Skogsmiljö och Trädlära

Följ barkborrarnas svärmning vecka för vecka

36 inlägg 9411 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Följ barkborrarnas svärmning vecka för vecka

T Landström  
#582276 Det är dåligt med info om hur det ser ut på västra sidan om Vänern...
Har hittat en redovisad fångstplats.

Avatar Fallback

Re: Följ barkborrarnas svärmning vecka för vecka

saekb  
#582822 Jag har fått ett nytt angrepp av barkborre för ungefär en vecka sedan. Jag bor i Kalmar län strax om Nybro. Det rör sig om en dunge med ett 10tal grova granar och några grova tallar, ca 60 cm i brösthöjd. Alla granarna är angripna. Platsen är triangellik ca 500 m2 och svår då det finns både ett kärr, tomtmark och väg med elledning att ta hänsyn till. Haft kontakt med ett företag med skördare som jag brukar anlita. Han lovade komma dit när han har vägarna förbi, med det kan ju ta tid. Tycker själv att det är för svårt att hugga manuellt. Jag vill förstås ha bort granarna så fort som möjligt med tanke på risken för ny svärmning och en ny härd till nästa år. Hur resonerar ni och vad skulle ni gjort?

Användarvisningsbild

Re: Följ barkborrarnas svärmning vecka för vecka

Torbjörn Johnsen  
#582860 Nu är jag ingen expert på barkborrar men jag skulle tro att de som nu angripit träd i andra svärmningen nu lägger ägg och vars larver sedan inte hinner bli fullbordade barkborrar som angriper nya träd i år. Det mesta av avkomman finns antagligen kvar i trädet så länge barken är kvar och kan i princip följa med virket ut ur skogen under hela hösten/vintern. Eller hinner de ut för att övervintra i marken?

En fördel med att få ut virket snabbt borde ändå vara att föräldragenerationen följer med ut ur skogen samt att så få nya barkborrar som möjligt övervintrar i marken.

Hur ser ni som kan mer om barkborrarnas livscykel på det här?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Följ barkborrarnas svärmning vecka för vecka

Brozzlaren  
#582862 Sista veckan i september får vi facit, kan bara hoppas att väderleken håller i sig. Får vi brittsommar blir det jobbigt. Men angreppet har pågått så pass länge nu så borrens fiender borde snart jämna ut oddsen. Vi får se var det tar vägen.

Användarvisningsbild

Re: Följ barkborrarnas svärmning vecka för vecka

Torbjörn Johnsen  
#582866 Vädret blir ingen höjdare för barkborrebekämpningen. Drygt 18-19 grader nu fram till helgen då det stiger igen till 22-25 grader lördag-onsdag :((

   TS
Användarvisningsbild

Re: Följ barkborrarnas svärmning vecka för vecka

Brozzlaren  
#582906 Det där bidraget som SKS fick från regeringen, vad används det till? Köps det in fällor för utlåning? Gratis feromon för avhämtning? Inventeras markerna och sedan åläggande om avverkning? Spelas det in film om problemet och läggs upp på Youtube? Nån som vet?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).