SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Virkesmätning och Matrisfub

PrimaSekunda för massaved väcker stora frågor

107 inlägg 51104 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: PrimaSekunda för massaved väcker stora frågor

gurrasnurra  
#569685
ÅsaNisse skrev:Jag reagerade nu på ett mätbesked för barrmassa. Det är då tillåtet med 67% röta och blandat gran/tall och därav lägre pris än granmassa. Nu får jag ändå avdrag på volymen för rötan med orsakskod 6. Detta är ju dubbelt avdrag så till vida att man levererar i ett sortiment med lägre pris just för att få lägga med rötstockar och ändå görs ett volymavdrag på godkända stockar.
Kollade i Biometias mätinstruktioner och där står klart och tydligt att det ska vara på detta viset, så hädanefter blir det bränsleved av allt under timmer.

Orsakskod 6 är sprötkvist

Användarvisningsbild

Re: PrimaSekunda för massaved väcker stora frågor

halvproffs  
#569690
gurrasnurra skrev:
ÅsaNisse skrev:Jag reagerade nu på ett mätbesked för barrmassa. Det är då tillåtet med 67% röta och blandat gran/tall och därav lägre pris än granmassa. Nu får jag ändå avdrag på volymen för rötan med orsakskod 6. Detta är ju dubbelt avdrag så till vida att man levererar i ett sortiment med lägre pris just för att få lägga med rötstockar och ändå görs ett volymavdrag på godkända stockar.
Kollade i Biometias mätinstruktioner och där står klart och tydligt att det ska vara på detta viset, så hädanefter blir det bränsleved av allt under timmer.


Orsakskod 6 är sprötkvist


Avdrag för sprötkvist på barrmassa????
Måsta vara ett skämt.

Avatar Fallback

Re: PrimaSekunda för massaved väcker stora frågor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#569731 Den finns inte upptagen här (sida 5).

https://www.sdc.se/admin/PDF/pdffiler_V ... lutlig.pdf

Användarvisningsbild

Re: PrimaSekunda för massaved väcker stora frågor

gurrasnurra  
#569758 Ja tydligen är orsakskod 6 borttagen.

Avatar Fallback

Re: PrimaSekunda för massaved väcker stora frågor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#569773 Enligt den här 10 år gamla bilden, så har det betytt avdrag för rötandel i massaved och kvalitetsfel (tex sprötkvist) i timmer.
1559822470_orsakskod.png


http://www.vmfqbera.se/Startsida/Standa ... 202008.pdf

Avatar Fallback

Re: PrimaSekunda för massaved väcker stora frågor

wigge  
#579371 1:a augusti idag då det nya systemet börjar att gälla. Några nya tankar som dykt upp, eller någon som redan fått inmätt som prima sekunda? :roll:

Avatar Fallback

Re: PrimaSekunda för massaved väcker stora frågor

axwell  
#579375
wigge skrev:Re: PrimaSekunda för massaved väcker stora frågor
av wigge » 15 min
1:a augusti idag då det nya systemet börjar att gälla. Några nya tankar som dykt upp, eller någon som redan fått inmätt som prima sekunda? :roll:


Mina travar blev inte hämtade före det datumet så nu får jag snart besked om hur det nya systemet slår.
Räknade med att Östrand skulle vara mer på hugget efter massaveden, ändå dröjer dom.

Användarvisningsbild

Re: PrimaSekunda för massaved väcker stora frågor

svampbob  
#579422
axwell skrev:
wigge skrev:Re: PrimaSekunda för massaved väcker stora frågor
av wigge » 15 min
1:a augusti idag då det nya systemet börjar att gälla. Några nya tankar som dykt upp, eller någon som redan fått inmätt som prima sekunda? :roll:


Mina travar blev inte hämtade före det datumet så nu får jag snart besked om hur det nya systemet slår.
Räknade med att Östrand skulle vara mer på hugget efter massaveden, ändå dröjer dom.


Dom har ännu inte kommit upp i full kapacitet pga pannan. Efter stoppet blir säkert suget efter massa större.

Avatar Fallback

Re: PrimaSekunda för massaved väcker stora frågor

wigge  
#580281 Återkoppla gärna @axwell hur det gick.

Något jag även märkte då jag kollade dom nya prislistorna var att kortaste längden på massaveden är justerad från 2,7 m till 2,9 m, någon som vet varför?

Avatar Fallback

Re: PrimaSekunda för massaved väcker stora frågor

axwell  
#580296
wigge skrev:Återkoppla gärna axwell hur det gick.

@wigge
Jag kastar en blick åt det hållet flera ggr /dag för att se om vältorna ligger kvar och det gör dom. 😡

Tanken var att fota den lastade timmerbilen för att kunna bedöma hur mycket som skiljer mot mätarnas åsikt. :roll:

Innan jag såg ditt inlägg hade jag redan funderat på att kontakta inköparen, vet dock inte hur mycket han kan/vill påverka transporterna.

Det där med minimilängden hade jag inte noterat.

Användarvisningsbild

Re: PrimaSekunda för massaved väcker stora frågor

Torbjörn Johnsen  
#580312 Här finns en tråd med tips mobilapp som ev kan användas för att mäta och dokumentera sin massavedstrave innan den hämtas: Timbeter, app för travmätning av virke

Avatar Fallback

Re: PrimaSekunda för massaved väcker stora frågor

axwell  
#583041 Äntligen är har SCA hämtat massa och timmer, begärde hämtning 11:e juli.
Chauffören siktade på Ortviken och i andra hand Östrand.
Tog lite bilder av massalasset som jag lägger in i morgon.

Sen får vi se om nån vill gissa vad mätarna kom fram till för antal fub. :???:

Avatar Fallback

Re: PrimaSekunda för massaved väcker stora frågor

axwell  
#583084 Bilder från massabilen.
$matches[2]

$matches[2]

$matches[2]

$matches[2]

1566378985_dscn2133.jpg


Lasset vägde enl. föraren bara 26 ton.

Min gissning 52,7 fub.


Mata på med bättre uppskattning om vad mätarna kommer till !

Användarvisningsbild

Re: PrimaSekunda för massaved väcker stora frågor

hlb  
#583085 47.89 m3fub

Avatar Fallback

Re: PrimaSekunda för massaved väcker stora frågor

Bosse1  
#583107 36,7 m3fub

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).