Bilar

A-traktor av Nissan NP300 -10

157 inlägg 147129 visningar 44 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Kentis  
#562997 Hej.

Petra skrev:Hej alla!

Min son försöker bygga om en Nissan Navara - 08 till epa med en varvtalsregulator H-version men får inte det att fungera. Han har en app sensor (gaspedalstyrning) men han får felkoder i bilen som gör att den inte återaktiveras efter att den brutit?
Någon har sagt att på bilarna - 06 och äldre ska det vara no problem men sonens är en - 08, någon som vet hur han kan få det att fungera.


Sonen har en King Cab 2011 D22 med DY25DDTi-motor som vi byggt med Appctrl-box från LoH i höstas.

Schema bifogas, men kan skilja på Navara...

Men viktigt att det är kopplat rätt ut och ingång i boxen från gaspedal och styrdon. Dubbelkolla att ”hög” och ”låg” på gaspedalen är kopplat till rätt ut och ingång för ”hög” och ”låg” på appboxen enligt instruktionen från LOH, annars funkar det inte. Appboxen har inbyggda motstånd som är olika för ”hög” och ”låg”, och bilen känner av om något är fel och går in i felsäkert läge och det går knappt att gasa alls.

Även fast allt var rätt, så hade vi samma problem med en av boxarna. Så jag gjorde lite mätningar och kontaktade LoH som skickade en ny, något modifierad, som funkade bra. Vet inte om senare Appboxar är modifierade så som standard numera.

Meddela gärna hur det går...

/K

Edit: filen verkar inte funka. Det är samma schema som jag la in tidigare i tråden...
Kentis - A-traktor av Nissan NP300 -10

Användarvisningsbild

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

NAVARA-D40  
#563221 Hej,
Behöver råd kring bygget av hatthylla, tänkte bygga med v-profiler som är fastskruvade i karossen och klä in med Plywood och högtalarmatta.
Finns det några krav på hur hatthyllan skall byggas?
Såg i ett inlägg det måste vara svetsad ram och max 10 cm i blindutrymme fram till förarstolen, någon som vet?

/Mattias

Avatar Fallback

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Kentis  
#563235 Tror inte det räcker med att bara skruva, då det ska vara en typ ”bestående konstruktion”. Kolla med ingenjören där du ska besikta hur du har tänkt så kan han/hon nog säga om det är ok eller inte. Vi svetsade en stomme med fyrkantsrör 20x20 och klädde med plywood som popnitades i stommen. När stolen är längst bak med lite bakåtlut så tar det i hatthyllan, men forfarande med bra justeringsmöjligheter.

Användarvisningsbild

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

NAVARA-D40  
#563248 Tack Kentis, ska ringa Opus och höra med de.

Användarvisningsbild

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

olavtangen  
#564076 Hej! Håller på med en King Cab navara 04 D22, någon som har en mall/kopia på hur ett intyg ska skrivas?
Mvh Olav.

Användarvisningsbild

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

NAVARA-D40  
#565375 Här kommer ett par som är till en Navara D40, så du får ändra värden för utväxling och annat så det passar din bil.
Jag är inte helt säker på att all info är med i dessa, så kommer du på nåt som saknas får du gärna uppdatera mig med.

Användarvisningsbild

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Dannemort  
#577708 Ni som bygger med brytning på gaspedalen tänk då på att om den har farthållare så går det under vissa omständigheter att aktivera den vilket gör att man kan gasa till högre hastigheter med rattknapparna. :wink:

Avatar Fallback

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Ratu  
#580020
Kentis skrev:Vid regbesiktnigen behöver man en beskrivning av bygget med bl.a. utväxlingar... Vad jag har hört så måste det stämma på pappret, sen kan de diffa något vid provkörning...

Vet inte om det går att få uppgifter från Nissan Sverige...
Jag har hittat verkstadsmanualer på D22 upp till 2011... pm mig så kan jag dela manualerna på Dropbox om du vill... där hittade jag utväxlingar på lådor och diffar...

Intressant med gaspedalsignalen... klart intressant alternativ...
Jag tänkte annars antingen försöka få orginal styrdon/box omprogrammerad eller skaffa en box från https://www.lohelectronics.se
Finns en del tips där också... men tricket med common rail utan magnetventil kvarstår ju i så fall...

Hej!
Jag har inte dropbox kan du skicka på mail?
jhisberg@hotmail.com

Avatar Fallback

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Ratu  
#580032
Kentis skrev:Noterade ikväll att tomgången ökade till ca 1300 rpm i friläge när värmarknappen (t.v. om ratten) var tillslagen...

Den är till för kallstart på vintern då varvar den upp till 1300rmp!!

Användarvisningsbild

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Torrved  
#583383
olavtangen skrev:Hej! Håller på med en King Cab navara 04 D22, någon som har en mall/kopia på hur ett intyg ska skrivas?
Mvh Olav.


hej skall också försöka mig på att ge grabben en Atraktor 04as king cab navara . tänkte bygga om själv.
hur gick det med ditt bygge? klar? har du gaspedalstyrning och H reg på den? tips emottages gärna

mvh stefan

Avatar Fallback

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Ratu  
#583446 Hej . Vi fick nedslag på rullomkretsen vid besiktningen, vi hade original däcken 255 70 16. Dumt att vi inte kollade upp det innan bes. Lånar däck till ombes. Vi kopplade även H-regen på abs-givaren men har problem med signalen den bryter bara på varvtalet emellanåt. Så det blir en hålskiva på mellan axeln eller på drivaxel fram. Kan lägga upp bilder senare om du vill se mera.

Användarvisningsbild

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

vikmannen  
#583479 Hej! Varför fick ni nerslag? Gick den fortare än 10km på lägsta växel?

Användarvisningsbild

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Cobramicke  
#588956
Kentis skrev:Det kan nog gå... det viktiga är att pulsen ger tillräckligt hög spänning...

Så här ser signalen ut från hastighetsgivaren på D22...

Hej Kentis,
Jag håller på å grejar med en King Cab 2006 YD25 motorn till min son och jag undrar om stift 47 som du kopplade in för puls till regulatorn. Enligt mitt kopplingsschema så är det vevaxelgivarn som sitter på stift 47, brun kabel är det den som du har kopplat in på? I så fall undrar jag om du hade en spänningsomvandlare till puls emellan, eller kopplade du direkt in på ”V” i regulatorn? Mvh Micke

Avatar Fallback

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Kentis  
#588964 Hej

Det var ett tag sedan jag gjorde detta men vet att det skiljer på YD25 före 2008. Verkar inte finnas någon kamaxelgivare på den tidigare. Hittade dock scheman på båda. Du ska nog prova att gå in på 44 (Y) gul kabel. Där verkar det finnas bra puls. Se utdrag från båda varianterna.
Edit: Jag kopplade direkt till H-reg från kamaxelgivaren.

Användarvisningsbild

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Cobramicke  
#588969 Hej Kentis,

Jag slängde mig ut i K-C:n direkt när jag kom hem från jobbet å lödde om pulsen till gul nr. 44. Funkar klockrent!! STORT JÄTTETACK Kentis, nu kan vi komma vidare. 😁👍👍👍👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).