Vardon skrev:Så grädden till jordgubbarna vispar du med utombordaren som i sällskapsresan för att inte förlora intresset?
Jag gillar generellt 4-taktare mycket bättre. Honda lyckas ju tex utveckla motorer som startar på första draget. Det har väl HVA aldrig lyckats med. 4-takt låter mindre och har även trevligare ljud för öronen. Sen är det ju som totte säger det här med effekt / vikt. Har en Honda 4-takt röjsåg och den är grymt trevlig att kantklippa men det märks att den är klenare när man ska röja. Men mopeder, båtmotorer etc etc så ser jag ingen orsak att ha 2-takt.
Det man förlorar i verkningsgrad får man ju betala med bensin. Jag anser ju att det är bättre att slå dieseln i en stor dieselmotor som genererar el och fjärrvärme och köra bilen på el. Just för att större motorer har bättre verkningsgrad, spillet tas om hand och det är lättare att göra en avgasrening.
Det har funnits en del fyrtaktare och finns nu med. Men de håller inte måttet riktigt..
Vankel har provats, Diesel har provats...
Andra har lyckats få såg o gå på under 3 ryck generellt. Husqvarna har haft riktigt bra tillförlitliga såg som gick länge och var inte så dyra i förhållande till vad de presterade...
Att göra såg går inte att jämföra med nåt annat. Det är speciella krav som ställs på maskinen.
Inte helt lätt o tillmötesgå alla aspekter och när de har focus på miljö blir det oftast tvärt om.
www.chainsawcollectors.se