjar fundera på lärk, jag tror att det finns en marknad i framtiden

De stora skogsbolagen menar du? Ja, om de börjar plantera lärk på deras egna marker i en tydligt ökad omfattning skulle det kännas tryggare för en själv i ens eget val.

Ja, men fortfarande i mindre omfattning. Men det blir ju hektar och volym det med som drar åt rätt håll

Avatar Fallback

Re: Sveriges övriga trädslag.

Hanatorp  
#583554 Jag har ett mindre bestånd av Klibbal. Den växer snabbt och bidrar med en näringsrik förna som andra trädslag kan dra nytta av. Den kan drabbas av algsvampen phytopphora. Klibbalen är snabbväxande och kan växa även i vatten så länge vattnet är syresatt. Jag planterade alarna på ett mindre blött område och det lyckades väl.

Avatar Fallback

Re: Sveriges övriga trädslag.

salix  
#583561 Dom lärkplanteringar som är runt mig kommer endast att bli till flis alla är mer eller mindre korkskruvar. jag kommer inte att plantera någon lärk på min mark .

Användarvisningsbild

Re: Sveriges övriga trädslag.

halvproffs  
#583642
salix skrev:Dom lärkplanteringar som är runt mig kommer endast att bli till flis alla är mer eller mindre korkskruvar. jag kommer inte att plantera någon lärk på min mark .


Konstigt må jag säga. Dom jag har sett och mina egn lärkar är spikraka och jättefin. Älgarna verkar inte heller gilla lärksmaken.
Jag kommer att plantera lite mera iaf.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sveriges övriga trädslag.

Tralsmo  
#583649
salix skrev:Dom lärkplanteringar som är runt mig kommer endast att bli till flis alla är mer eller mindre korkskruvar. jag kommer inte att plantera någon lärk på min mark .




Har ju ingen anledning att misstro halv proffs.
Men dom lärkplanteringar ja sett härnere ä ochså bara korkskruvar.

Avatar Fallback

Re: Sveriges övriga trädslag.

salix  
#583656 Jag var och tog några bilder på en lärkplantering. Dom växer så det knakar men om det blir timmer i dom återstår att se.

Avatar Fallback

Re: Sveriges övriga trädslag.

Tralsmo  
#583657
salix skrev:Jag var och tog några bilder på en lärkplantering. Dom växer så det knakar men om det blir timmer i dom återstår att se.




Ser faktiskt något bättre ut än det ja sett.
Huruvida det blir bra, det vet inte ja. Kanske.

Användarvisningsbild

Re: Sveriges övriga trädslag.

Deichenpoff  
#583676 Tappar lärk barr såhär års?
Är det vanligt att hästkastanj får bruna löv såhär års?

Avatar Fallback

Re: Sveriges övriga trädslag.

jannee  
#583677 Hästkastanjen kan vara smittad av trädsjuka.
Vattenbrist kan vara orsaken till att lärken redan tappar barren.
Trots att lärken är en typ av tall behöver den för att må bäst granmark (rörligt markvatten)

Användarvisningsbild

Re: Sveriges övriga trädslag.

Deichenpoff  
#583680 Lätt att kastanjen har det du säger men vattenbrist ang lärken vetesjutton, har lärk grunt rotsystem?
1 av 4 ser barkborredöd ut 1 ser ok ut och 2 ser sisådär ut den ena värre än den andre.
Inte mina träd men dom är fina att titta på så jag skulle sakna dom.

Användarvisningsbild

Re: Sveriges övriga trädslag.

halvproffs  
#583733
salix skrev:Jag var och tog några bilder på en lärkplantering. Dom växer så det knakar men om det blir timmer i dom återstår att se.


Dom där lärkarna såg ju inte nå vidare ut.
Kan det vara olika för europeisk och sibirisk lärk tro eller är det olika växtplatser som gör det? Lärkbeståndet som vi tittade på i Vindeln var ju jättefint och med stor tillväxt tex.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sveriges övriga trädslag....

Hanatorp  
#584641 Europeisk lärk används bara som prydnad. Man använder hybridlärk inom skogsbruket i södra delen av landet. Det är en korsning mellan europeisk lärk och dahurisk lärk.

Användarvisningsbild

Re: Sveriges övriga trädslag.

Kenya Cane  
#584672
halvproffs skrev: Lärkbeståndet som vi tittade på i Vindeln var ju jättefint och med stor tillväxt tex.


Här är sammanställningen vi fick av Lars L. Mätningen gjord 2009 men vilken ålder var beståndet? Vill minnas ca 20 år men är osäker, tyckte nästan det lät lite.

Notera den, för mig, förvånansvärt låga tillväxten på vanlig gran.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).