Motorsåg och handhållet

FILMER - Motorsåg

2380 inlägg 889077 visningar 128 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

svampbob  
#571800 Den här har några höjdpunkter. Kolla svärd-slägga ration i den näst sista videon.


Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

Fredrik Reuter  
#582588 22 kubikmeter bok. Den ville inte i backen i första taget!


   TS
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

halvproffs  
#582590 Funkar inte.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

axwell  
#582592
halvproffs skrev:Funkar inte.


Nä, men starta som vanligt och klicka sen på texten som då syns.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

axwell  
#582593 Dåligt filmat mot slutet så jag kan ha sett fel, för mycket brytmån nära mitten.
Kunde ha lösts med bredare instick i mitten av "gångjärnet", fällskäret onödigt högt.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

Deichenpoff  
#583005

I den sista filmen fäller man nån sorts stort träd(ek)?
Han har ju ett i princip normalstort svärd som var oväntat men varför spekar han i riktskäret med sågen , dels att han gör instick framifrån och dels kapar mer på övre halvan.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

totte  
#583032 Insticket är väl rätt klart, svärdet riskerar att inte räcka till utan det blir en okapad bit i mitten. Varför han snedkapar bort en bit till i överkant av riktskäret har inte jag nån vetig förklaring till.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

dhaglund  
#583034
Deichenpoff skrev:https://youtu.be/1eSLWQaJbIU
I den sista filmen fäller man nån sorts stort träd(ek)?
Han har ju ett i princip normalstort svärd som var oväntat men varför spekar han i riktskäret med sågen , dels att han gör instick framifrån och dels kapar mer på övre halvan.
Jag förmodar att han gör instick framifrån för att svärdet inte når in till mitten av trädet när han sågar från sidan. Anledningen till att han tar extra i överkant på riktskäret är att hantaget tar emot när han ska såga ur mitten av trädet. Så här blir det när man har kort svärd och det fungerar bra så vitt jag vet.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

JensSkoog  
#583036
totte skrev:Insticket är väl rätt klart, svärdet riskerar att inte räcka till utan det blir en okapad bit i mitten. Varför han snedkapar bort en bit till i överkant av riktskäret har inte jag nån vetig förklaring till.

Var det inte så han skulle komma länger in med sågen???
Annars imponerade inte hans brytmån :wink:

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

Avslutat-02  
#583039 Hade varit säkrare att gjort instick bakom brytmånen på varje sida innan han började kapa fällskäret.


Då blir brytmånen jämn...

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

Deichenpoff  
#583052 Men man strävar väl efter ett helt gångjärn normalt sett?
Så om han skulle gjort korrekt så skulle han haft några tum till på svärdet helt enkelt?
Men jag läser vad ni skriver.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

anersimyra  
#583054
Deichenpoff skrev:Men man strävar väl efter ett helt gångjärn normalt sett?
Så om han skulle gjort korrekt så skulle han haft några tum till på svärdet helt enkelt?
Men jag läser vad ni skriver.

Det är virket en liten bit innanför mantelytan som har högst hållbarhet, på ett rakväxande träd räcker det i princip med ett par centimeter brytmån på var sida för en säker fällning..👍🙂

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

Avslutat-02  
#583055 Risken med en ojämn brytmån är att trädet drar åt det håll som brytmånen är grövre.

Men det spelar ingen roll vilken längd du har på svärdet, kan man tekniken så är det lika säkert och snabbt som att använda längre svärd.

Med hjälp av riktningen av riktskäret och en jämn brytmån så kan man lägga ett träd på stort sett milimetern.

Jag tyckte att det verkade mer pajas fasoner än proffs verk.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

JensSkoog  
#583056
Deichenpoff skrev:Men man strävar väl efter ett helt gångjärn normalt sett?
Så om han skulle gjort korrekt så skulle han haft några tum till på svärdet helt enkelt?
Men jag läser vad ni skriver.

Några extra tum på svärdet hade väl varit bra, men det viktigaste här var väl att han skulle jobba snabbt som tusan och skapa show, och det gjorde han. Sågen hans bet bra och trädet gick där det skulle och jag reknar absolut med att han vet vad han håller på med. :grin:
Senn får vi so tittar värdera och lära av detaljorna. Det kan göra oss bättre med
sågen eftersom vi kan upptäcka saker vi inte tänkt på förut :wink:

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

totte  
#583091
anersimyra skrev:
Deichenpoff skrev:Men man strävar väl efter ett helt gångjärn normalt sett?
Så om han skulle gjort korrekt så skulle han haft några tum till på svärdet helt enkelt?
Men jag läser vad ni skriver.

Det är virket en liten bit innanför mantelytan som har högst hållbarhet, på ett rakväxande träd räcker det i princip med ett par centimeter brytmån på var sida för en säker fällning..👍🙂


Ja det är ett helt normalt sätt att göra instick i mitten av riktskäret om svärdet inte kan såga igenom från två håll. Dels är det som Anders säger högst hållfasthet i den levande ytterveden, dels gör ju hävstångsprincipen att det är de yttre ändarna av brytmånen som tar nästan hela belastningen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).