Traktorer och processorer

volvo bm 430 stannde plötsligt

76 inlägg 27250 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

jannee  
#582989 En del har tagit bort silen i glaskoppen och då fungerar den inte optimalt :grin:
Detta fick man göra på de gamla Scaniorna 140 till 142 för att slippa paraffinutfällningen, å andra sidan fick man då vattnet i filtren.
Paraffinutfällningen slapp man p.g.a. att bränslefiltrerna satt mitt i Vet och där var det alltid varmt.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

Avslutat-02  
#582992 Jo då spritt nytt sedan 2år, och jag har en till inunder filtren.

Men å andra sidan så har jag inget vatten i tanken, men jag fick alger eller någon annan diesel växt, mest troligt efter förra sommarens värme. Jag är ganska säker på att värmen och miljödieseln klarar av att fixa gegga i tankarna.

Men nu kör jag med tillsats och biocid, byter filter varje år. Och kör inte på hvo100 eller miles bränsle, vet inte men jag tror att det verkar vara mera miljöskit i detta.
Senast redigerad av Avslutat-02 tis 20 aug 2019, 18:19, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

tallen100  
#582995 :lol: Nä har man inget vatten i tanken så bör det inte bli vatten i koppen heller :d

Avatar Fallback

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

Avslutat-02  
#582998 Speciellt efter att ha behövt rengöra hela skiten, från tank till spridarna.

Det är ingen direkt fara att köra utan glaset, det som blir tillslut OM man har vatten i bränslet, är att insprutningspumpen rostar sönder mm.

Men själva förbränningen går bra ändå, kan ryka lite mer...

Avatar Fallback

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

Avslutat-02  
#582999 Jag har aldrig haft vatten i glaskoppen någon gång, endast bottenslask...

Det var väl det skiten som var i tanken när jag köpte traktorn för 5 år sedan...

Avatar Fallback

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

Avslutat-02  
#583027 Såna här köpte jag efter förra gången jag bytte filter.

https://www.traktordelar.net/traktordel ... llare.html

Användarvisningsbild

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

Erre  
#583030 Samma princip som med glaskoppen.
Vatten ska samlas där nere.

Glaskoppen funkar fint på vår Buster.
Stark sol om dagarna och svala nätter ger alltid kondens.

Avatar Fallback

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

Avslutat-02  
#583031 Därför har jag en sådan, under sommaren.. :-bd


https://www.watski.se/Vattenabsorberare ... ge-nosto-1

Användarvisningsbild

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

skogsBG  
#583347 Igår var jag i Norrköping och tankade Aspen i lösvikt till motorsågen. Där såg jag att det i pumpen bredvid finns Blankdiesel B0 . Enligt mackens hemsida är det ett dieselbränsle utan någon inblandning av RME som säljs främst på deras sjömackar.

Användarvisningsbild

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

Emilerik1  
#588194 Hej igen!En lite dum fråga kanske: Jag ser att jag har läckage från returledningens anslutning mot ena spridaren.Har det någon betydelse?,tänker att det är ju retur. Har ju bytt matarpump, finns det någon anledning att tro den är kass?
Hon startar med starthjälp och fullt gaspådrag. Innan har man fått smyga sig på henne.
Rengjord tank/kran,spolade rör med e85,ny matarpump,nya filter,bytt till en annan begagnad insprutningspump ,från årsmodell-72,min är en -77. Blankdiesel plus bekämpningsmedel i tanken.

Finns det någon sprängskiss på hela bränslesystemet att få tag på?

Tacksam för svar/hjälp!

/jonas

   TS
Avatar Fallback

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

Avslutat-02  
#588197 Ligger en skiss på sida 1 i denna tråden....

Användarvisningsbild

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

Emilerik1  
#590344 Hej igen vänner!
Efter lite utlandssemester så var det då dags att ge sig på traktorn igen.
Lufta.lufta och åter lufta så går hon igång, även om hon är svårstartad!
Ställer handgasen och låter henne stå på 1000-1200 varv i en timme, inga bekymmer!
Hör dock att hon ibland "bluddrar" till, men tänker att det ger sig.
När jag sen släpper handgasen och ger fotgas så märker jag att hon inte reagerar direkt utan "segar" sig upp i varv.
Jaha, då börjar vi om....Tänker om hon har svårt att få luft, tar av luftfiltret (nedre delen) men ingen skillnad.


Börjar kolla lite på den nya matarpumpen men inget skit i glaset men...... får syn på ett litet läckage som följer toppackningen.

Nu till min fråga. Kan det vara så att toppackningen har gått? Oljan är fin,inga bubblor i kylaren,inte heller någon oljefilm på kylarvätskan.
Finns det någon därute som kan ha en aning? Känns ju som att byta toppackning är ett väldigt jobb?
Oerhört tacksam för tips och råd i denna följetong som ju börjar bli lite arbetssam !
Ha det gott!
Jonas

   TS
Avatar Fallback

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

Palakangas  
#590349 Om toppackningen gått mellan två cylindrar kan de bete sig ungefär som du beskriver. Men då borde det inte synas på utsidan. Outgrundliga äro krånglets vägar. Ibland.

Avatar Fallback

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

Avslutat-02  
#590352 Nja lite pyssel är det att plocka ner toppen, men inget större besvär.

Lite planering så går det bra.

Avatar Fallback

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

kggk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591361 Kan det vara så att insprutningpumpen sitter fel på splinsen då blir insprutning läget för sent eller för tidigt i förhållande till övre dödläge och då vill den nog inte varva.
När man plockar ur pumparna bör motorn stå i ÖD med kompression på 1 cyl. sen är det nog en märkning på splinsen och på drevet i transmissionen dessutom finns det en märkning på transmissionskåpan och flänsen på pumpen.
Nu har du satt i ny matarpump men jag råkat ut för tjuvluft dels i packningen till glaset varit så torr och stel samt att skruvarna till membranet varit lösa.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).