Motorsåg och handhållet

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

304 inlägg 30678 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad är verkningsgraden i en tvåtakts motorsåg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583234
Vardon skrev:Så grädden till jordgubbarna vispar du med utombordaren som i sällskapsresan för att inte förlora intresset?

Jag gillar generellt 4-taktare mycket bättre. Honda lyckas ju tex utveckla motorer som startar på första draget. Det har väl HVA aldrig lyckats med. 4-takt låter mindre och har även trevligare ljud för öronen. Sen är det ju som totte säger det här med effekt / vikt. Har en Honda 4-takt röjsåg och den är grymt trevlig att kantklippa men det märks att den är klenare när man ska röja. Men mopeder, båtmotorer etc etc så ser jag ingen orsak att ha 2-takt.

Det man förlorar i verkningsgrad får man ju betala med bensin. Jag anser ju att det är bättre att slå dieseln i en stor dieselmotor som genererar el och fjärrvärme och köra bilen på el. Just för att större motorer har bättre verkningsgrad, spillet tas om hand och det är lättare att göra en avgasrening.

Det har funnits en del fyrtaktare och finns nu med. Men de håller inte måttet riktigt..
Vankel har provats, Diesel har provats...
Andra har lyckats få såg o gå på under 3 ryck generellt. Husqvarna har haft riktigt bra tillförlitliga såg som gick länge och var inte så dyra i förhållande till vad de presterade...

Att göra såg går inte att jämföra med nåt annat. Det är speciella krav som ställs på maskinen.
Inte helt lätt o tillmötesgå alla aspekter och när de har focus på miljö blir det oftast tvärt om.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vad är verkningsgraden i en tvåtakts motorsåg?

Avslutat-02  
#583261
Niking skrev:Varför inte batteri, Vinterröjaren? Rädd att bli utan reparationer den dagen batterisågarna sopar banan med bensinarna? :wink:
/Niklas


Nä, det kan jag vara utan efter 15 år som egen... Men nä jag har aldrig föredragit batteri framför bensin, mest kanske för att jag skulle fått hålla på tills jag blir gammal innan en röjning på 20 ha med batteridrift skulle vart klart.

Det finns inte någon batterimaskin som orkar grov röjning som bensin röjare gör....

Eller har någon hittat en batterihärk som kapar ifrån en 2186 i vedvältan? Nä knappast...

Så dessa underbara skräphögar som kallas för sladlösa maskiner skulle kapa i från en riktig såg...och inte går de sönder...

Nä just det ja.... Eller är precis de det gör, går sönder och inte är värda att laga.

Hur många små värdelösa elmotorsågar tror du jag har kastat i soptunnan?

Eller el gräsklippare? Robot skrot maskiner har man inte drämmt en yxa i?

Så många så man har glömt antalet......

Av skräp är det kommet, till skräp skall det åter varda.
Senast redigerad av Avslutat-02 tor 22 aug 2019, 18:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vad är verkningsgraden i en tvåtakts motorsåg?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583263
vinterrojarn skrev:
Niking skrev:Varför inte batteri, Vinterröjaren? Rädd att bli utan reparationer den dagen batterisågarna sopar banan med bensinarna? :wink:
/Niklas


Nä, det kan jag vara utan efter 15 år som egen... Men nä jag har aldrig föredragit batteri framför bensin, mest kanske för att jag skulle fått hålla på tills jag blir gammal innan en röjning på 20 ha med batteridrift skulle vart klart.

Det finns inte någon batterimaskin som orkar grov röjning som bensin röjare gör....


Då har du inte testat Husqvarnas batteridrivna kedjesåg. Den klarar av betydligt grövre röjstammar än min 490 med 225 mm röjsågsklinga. :-bd
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är verkningsgraden i en tvåtakts motorsåg?

Avslutat-02  
#583264 Ja, det är ju en stihl.

:mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vad är verkningsgraden i en tvåtakts motorsåg?

Avslutat-02  
#583266 Du kan väl inte jämföra att kapa med en elsåg mot att röja med en röjsåg.

Naturligtvis så kapar elsågen grövre än röjarn.

Men du är då inte lika snabb med elsågen som med röjarn...

Avatar Fallback

Re: Vad är verkningsgraden i en tvåtakts motorsåg?

Avslutat-02  
#583267
Niking skrev:Tja, en motorsåg är ju ett verktyg, punkt slut. Om det då finns en variant som både är tyst och inte ryker, så blir den så mycket bättre för både användare och omgivning! :mrgreen:
/Niklas


Jag använder hörselskydd med radio, så det stör inte,,, omgivningen den struntar jag fullständigt i, om man inte trivs med att höra en såg jobba, men gå då.

En såg som jobbar betyder pengar.
En elmackapär som fnurrar, det har jag i köket, kallas för elvips.... :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Vad är verkningsgraden i en tvåtakts motorsåg?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583268
vinterrojarn skrev:Du kan väl inte jämföra att kapa med en elsåg mot att röja med en röjsåg.

Naturligtvis så kapar elsågen grövre än röjarn.

Men du är då inte lika snabb med elsågen som med röjarn...


Ja, batteriröjsågen kapar grövre än klingsågen och passar således bättre i grövre röjning.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är verkningsgraden i en tvåtakts motorsåg?

Avslutat-02  
#583270 Ska jag röja med motorsåg då ska det vara grövre än 20 cm i brösthöjd.
Ska jag däremot gallra så är det en annan sak...

Men inte röjer jag med motorsåg....
Vem skulle betala för det?

Användarvisningsbild

Re: Vad är verkningsgraden i en tvåtakts motorsåg?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583274 Själv sätter jag grovleksgränsen mellan kedjeröjsåg och klingröjsåg betydligt lägre än så. Kanske 10 cm i stubbskäret, men det beror ju också på hur beståndet set ut.

Vid något enstaka tillfälle har jag vräkt omkull ett träd om ca 20 cm i stubbskäret med en klingröjsåg. Det gick, men tog en väldig tid, jämfört om jag hade haft min batteridrivna kedjeröjsåg.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är verkningsgraden i en tvåtakts motorsåg?

röjjare  
#583276 Tvåtakts dieselmotorer är bland de bränsleeffektivaste förbränningsmotirerna.
Varför inte en 200cc tvåtakts dieselsåg.
Fläkten får agera spolpump så den blir liten och lätt.

Avatar Fallback

Re: Vad är verkningsgraden i en tvåtakts motorsåg?

Avslutat-02  
#583277 20 cm tar ca 1 minut med vass klinga.
Inga problem.

Men jag kan inte springa runt i grov eftersatt ungskog med motorsåg...

Vilket proffs gör så?
Använder inte kedjesåg heller, har lärt mig använda en röjsåg riktigt istället.. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vad är verkningsgraden i en tvåtakts motorsåg?

Avslutat-02  
#583278
röjjare skrev:Tvåtakts dieselmotorer är bland de bränsleeffektivaste förbränningsmotirerna.
Varför inte en 200cc tvåtakts dieselsåg.
Fläkten får agera spolpump så den blir liten och lätt.


Den idéen var intressant. Och ligger väl bra i tiden, då alla ska köra på hvo100.

Användarvisningsbild

Re: Vad är verkningsgraden i en tvåtakts motorsåg?

anersimyra  
#583280
Niking skrev:Varför inte batteri, Vinterröjaren? Rädd att bli utan reparationer den dagen batterisågarna sopar banan med bensinarna? :wink:
/Niklas

Krav på batteridrivna motor och röjsågar ställs redan vid vissa kommunala upphandlingar, så det kan vara läge att lära sig skruva på grejerna.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Vad är verkningsgraden i en tvåtakts motorsåg?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583281
vinterrojarn skrev:20 cm tar ca 1 minut med vass klinga.
Inga problem.

Men jag kan inte springa runt i grov eftersatt ungskog med motorsåg...

Vilket proffs gör så?
Använder inte kedjesåg heller, har lärt mig använda en röjsåg riktigt istället.. :mrgreen:


20 cm tar si sådär 10 sekunder med en batteriröjare och vass kedja att fälla. Lätt väl för mig i alla fall.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är verkningsgraden i en tvåtakts motorsåg?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583283
anersimyra skrev:
Niking skrev:Varför inte batteri, Vinterröjaren? Rädd att bli utan reparationer den dagen batterisågarna sopar banan med bensinarna? :wink:
/Niklas

Krav på batteridrivna motor och röjsågar ställs redan vid vissa kommunala upphandlingar, så det kan vara läge att lära sig skruva på grejerna.. :-bd


Fast det är ju inte så mycket att skruva på. Räcker långt med att kunna byta kedja, svärd och ringdrev, samt att kunna fila kedjan vass och emellanåt även fila underställning. :grin: :-bd
/Niklas

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).