Motorsåg och handhållet

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

304 inlägg 30438 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583153 Det som torde vara mest intressant vid valet av motorsågar är väl förhållandet mellan vikt och effekt.

Den dagen batterierna blir tillräckligt energitäta, samt tillräckligt köldtåliga, så lär bensinmotorsågarna snabbt försvinna från marknaden.

Bensinkostnaden är ju trots allt en tämligen försumbar kostnad i sammanhanget, vare sig du är hobbyvedhuggare eller proffshuggare.
/Niklas



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vad är verkningsgraden i en tvåtakts motorsåg?

Tralsmo  
#583163
Niking skrev:Det som torde vara mest intressant vid valet av motorsågar är väl förhållandet mellan vikt och effekt.

Den dagen batterierna blir tillräckligt energitäta, samt tillräckligt köldtåliga, så lär bensinmotorsågarna snabbt försvinna från marknaden.

Bensinkostnaden är ju trots allt en tämligen försumbar kostnad i sammanhanget, vare sig du är hobbyvedhuggare eller proffshuggare.
/Niklas



Angående bensin förrbrukningen håller ja med dej Niking .

När det gäller batterier ä ja mer pessimistisk. Använder ju nästan dagligen batteridrivna verktyg å har gjort det i drygt 25 år. Visst har dom utvecklats rejält dom senaste åren men inte skulle ja ha såna utan flera laddare å flera batterier. Så fall skulle de nog bli sladd istället.
Säker ä ja ju naturligtvis inte, kanske ja skulle köpa en elröjsåg å prova.
Orkar ju ändå inte röja mer än en tank åtgången, oftast.

Avatar Fallback

Re: Vad är verkningsgraden i en tvåtakts motorsåg?

Avslutat-02  
#583166 Nja nog skulle då jag behålla både röjsåg och motorsåg, till och med köpa så jag klarar mig med både sågar och delar i mitt liv, hellre än att springa runt med elsladd eller batteri maskiner.

Varför skulle man annars vilja skaffa sig en volvo t24?

Jo nostalgi och känsla. ..

Det kan inget batteri ge dig...

Inte ens en robot i trädgården, de är bara hemska. Finns ingen öl hållare..... :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Vad är verkningsgraden i en tvåtakts motorsåg?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583177
Tralsmo skrev:
Niking skrev:Det som torde vara mest intressant vid valet av motorsågar är väl förhållandet mellan vikt och effekt.

Den dagen batterierna blir tillräckligt energitäta, samt tillräckligt köldtåliga, så lär bensinmotorsågarna snabbt försvinna från marknaden.

Bensinkostnaden är ju trots allt en tämligen försumbar kostnad i sammanhanget, vare sig du är hobbyvedhuggare eller proffshuggare.
/Niklas



Angående bensin förrbrukningen håller ja med dej Niking .

När det gäller batterier ä ja mer pessimistisk. Använder ju nästan dagligen batteridrivna verktyg å har gjort det i drygt 25 år. Visst har dom utvecklats rejält dom senaste åren men inte skulle ja ha såna utan flera laddare å flera batterier. Så fall skulle de nog bli sladd istället.
Säker ä ja ju naturligtvis inte, kanske ja skulle köpa en elröjsåg å prova.
Orkar ju ändå inte röja mer än en tank åtgången, oftast.


Tyvärr finns det ju ännu ingen EU-standard på vare sig batterier eller laddare, men det kanske kommer...

Till dess gäller det ju att hålla sig till ett märke. Men det är det ju många som redan gör idag när det gäller bensinmaskiner, så varför skulle det inte gå när det gäller batteridrivna skogsverktyg?

Jag har Husqvarnas 536-serie och tycker att det är fantastiska maskiner att jobba med till rätt objekt. De enda nackdelarna idag är vid kyla och så givetvis styrkan. Men när (om) dessa problem rättas till, kommer jag gladeligen att pensionera mina bensindrivna röjsågar och motorsågar.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är verkningsgraden i en tvåtakts motorsåg?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583195 Lite OT: Ett tydligt tecken på att batterisågarna snart tar över? https://www.atl.nu/skog/husqvarna-slapp ... orsagljud/
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är verkningsgraden i en tvåtakts motorsåg?

Avslutat-02  
#583198 Nja det tror jag inte.
Men kul för folk som aldrig hört en hva 133 såga.

Eller en 346:a.

Eller varför inte en hva 288, 65, 395...

Mmmm

Ljudet är härligt... :-bd

Avatar Fallback

Re: Vad är verkningsgraden i en tvåtakts motorsåg?

Avslutat-02  
#583203 Jag har testat många sågar men aldrig hittat något bättre än just en tvåtaktare i vedvältan.

Men visst skulle det komma en 90 cc batterisåg som klarade av att gå i ca 1.5 timme så.. kanske jag skulle vilja prova.

Tror ni den dagen kommer...?
Det gör inte jag...

Användarvisningsbild

Re: Vad är verkningsgraden i en tvåtakts motorsåg?

Bax  
#583205
vinterrojarn skrev:...en 90 cc batterisåg....
Tror ni den dagen kommer...? Det gör inte jag...


Inte jag heller :grin: :wink:

Men kanske 90Ah :???:

Avatar Fallback

Re: Vad är verkningsgraden i en tvåtakts motorsåg?

Avslutat-02  
#583208 Ja naturligvis så räknas de i Ah...

Men ändå, är den dagen trolig?
Knappast.

Möjligtvis med en 4-taktare....
Nu när stihl har börjat nästa racelopp....

Men batteri? Nä tack.

Användarvisningsbild

Re: Vad är verkningsgraden i en tvåtakts motorsåg?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583212 Varför inte batteri, Vinterröjaren? Rädd att bli utan reparationer den dagen batterisågarna sopar banan med bensinarna? :wink:
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är verkningsgraden i en tvåtakts motorsåg?

Bax  
#583215 Jag tror nog mer på att politiken ordnar övergången till batteridrift, än tekniken.

Batterier har en hel del utveckling kvar när det gäller arbete i kyla.......

Avatar Fallback

Re: Vad är verkningsgraden i en tvåtakts motorsåg?

tallen100  
#583216 Minst halva charmen med en såg är att det brummar och ryker, en batteri/elsåg är ungefär lika intressant som en elvisp :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Vad är verkningsgraden i en tvåtakts motorsåg?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583219 Tja, en motorsåg är ju ett verktyg, punkt slut. Om det då finns en variant som både är tyst och inte ryker, så blir den så mycket bättre för både användare och omgivning! :mrgreen:
/Niklas
Senast redigerad av Niking tor 22 aug 2019, 11:30, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är verkningsgraden i en tvåtakts motorsåg?

Vardon  
#583221
tallen100 skrev:Minst halva charmen med en såg är att det brummar och ryker, en batteri/elsåg är ungefär lika intressant som en elvisp :mrgreen:


Så grädden till jordgubbarna vispar du med utombordaren som i sällskapsresan för att inte förlora intresset?

Jag gillar generellt 4-taktare mycket bättre. Honda lyckas ju tex utveckla motorer som startar på första draget. Det har väl HVA aldrig lyckats med. 4-takt låter mindre och har även trevligare ljud för öronen. Sen är det ju som totte säger det här med effekt / vikt. Har en Honda 4-takt röjsåg och den är grymt trevlig att kantklippa men det märks att den är klenare när man ska röja. Men mopeder, båtmotorer etc etc så ser jag ingen orsak att ha 2-takt.

Det man förlorar i verkningsgrad får man ju betala med bensin. Jag anser ju att det är bättre att slå dieseln i en stor dieselmotor som genererar el och fjärrvärme och köra bilen på el. Just för att större motorer har bättre verkningsgrad, spillet tas om hand och det är lättare att göra en avgasrening.

Användarvisningsbild

Re: Vad är verkningsgraden i en tvåtakts motorsåg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583233
Bax skrev:Jag tror nog mer på att politiken ordnar övergången till batteridrift, än tekniken.

Batterier har en hel del utveckling kvar när det gäller arbete i kyla.......

Inte bara kyla där är ju även miljö aspekten. Det är inget miljövänligt alternativ direkt.
Sen är det hållbarhet, kostnad, drift tid...

Elsåg kanske vi ser mer av men det här med batteri får de nog fundera på ett tag till innan det ersätter nåt...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).