Socialt (mer om oss)

En skogsbondes vardag

4050 inlägg 508067 visningar 117 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#582338 Någon som vet vad det här är för djur som gått fram? Såg dessa när jag inventerade åt en skogsägare vid Slåttvik, Järvsö
Spårstämplar av vad?

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Avslutat-02  
#582340 Ser ut som mård...

Var det åt M.F?

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#582341 Japp! Men jag tycker de är lite för stora för att vara mårdspår! Någon jägare som vet?

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#582344 Börja med att räkna tårna. Mård, grävling och utter har 5 tår. Räv, mårdhund och hare har 4.

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#582483 Läser en hembygdsbok för närvarande: Folk och boplatser vid Långrösten (Norr om Alfta) och hittade några roliga historier om ett original Skänka-Per. Här kommer en:
Skänka-Per brukade klä upp sig i kostym och slips för att åka med båten Falken på sommaren. Då gick färden till Röstabo och vidare mot Alfta och Larssons Pensionat där han serverades mat, öl och en och annan nubbe. Efter en sådan resa brukade Per komma hem lite på lyran.
En gång blåste det kraftig nordvästlig vind och båten som gick till bryggan på samma sida fick byta sida på grund av vindriktningen. Av gammal vana klev Per av båten på den vanliga sidan och hamnade i vattnet. Hans kommentar när han stog med vatten upp till midjan var:
-Ocken fan har flytta bryggang men jag har vöre borschte

(Vilken fan har flyttat på bryggan medans jag har varit borta) är översättningen ....... :d

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

totte  
#582525 :lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#582572 Idag var jag på en trevlig tillställning som ett antal bybor arrangerade. Pärgröt med fläsk...... :-bd . Vi höll till vid Istevallen som ligger ca 5 km fågelvägen åt nö från iste räknat. Ett trettiotal kom dit i det fina vädret och åt hemgjord pärgröt och fläsk stekt på platsen. Vidare serverades kaffe och kaka. Frågesport och slangbelleskjutning på ölburkar var nöjena förutom maten. Fem tappra (inkl undertecknad) gick den gamla bostigen till Istevallen och senare tillbaks. Vädret höll i sig nästan tills jag kom hem vid 17.30 då ett lätt regn började falla.
Inga bilder blev tagna pga min kamera (telefon) som tydligen laddar ur stup i ett. Måste nog investera i en ny ..... :((

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#582678 Idag var jag i min "körka" och röjde två tankar. Planterad Sibirisk Lärk. Växer väldigt bra måste jag säga! :-bd
I min "körka"

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#582689 En "skitgubbe" protesterar mot ett kommande förslag som drabbar landsbygden mest .... https://www.atl.nu/debatt/landsbygden-f ... 19d0c98f64

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

svampbob  
#582734
isteskog skrev:En "skitgubbe" protesterar mot ett kommande förslag som drabbar landsbygden mest .... https://www.atl.nu/debatt/landsbygden-f ... 19d0c98f64


På tal om hysteri har du sett denna?
https://www.fplus.se/professorn-oron-fo ... l/a/BRv3Ev

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#582738 Tror inte jag ska skriva vad jag tycker om klimatpolitiken(hysteriet) i denna tråd ... eller någon annan heller ..... man kanske blir avstängd då. 😉

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Avslutat-02  
#582751 Det tror jag inte Iste, om du inte ska börja som en annan herre, och stymmla ut i det otrevliga, men sån är inte du, så det är ingen fara.

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#583418 Markockupation i Jokkmokk! https://www.skogsaktuellt.se/artikel/60 ... 90823-1738

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Avslutat-02  
#583453 Ska detta verkligen vara ett problem?
Man bryter emot allemansrätten.
Det är bara att bunta ihop och kasta ut packet.

Det är dags att allemansrätten dras in i Sverige tills folk fått vett i skallen igen....

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#583832 I körka idag med. Blev två tankar i lärk/blandskogen. Det börjar närma sig slutet på 3 ha röjningen :smile:
Skulle nog ha tagit björken med .....

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).