Skördare

egen grupp

18 inlägg 7680 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

egen grupp

skogsjan695xl  
#57253 Eller inte.
Som några kasnke läst i min blogg så kanske jag ska iväg till ryssland och köra skördare, detta är en helt nystart av en grupp.
Han som äger maskinerna kommer inte att köra nått och han är svensk.
Jag fick förfrågan att ta hand om hela gruppen, jag får allt ansvar och bestämmer allt angående maskinerna. Är det nått jag ska ha så skulle jag bara ringa en kontakperson i ryssland så fixar han det jag vill ha, diesel hit och dit.
+ att vi ska försöka ha svenskar på alla maskiner.
Det är ju lockande, jag är ju väldigt intresserad av att ha egna maskiner, om inte annat är det en bra erfarenhet senare i livet.

Vad tycker ni om att ta på sig detta ansvar?
Nån som har erfarenhet av att jobba i ryssland? hur är det?

Maskinerna är en 1270D -03 med ett 745 och en 1410D.
Köpta på petersskogsmaskiner, han som äger maskinerna har varit försäljare där förut i ryssland.



   TS
Användarvisningsbild

Re: egen grupp

totte  
#57255 Ja om grupper och vad det innebär vet jag inget. Men det finns väl en sak som är viktigare än allt annat här: Litar du 100% på han som äger grejorna?

Användarvisningsbild

Re: egen grupp

SRG_Pendo_Master  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57259 det kan väll vara maffian i så fall om dom nu får för sig nåt

Användarvisningsbild

Re: egen grupp

stegmaster  
#57260 Hur kan ni få en vettig lön i ryssland, då lönsnivået i ryssland måste vara mycket lågare enn i sverige/norge,eller? :???:

Användarvisningsbild

Re: egen grupp

masterchief  
#57268 En fråga som ploppar upp i huvudet är hur det är med supporten och service på Timberjack i Ryssland.
Det åligger mycket ansvar på dig att hålla maskinerna rullande, och strular gör skogsmaskiner även om de är nya.
Finns det bra serviceteknicker som hanterar ett språk du behärskar så är det i regel lugnt.
Annars kan det vara tufft om det är en maskintyp du inte kört förut.

Avatar Fallback

Re: egen grupp

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57277 Man får vara bra modig för en sådan här sak tycker jag, sen för en vilt främmande människa också :|

Avatar Fallback

Re: egen grupp

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57282 Aldrig i livet :!:
Känner många som provat där borta men INGEN som lyckats :!: har dom fått hem maskinerna har dom varit nöjda
Visst,det har verkat ok först men men innan allt är klart...
Ryssen har en förmåga att veta hur marknaden ser ut om ett par år och gör upp affärerna på så vis att det går "jämnt"första året,sen vinner ryssen :lol:
Ska du nödväntigvis testa så kom ihåg att ha allt packat och klart så du kan lämna allt o sticka hem skriv ALDRIG på nåt långt kontrakt,kom ihåg att ett människoliv är inte värt nånting där borta 8)

Användarvisningsbild

Re: egen grupp

skogsjan695xl  
#57284 Det låter lite rikabelt detta, enligt lönen och detta så skulle man tydligen tjäna 50-100% bättre betalt där, det kommer ju bli att jobba 12h 7 dagar i veckan.
Maskinerna ska tydligen redan vara där, skulle tydligen ha stått där sen ett år tillbaka. Han har bara inte fått folk som vill köra, han vill ju inte ha ryssar som kör. Hans son ska med också och han kan ryska flytande typ.
Anders då som han heter som äger allt bor i karlstad och min farbror känner honom riktigt bra, jobbat ihop på peters förut.
Jag ska väll iväg på onsdag på möte med honom och höra så allt är iordning med boende och lösa lönen på nått bra sätt.
Sen är det ju inte klart man får visum heller.
Företaget som ´´äger/har´´ maskinerna heter träteknikbyrån i värmland AB. och det är ett väletablerat företag.
Ang resevdelar så kan jag förstå kan bli knepigt i ryssland, men vi ska få en egen service buss med det mesta i, egen slangpress och alla möjliga kopplingar m,m.

Jaja vi får se hur det blir, ska fösöka få med mig syssans kille också, han var sugen på att bli med.

Nån som vet hur skogen är i ryssland?? inget skulle tydligen vara över 40cm, men är den lång?
De första månaderna skulle vi bara köra tall iaf.

   TS
Användarvisningsbild

Re: egen grupp

skogsjan695xl  
#57285 och en sak till, vi ska få komma på peters i skåre och lära oss hur de där gröna fungerar så att man kan köra om det blir aktuellt att åka iväg.

   TS
Användarvisningsbild

Re: egen grupp

Fredrik Reuter  
#57286 Hej,
Ett tips, har du kollat Kaupangs och Niklas H20s bloggar, de jobbar eller har jobbat i Ryssland?

blog/kaupang/
blog/Niklas%20H20/

Du kan ju även prova att kontakta dem via PM om du vill ha mer info.

Lycka till om det blir, och om det blir vill vi ha rapporter och bilder... :wink:

Användarvisningsbild

Re: egen grupp

skogsjan695xl  
#57288
Admin@skogsforum skrev:Hej,
Ett tips, har du kollat Kaupangs och Niklas H20s bloggar, de jobbar eller har jobbat i Ryssland?

blog/kaupang/
blog/Niklas%20H20/

Du kan ju även prova att kontakta dem via PM om du vill ha mer info.

Lycka till om det blir, och om det blir vill vi ha rapporter och bilder... :wink:


Tackar, ska skicka iväg ett pm och höra lite. självklart kommer det bilder och film så fort man kommit in i maskinen, har aldrig kört den nyansen av grön skördare :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: egen grupp

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57314 Tycker det låter som ett kul äventyr. Har själv jobbat utomlands ett tag med svensk arbetsgivare som jag kände och det funka finfint dock var det i frankrike..
Själv skulle jag ha åkt med dom förutsättningarna du beskriver, problem blir det säkert men de brukar ju lösa sig 8)

Avatar Fallback

Re: egen grupp

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57372 Jag var gick på en skogsskola i Finland genom ett utbytesprogram, och dom hade i sin tur ett utbytesprogram med Ryssland. Lärarna som vi hade jobbbade ibland i Ryssland på det här utbytesprogrammet och av deras historier att döma skulle jag ALDRIG i livet sätta min fot där...Beväpnade vakter med skottsäkra västar runt maskinerna på nätterna, uteblivna löner, en hel maskingrupp som FÖRSVANN spårlöst, skolan hade till och med en mutfond för att muta tjänstemän för att få körning osv. Dessutom snodde ryssarna allt som inte satt fast, man kunde inte meka tillsammans med en rysk kollega utan att låsa bilen så fort man vände ryggen till.
Det slutade med att polisen ville höra studierektorn tillsammans med sin ryska kollega angående bristfällig redovisning, försvunnen utrustning osv. YLÖ tv (finska SVT) var på plats med kamerateam och försökte interjuva oss, (vi fattade förstås ingen finska :???: ), en måndag morgon. Tydligen hade rektorn varit på kontoret på helgen och varvat upp dokumentförstöraren :lol:.

Man hör hela tiden om folk som åker til Ryssland och ska hugga åt IKEA och göra stora pengar, men är det nån som har verkligen har lyckats? Ofta hör man om företag som söker folk men blir det något av alla dessa som ska dit??

Nä hade jag varit du hade jag inte åkt. Finns många andra länder där man kan köra utan att riskera liv och lem. Tyskland, Frankrike, Österike, Australien osv. Sen tror jag man snart kan söka sig till både Kanada och USA, kortvirkesmetoden kommer starkt där med.

Avatar Fallback

Re: egen grupp

Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58271 jag var över i ryssland i en vecka o kollade på olika obj o om det skulle vara möjligt att starta upp något.men vill du veta hur det är i ryssland så ska du ta kontakt med kapang som det tipsades om längre upp i tråden. han har jobbat länge i ryssland med allt möjligt o har maskiner igång oxå..

Användarvisningsbild

Re: egen grupp

skogsjan695xl  
#58277
Niklas H20 skrev:jag var över i ryssland i en vecka o kollade på olika obj o om det skulle vara möjligt att starta upp något.men vill du veta hur det är i ryssland så ska du ta kontakt med kapang som det tipsades om längre upp i tråden. han har jobbat länge i ryssland med allt möjligt o har maskiner igång oxå..


Får väll se hur det kommer att bli, han som äger maskierna är ju hopplös att få tag på. senaste besked jag fick, ring lördag eftermidda. Men iaf, jag tog kontakt med kapang iaf och fick endel matnyttigt :smile:
Hur tyckte du skogen verka?
Vi skulle bara köra massvis med tall de första månaderna.
Jag ska ju som sagt bara se till så att allt rullar på som det ska, fixa delar och allt sånt när det behövs, behöer ju inte hålla på med massa pappersjobb och sånt iaf. Det skulle bara vara och ringa till en kontaktperson i Ryssland som ska fixa fram allt jag vill ha.
Området vi ska hålla till på var öster om Moskva.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).