SKOGSFORUM ARTIKEL

Husqvarna 535 iFR - Test av ny skogsröjsåg med batteri

 Svara  282 inlägg  21015 visn.  17 följer
Användarvisningsbild

Husqvarna 535 iFR - Test av ny skogsröjsåg med batteri  ARTIKEL

 
#583357 Husqvarna släpper hösten 2019 en helt ny gräs- och röjsåg som är batteridriven och som ska motsvara en bensindriven dito i 35cc klassen. Namnet är 535 iFR och här nedan får du en fördjupning om produkten och ett utlåtande efter att Skogsforum testat sågen.

1566539884_a-husqvarna-535-ifr-elmotor-hoger.jpg


Kombi för den självverksamma skogsägaren
535 iFR har tagits fram av Husqvarna främst för att erbjuda en kombimaskin för självverksamma skogsägare som vill ha batteridrift. Relativt enkelt så byter man mellan röjsågsklinga och trimmerhuvud eller gräsklinga. Tanken är alltså att man genom en produkt ska kunna utföra både lättare skogsröjning och grästrimning. Att det är en kombimaskin avslöjar namnet då “F” för Husqvarna är Forestry, alltså skogsröjning, och “R” står för gräsröjning. Undrar du dessutom vad “i” står för så är det för att det är en batteriprodukt. Det är lite kniviga modellbeteckningar Husqvarna använder men för att sammanfatta; FR = kombi, FX = ren skogsröjare och RX = ren gräsröjare.

BLi300 batterier
Nytt med 535 iFR är att Husqvarna premierar sitt stora, lösa, batteri BLi 300 till sågen. Trots att 535 iFR naturligtvis fungerar med ex ryggbatterierna så är hela röjsågen anpassad för att köra med det största lösa batteriet på 9,4 Ah och 36 volt från Husqvarna. Genom detta så har man valt att i stort sett nyttja riggrör och vinkelväxel från bensinröjaren 535RXT/336FR och genom detta placerat elmotorn baktill, ihop med batteriet. Detta får anses som ett rejält fall framåt. Balansen är fin, vikten är låg och ändå har BLi300 nästan lika mycket kapacitet som det lilla ryggbatteriet trots sin vikt och sina mått. Köper man 3st BLi 300 så får man nästan lika mycket kapacitet som det stora ryggbatteriet men till en billigare inköpskostnad.

1566539884_husqvarna-535-ifr-bli-300-batteri.jpg


Ett steg framåt för batteri i skogen
Det verkar som att Husqvarna nu hittat ett batteridrivet system som kan fungera och utvecklas framgent, både för gräs- och skogsröjning. Det handlar om effektiva batterier som fästs på sågen och man ersätter fysiskt bensinmotorn med elmotorn och batteriet. Enkelt, sladdlöst, bättre balans och lättare än bensindito.

Husqvarna tror mycket på 535iFR och säger själva att den är dubbelt så hög effekt som deras gamla 520 iRX som också är batteridriven. Stihls motsvarighet heter FSA 130 och har funnits på marknaden i drygt två år. Jämför man de två med de största lösa batterierna så har nya 535 iFR ca 20% mer batterikapacitet (BLi 300 jämfört med AP 300 S från Stihl). Prestationsmässigt mellan de två kan vi inte säga något om då vi inte testat FSA 130, men det kanske kommer!

1566539884_husqvarna-535-ifr-gras-verktyg.jpg


Fokus gräs, men i skogen då?
535 iFR marknadsförs som en kombimaskin för ex skogsägare som både röjer i skogen och på gården (gräs). Det finns troligtvis inga tvivel alls att den är en effektiv grästrimmer. Och det tycker vi också. Vi har testat både med trimmertråd och gräsklinga (treudd) då båda följer med tillsammans med en Scarlett röjklinga när man köper sågen och den är riktigt bra på detta. Men eftersom vi är Skogsforum så lägger vi fokus på skogsröjningen. Här säger Husqvarna att 535iFR ska vara likvärdig med deras 35cc röjsåg 535RXT/336FR. Hur fungerar den då i skogen?

Den är faktiskt riktigt bra i förstaröjningen av ungskog, minst lika bra som en 535RXT/336FR och troligtvis också som en 545:a. Det kan faktiskt vara så att den är bättre. Anledningen är att den väger så pass mycket mindre än en 545 eller 555 för den delen. Utan batteri i sågen så väger 535 iFR 4,5 kg. Med ett BLi 300 batteri om 1,9 kg så väger den startklar ~6,4 kg. Det blir ca två kilo lättare än en 545 och ca kilot lättare än en 535RXT med full tank.

1566539884_husqvarna-535-ifr-vinkelvaxel.jpg


Hur länge räcker ett batteri BLi 300?
Enligt våra tester så räcker ett fulladdat BLi 300 batteri i ca 1 timma och 15 minuter i lätt ungskogsröjning, detta i medelhårt tempo. Lättare gräsröjning utan uppehåll, ca 1 timma och det samma gäller för hårt tempo i medelgrov röjning. Fullt blås i tungt gräs (riktig hårdkörning) så går den ca 30 - 35 min.
Vi har också testat sågen i medelgrov röjning där den gått tillsammans med 545:or i ett röjlag. Batteriet tog slut ungefär samtidigt som bensinen tog slut i 545:orna. Nu är detta beroende på vem som röjer och vad för typ av röjning det är givetvis, men vi har testat på lite olika sätt och kommer ändå fram till detta.

1566539884_husqvarna-535-ifr-lovrojning.jpg


Hur är 535 iFR jämte 545 RXT Autotune eller Stihl 460?
Vad händer om man, kanske lite orättvist, jämför 535 iFR med de populära allröjarna 545 från Husqvarna och 460 från Stihl (som då är bensinsågar).
Ja, som sagt, gäller det klen ungskogsröjning så hänger den med. Blir det lite grövre bestånd som fått stå några år för länge så hänger den inte med. Det blir skillnad med de grövre stammarna då man måste anpassa kapet och det tar längre tid. Anledningen att man måste anpassa är att sågen annars stannar om den får för stort motstånd, detta då i jämförelse med ex 545. En subjektiv bedömning är att den är ca 20 % mindre effektiv i grövre bestånd. Det går alltså, men inte med samma schvung som med en större bensinsåg. En sak att ha med i åtanke är att vinkelväxeln på 535 iFR har gräsvinkel. Det blir lite skillnad när man röjer och det får man anpassa sin röjning för.

Än mer grövre röjning har vi inte ens testat. Vi gissar att man inte ska in i sådana bestånd alls med denna såg. Här är det bara de största bensinsågarna som är effektiva, eller kanske rent av motorsåg med klen gallring istället för röjning?

Ekonomi med batteri?
Eftersom man inte behöver handla bensin utan klarar sig med den relativt billiga elen som i detta fall får anses försumbar (ca 50 öre per laddning) så handlar det om att sätta inköpskostnaden av batterier i relation till bensininköp du annars skulle köpa över tid.

535 iFR kostar ~6.000 SEK inkl moms i inköp. Ett BLi 300 kostar ~3.000 inkl moms. En laddare kostar mellan 1.000 - 2.000 sek beroende hur kraftig man vill ha.

Ett rimligt antagande kan vara att man behöver 4 batterier för att klara en hård dag i ungskogen. Det motsvarar då kanske upp till 5 h effektiv röjning och mer än detta är det nog inte många som kör per dag. Då är investeringskostnaden ca 20.000 kronor inkl moms för en uppsättning där du troligtvis kan röja en hel dag på el och sedan ladda när du kommer hem. Husqvarna säger att 353 iFR har samma kapacitet som 535RXT/336FR och gör vi avdrag för ett inköp av en sådan så ligger merkostnaden på 13.000 kronor inkl moms. Eldriften är 98% billigare än med Aspen (0,5 kr/h mot 25 kr/h för Aspen). Genom detta har du en payback på totalt ca 130 röjdagar i skogen. Efter detta så är det ren vinst i investeringen.

Denna uträkning är baserad på fulla mer eller mindre “proffsdagar” i skogen. Röjer du någon tank då och då så klarar du dig kanske med 1 - 2 batterier, då får du själv göra beräkningar enligt ovanstående.

Användningen är individuell och det är upp till dig själv att göra egna beräkningar på om det skulle vara värt att satsa på detta eller ej.

1566539884_husqvarna-535-ifr-henrik-jobbar.jpg


Imponerande effekt
De som varit med och testat 353iFR slås alla av att det är kraft i den och den är effektiv. Maxvarv på klingan är 8.200 RPM som kan jämföras med 545 Autotune som har 8.800 i maxvarv. Batteriet BLi 300 lagrar 9,4 Ah och detta motsvar ~0,34 kWh vid 36 volt. Det är smått otroligt att den över huvud taget kan jämföras med ex 545 Autotune som har 2,2 kW i effekt. Räknar vi på energivärdet i bensin så ligger en 545 Autotune som förbrukar 1 liter (1 tank) på en timma på ca 1,36 kWh (15% verkningsgrad och 9,1 kWh per liter bensin).

Enligt Husqvarna har 535 iFR “runt 1,5 kW” i effekt på axeln. 545 FXT har i jämförelse 2,2 kW. 535 iFR har alltså 28% lägre effekt men eftersom elmotorn har en annan karaktäristik gällande vridmomentet så blir känslan att effektiviteten är bättre än bensinmotorn.

1566539884_husqvarna-535-ifr-gasreglage.jpg


Husqvarna 535 iFR har tre effektlägen som man kan välja bland på handtaget. Är det riktigt klen ungskogsröjning (typ svepröjning), så fungerar det ypperligt med lägsta effektläget. Genom detta går sågen kanske ~5 min extra på ett batteri. När vi testade i grövre bestånd som ovan så var det maxläget som gällde.

Saker att se upp med
En nackdel med batteridrivna produkter generellt är att de är “dödligt tysta”. Avsaknaden av tomgångsljud måste man vara uppmärksam med. Ska du fila klingan så MÅSTE röjsågen stängas av och batteriet måste tas ur. Detta är mycket viktigt eftersom om man tryckt på “ON” så startar den direkt man trycker på gasen (den har ju inget startsnöre).
.
När du förvarar batterisågen så måste batteriet vara uttaget och gärna förvarat på annat ställe än sågen. Tänk bara på vad som kan hända om barn börjar “trixa” med sågen annars.

En sak som kan upplevas som lite störande är att 535 iFR är lite seg i startögonblicket. Klingan rycker till något innan den kickar igång. Är man uppe i ett riktigt “röj-flow” så är det lite störande. Husqvarna har vetskap om detta och kan komma med mjukvaruuppdateringar på seriesågarna som gör detta bättre. Bra, även om det inte är en jättestor grej (har du ständig snurr på klingan så märker aldrig av det). 535iFR har Blåtandskoppling och via deras kostnadsfria app för smartphones ska du kunna göra mjukvaruuppgraderingar på sågen framöver. Vi hade inte möjlighet att testa appen, men det kommer senare i en separat tråd på Skogsforum.

Något som påpekats av några garvade röjare under testet är att sågen inte levereras med Husqvarnas bästa sele Balance XT. Den är bland storröjare idag tillsammans med Stihl bästa sele “de-facto standard”. Den enklare som följer med fungerar, men har inte samma ergonomi som Balance XT.

1566539885_husqvarna-535-ifr-sele.jpg


Sammanfattning
535 iFR är en positiv upplevelse och ett steg i helt rätt riktning när det kommer batteridrivna röjsågar. Vikten är låg, effekten är god och batteriet räcker lika länge som en tank med en bensindriven röjsåg.

Den är givetvis mycket tystare än en bensinröjare fast det är mer ljud i klingan än man kan tro. Hörselskydd ska du ha. Skyddsglasögon och hjälm med visir likaså. Den luktar inte bensinavgaser i täta röjbestånd och den är tyst på tomgång. Dessutom slipper man dra igång den efter stopp, det kan också vara värt en del.

1566539885_husqvarna-535-ifr-riggror-klinga.jpg


För skogsägaren kan det locka att man både kan röja och trimma med den, det är lite skruvande att byta emellan men det går relativt snabbt när man gjort det några gånger.

En målgrupp som kan komma uppskatta denna produkt extra är äldre skogsägare. Vikten man kånkar runt med blir allt viktigare ju äldre man blir. Att man dessutom slipper dra igång sågen med startsnöre är nog väldigt uppskattat också.

Sågen är IP-klassad enligt IPX4 vilket betyder att den är striltät och testet utförs genom att 10 liter vatten per minut strilas över provföremålet i 5 minuter med trycket 80 – 100 kPa. Vi har inte testat sågen i regn men har ingen anledningen att tro att den inte ska klara av detta i IPX4 utförande. Skogsforums test utfördes också sommartid, vi kan inte säga något om hur den fungerar i ex minusgrader.

Även om inte 535 iFR når upp till allröjarnas nivå (ex Husqvarna 545 Autotune) så är prestationen hög i ungskogsröjningen. Detta bäddar för att det kanske börjar ploppa upp professionella röjentreprenörer som väljer att investera i detta system när de röjer ungskog. Det är troligtvis inte fel att kunna erbjuda “fossilfri skogsröjning” med tanke på dagens miljödebatt, kanske är det till och med värt några kronor extra hos uppdragsgivaren, eller vad tror du?

Video på 535 iFR
Här nedan är en video från vårt test som visar klipp från olika typer av teströjningar vi utfört.





   TS
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 iFR - Test av ny skogsröjsåg med batteri

 
#583359 Mycket trevligt reportage. Mor är ju äldre har pratat på att köpa en till honda men med en sån här slipper man dit och drar i gång sågen....

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 iFR - Test av ny skogsröjsåg med batteri

 
#583361 Så jag ska köpa ett koncept som är dyrare i inköp och som inte fungerar fullt ut vid gaspådrag?
Den harklar sig innan drift, det går helt bort.

Vidare så de som jobbar som entreprenör eller anställd proffsröjare, jobbar oftast mer än 5 timmar om dagen, så där blir den ännu dyrare.

Du kan inte modifiera elhärken som man gör med en tvåtaktare. Min jonsered 2245w går då betydligt längre än 1 tim 15 min.
Så bara där blir den betydligt sämre i prestanda. Det går bort.

Sett med varvräknare så varvar min jonsered ca 9400 rpm.

Nä för min del så skulle detta helvete åka i soptunnan. Skulle aldrig ens tänka på detta.

Men ni som bor i björnrika områden och har iden där man röjer, lycka till....

Senhöstarna brukar björnar vara lite sura, det blir nog bra att studsa runt som en kanin med en elhärk och skrämma björn eller blir det bara mer lockande för björnen att se vad som låter.?

Jag ska följa detta med nöje, för om den är designad på det sättet så kommer många snart att ha kapat sig i händerna vid filning mm. Och då är den snart förbjuden :-bd :ymparty: .

Nä en rejäl 4-taktare hade varit något eller en röjare med dieseldrift.

Men hva är som vanligt i batteriträsket och simmar... De drunknar snart eller blir mat åt andra om detta fortsätter.

Lägg ner detta och gå tillbaka att tillverka kvalité inte rammel.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535 iFR - Test av ny skogsröjsåg med batteri

 
#583363 Det verkar gå fort framåt i utvecklingen av batteriprodukter.
Dock tråkigt att problemen med startögonblicket ännu inte har lösts hos Husqvarna heller!
Jag köpte i fjol batterimotorn KMA 130r till min numera välanvända Stihl KM 130R som används med kedjesåg. Stor besvikelse med startmomentet. Visserligen är en kedja tyngre att få igång än en klinga, men med kedjesåg är batterivarianten närmast oanvändbar. Stihl vet om problemet men har ännu ingen lösning.
Både Stihl och nu Husqvarna är tvungna att lösa detta för att produkterna ska kunna matcha fossilmaskinerna. Bister verklighet att en ny produkt måste vara bättre på alla sätt, enskilda svagheter drar ner helhetsintrycket.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 iFR - Test av ny skogsröjsåg med batteri

 
#583372 Om vi nu tänker oss att någon köper detta och röjer med som entreprenör...

Vem betalar för den effekten som uteblir?
Med en bensinröjare så har du ett brett urval av skog att röja.

Medans med batteridrift så måste du köra långsamare, vilket sänker tempot och därmed ökar kostnaderna, men vinsten uteblir.

Visst kan man hävda att arbetsmiljön blir bättre för de anställda, men det är inget bra argument när man sitter och jämför anbud eller fakturor.
Måste dock tycka att klingan på filmen skulle vara varit vassare....

Sedan är jag så trött på att alla sågar ska ha pekfinger gas, det bör komma ett tillval att man kan få tumgas...

Visst är du själv verksam så okej.

Något jag reagerade på är det som sägs om att behöva rycka i ett startsnöre.

Vi som säljer dessa maskiner, brukar säga att om man inte kan rycka igång en såg då finns inte kraften att hantera den heller.

Visst det kan verka som ett otrevligt bemötande, men det är för allas säkerhet man säger så.

Arne 79 år ska inte ut och göra skogsbrukskarriär, utan kan fnurra lite hemma omkring, men skogsbruk kräver sin fysik.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535 iFR - Test av ny skogsröjsåg med batteri

 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583374 Hade jag varit entrperenör och gått 40h i skogen/vecka, så hade jag nog föredragit en avgasfri miljö. Den stora investeringen är även lättare att räkna hem med högt utnyttjande.

Frågan är hållbarhet på dessa prylar? Vad är det som tar död på en vanlig röjsåg, förutom vinkelväxeln? Håller dessa maskiner längre, eller kortare? Hur många laddningar håller ett batteri för?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535 iFR - Test av ny skogsröjsåg med batteri

 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583382 Glömde säga, tack för bra recension!

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 iFR - Test av ny skogsröjsåg med batteri

 
#583384 Det som vanligaste tar död på en vinkelväxel är för lågt varvtal vid kaptillfället.

8800 rpm är för lågt i mina ögon, klingan bör varvas ca 10500 för att kapa riktigt bra.

Så där finns mer att göra.
Men det är min åsikt.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 iFR - Test av ny skogsröjsåg med batteri

 
#583386 Jättebra reportage! Låter högintressant i särskilt i kombination med en kedjeröjare, med en sådan kombination klarar man ju det mesta.
Är det mer på gång i den här mer professionella/semiprofessionella linjen av maskiner månntro?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 iFR - Test av ny skogsröjsåg med batteri

 
#583387 Finns det möjlighet att sätta Husqvarnas batterihålare för extrabatterier på selen? Skulle ju vara fiffigt om man kan bära med sig extrabatteri på smidigt sätt.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535 iFR - Test av ny skogsröjsåg med batteri

 
#583388 Bra och informativ video. Snart har alla en Skogsröjsåg med batteri :d :d :d

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 iFR - Test av ny skogsröjsåg med batteri

 
#583389 Finns det bara en hake på batteriet så är det inga problem.

Men eftersom de är i plast så kan de ta stryk av att hänga i selen... kanske.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 iFR - Test av ny skogsröjsåg med batteri

 
#583390
Peckberg skrev:Bra och informativ video. Snart har alla en Skogsröjsåg med batteri :d :d :d


Ja ni 99%
Jag inte 1% . :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 iFR - Test av ny skogsröjsåg med batteri

 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583392 Verkar vara ett stort steg i utvecklingen. Tidigare har ju Husqvarnas batteritrimrar bara varit av trädgårdsstorlek. Visserligen inte lika kapabel som en 45-kubikare, men inte långt där ifrån, av rapporten att döma.

Det blir nog en investering rätt snart för min del, skulle jag tro, liksom i större batterier (jag har "bara" 5,2 Ah-batterier idag).

Appropå batterier, så nämndes det i Husqvarna-montern på Elmia att det skulle komma ut större batterier ihop med denna nya röjsåg. Någon info om nya batterier?
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 23 aug 2019, 12:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 iFR - Test av ny skogsröjsåg med batteri

 
#583393
vinterrojarn skrev:Finns det bara en hake på batteriet så är det inga problem.

Men eftersom de är i plast så kan de ta stryk av att hänga i selen... kanske.

Jag menar med denna produkt.
https://soderstroms.nu/images/products/ ... 0-1293.png
Batteriet i sig har ingen hake, men det vore ju bra om man kunde fästa en eller ett par sådana här på selen. Finns ett bälte med två sådana här hölster på.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ? av Skogsmästarn - sön 01 dec 2013, 20:04
i Motorsåg och handhållet

1 ... 789
125 svar
69970 läst
av JensSkoog     
tis 02 dec 2014, 11:18
Husqvarna 535 FBx som trimmer av Niking - ons 15 jun 2016, 04:30
i Motorsåg och handhållet
10 svar
7086 läst
av Niking     
ons 26 okt 2016, 00:31
Film, röjning med Husqvarna 535 FBX kedjeröjsåg av Braxsele - tis 10 jan 2017, 21:29
i Skogsröjning

12
15 svar
13240 läst
av Niking     
ons 07 mar 2018, 03:26
Husqvarna 535 LK av Niking - tor 09 maj 2019, 11:55
i Motorsåg och handhållet
7 svar
1240 läst
av Niking     
sön 12 maj 2019, 21:22
Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg av Fredrik Reuter - tor 29 okt 2015, 15:19
i Motorsåg och handhållet

1 ... 789
131 svar
63008 läst
av Niking     
lör 10 nov 2018, 12:00