Traktorer och processorer

volvo bm 430 stannde plötsligt

76 inlägg 27252 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

Henrik-  
#582841 Thinner kanske funkar

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

Avslutat-02  
#582842 Är inte det mesta som man kallar thinner idag, cellulosalösning? Som innehåller vatten?

Det vill inte jag ha i tanken.....

Men jag kan ha fel.

Användarvisningsbild

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

Henrik-  
#582844 Vet ej. Men det var väl bara att tvätta med.

Avatar Fallback

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

Avslutat-02  
#582846 Det håller jag med dig om.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

skogsBG  
#582932 E85 är för att lösa upp algkletet . Fungerar bättre än Thinner och andra lösningsmedel .
Om det är en maskin som inte används så mycket är ett tips att tanka den med blankdiesel utan bioinblandning för att minska risken för algtillväxt .

Avatar Fallback

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

Avslutat-02  
#582941 E85 innehåller väl också vatten?

Är det inte bättre att använda rent etanol?

Avatar Fallback

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

Blivande snickare  
#582944
vinterrojarn skrev:E85 innehåller väl också vatten?

Är det inte bättre att använda rent etanol?

Men vad har det för skillnad?
Han ska ju fortfarande inte köra på det.

Avatar Fallback

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

Avslutat-02  
#582947 Vatten stannar kvar i tanken. Annars måste du torrtorka med trasa. Vilket i en bm tank är allt annat än roligt.

Om vatten fortfarande finns kvar i tanken, så kommer alger och annat skit att fortsätta. Enda lösningen isåfall är att tillsätta algdödande medel och dieseltillsats.

Annars får man snart samma problem.
Och självklart ge tusan i miljödieseln.

Avatar Fallback

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

Blivande snickare  
#582952
vinterrojarn skrev:Vatten stannar kvar i tanken. Annars måste du torrtorka med trasa. Vilket i en bm tank är allt annat än roligt.

Om vatten fortfarande finns kvar i tanken, så kommer alger och annat skit att fortsätta. Enda lösningen isåfall är att tillsätta algdödande medel och dieseltillsats.

Annars får man snart samma problem.
Och självklart ge tusan i miljödieseln.

Du kommer alltid att få lite kondens i tanken, det är därför det finns en vattenavskiljare vid bränslefiltret.
Har aldrig sett alger i vår vanliga diesel, eller blank diesel som ni kallar det.

Avatar Fallback

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

Avslutat-02  
#582955 Det är ytterst sällan man får tag i blankdiesel numera. Det man tankar ur tanken på macken är miljödiesel.

På bm 650 finns ingen vatten avskiljare, och inte har jag sett någon på bm 430 heller.

Vattnet följer med hela vägen till filtren, passerar det där, då följer det med in i förbränningen.

Häromkring kan jag bara köpa blankdiesel av åkerier, och även då är det lite gnäll...

Jag kör med dieseltillsats och biocid.

Avatar Fallback

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#582964
vinterrojarn skrev:Det är ytterst sällan man får tag i blankdiesel numera. Det man tankar ur tanken på macken är miljödiesel.

På bm 650 finns ingen vatten avskiljare, och inte har jag sett någon på bm 430 heller.

Vattnet följer med hela vägen till filtren, passerar det där, då följer det med in i förbränningen.

Häromkring kan jag bara köpa blankdiesel av åkerier, och även då är det lite gnäll...

Jag kör med dieseltillsats och biocid.

Nog finns det vattenavskiljare på en 430. Sitter ihop med matarpumpen.

Avatar Fallback

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

tallen100  
#582967 "Glaskopp" sitter det väl på 650 oxå?

Avatar Fallback

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

Avslutat-02  
#582974 Ja en slaskkopp med siktglas, men det är ingen vatten avskiljare, den skiljer då inte av något vatten på min.

Däremot allt som är trögare än diesel, som bottenslask.
.

Som sagt, nivåglas med sil finns...

Avatar Fallback

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

tallen100  
#582985 Den ska även fungera som vattenavskiljare, vattnet ska lägga sej på botten.

Avatar Fallback

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

Blivande snickare  
#582987
vinterrojarn skrev:Ja en slaskkopp med siktglas, men det är ingen vatten avskiljare, den skiljer då inte av något vatten på min.

Då funkar inte din :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).