Uppvärmning

Ombyggnad värmesystem för ved

9 inlägg 5403 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ombyggnad värmesystem för ved

Henrik_torbjörnsson  
#583632 Idag har en en gammal panna med kenjon förugn som eldar mot 500l ack typ slav funkar över förväntan men dok e det att jag inte får in mer ackumulatortankar i källaren och slippa elda i källaren på huset och ta till vara på spillvärmen som blir till att värma garaget

Så min tanke e att flytta pannrummet ut i garaget och en ny vedpanna och elda mot 1500l 3 x 500 och laddomat

Men min fråga e går det att ha den ack kvar i källaren på 500l och befintligt vvb och där igenom schunta ut på elementen ?

Vill kunna använda lite av det gamla systemet och på så sätt spara lite pengar på installationen.

Det e ca 30 meter kulvertrör mellan hus och garaget.



På bild ett ser ni de tänkta pannrummet på betongfoten skall pannan stå den e 680mm hög under dieselbrännaren i bilden till hö.

Till vänster på bilden vid hyllorna skall tankarna stå där får plats 3 på rad 740mm breda

Hur hade ni gjort ?
är lite ny på detta så klandra mig inte om jag inte begriper :)



   TS
Användarvisningsbild

Re: Ombyggnad värmesystem för ved

Slummer  
#583634 Jag har en veda 50 tillsalu om du behöver en panna.

Användarvisningsbild

Re: Ombyggnad värmesystem för ved

volvo462  
#583679 Halloj det går bra men du kommer att få högre värmeförluster. Du kan inte heller välja vilken kulvert som helst. Du måste köra hetvatten i kulverten. Minsta energi åtgången får du om vattnet i kulverten är schuntat.

Användarvisningsbild

Re: Ombyggnad värmesystem för ved

Henrik-  
#583681 Men då faller ju planen med att ha kvar tanken med beredaren i. Och då måste det ju bli nån lösning på varmvattnet. Den blir nog dyrare än förlusterna.

Avatar Fallback

Re: Ombyggnad värmesystem för ved

Cat554  
#583682 Du tenker helt rett! Pannan fyrer nye akkutanken via laddomaten. Du skal ha en pumpe på kulverten fra nye akkutanken til den gamle, og den skal ikke shuntes. Pumpen skal styres av en termostat i gamle akkutanken, slik at når vattnet der er avkjølet, så fylles den opp med varmt vann fra nye tanken. Varmtvannet skal tas fra toppen på nye tanken og fylles på toppen av nye, men retur går fra bunn til bunn. Termostaten som styrer pumpen skal sitte såvidt lavt at du alltid har varmt vann ved varmespiralen. Det varmeste vannet ligger på toppen.
Noe varmeforlust får du i kulverten, men det er ingenting motfor fordelene du får med pannan i uthuset.
OH

Avatar Fallback

Ombyggnad värmesystem för ved

källefall8  
#583698 Det Cat554 beskriver kallas ”satsladdning” och lär vara det mest energieffektiva alternativet vid små kulvertanläggningar. Funkar utmärkt med Pex-kulvert då den inte längs/kortas med tempväxlingen som blir. Om koppar och stålkulvert tål detta bör nog kollas upp.
Finns bla ett paket med kulvertstyrning från Thermoventiler (Laddomat) som heter MR30 som styr just som beskrivet ovan inkl pump å givare. Ska till att installera detta i höst

Användarvisningsbild

Re: Ombyggnad värmesystem för ved

Henrik_torbjörnsson  
#583734 Någon som har lite bilder på sin anläggning ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ombyggnad värmesystem för ved

Henrik-  
#583781 Jag tycker du kan kolla med lite olika panntillverkare. De brukar ha enklare principskisser på anläggningar.

Avatar Fallback

Ombyggnad värmesystem för ved

källefall8  
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).