Trädfällning (arborist)

Beskära en ask... rejält?

18 inlägg 14379 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Beskära en ask... rejält?

Droopfy  
#582272
1565899645_f98d978c-32d5-458e-be33-1c2f8395446a.jpeg

Vi har en lite speciell ask här på gårn. Jag har förundrats över dess utformning, med den korta stadiga stammen och det enorma grenverket som reser sig från denna.
Det var först häromdagen jag av en granne fick förklaringen att trädets i svunna tider använts till foder.
Man klippte fram mot höst/vinter bort årsskotten och använde till att utfodra djuren. Därav hölls grenverket i schack men rotstocken växte och blev grövre.

1565899645_bb5e46aa-442a-4acc-a08b-19fa61e1c870.jpeg


Under de gissningsvis senaste 40-50 åren har man väl inte haft behov av den typen av utfodring och därför har skotten blivit till nya stammar som reser sig i skyn.

Det är ett skräpigt träd som fäller fruktansvärt mycket löv och grenar mot hösten, men vi gillar trädet och uppskattar det eftersom det ger väldigt skön skugga på altanen.
Dock växer det ifrån oss. Jag måste beskära ner det för nu har det kommit väl nära huset och blivit väl högt.

Hur hårt vågar jag gå på utan att döda trädet?

Bör jag såga av de höga stammarna nära moderstammen eller ska jag såga en bit upp?

Jag vill gärna ta ner trädkronan till 1/4 av nuvarande.

Ökar risken för asksjuka om man börjar såga i trädet?

Alla idéer är välkomna.
Även mer historia kring hur dessa träd nyttjades skulle uppskattas.
:-bd



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Beskära en ask... rejält?

anersimyra  
#582273 Att göra en s.k återhamling på ett såpass stort träd är ingen bra idé. Det enda du åstadkommer är att trädet skjuter mängder med nya skott och får ett anskrämligt utseende. Kapställena kommer dessutom aldrig att läka samman, det innebär att trädet får torra grenstumpar och rötangrepp vid kapstället. Anlita någon som får utföra en försiktig beskärning i stället.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Beskära en ask... rejält?

anersimyra  
#582275 Foderhamling var på inget sätt något som bidrog till några skönhetsvärden, vanligast var att helt enkelt hugga av grenverket med yxa och kniv.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Beskära en ask... rejält?

Ängagärdet  
#582285 I vår by är en stor gammal ask vårdträd. Det planterades i mitten mellan gårdarna långt innan laga skifte. För några år sedan kapades det rent av lastbil med kran och fällgrip. Riktigt hårt, och det har tagit sig igen trots ålder och troligen rejäl röta.

Användarvisningsbild

Re: Beskära en ask... rejält?

Droopfy  
#582289 Intressant. Du råkar inte ha någon bild på den? Kanske före och efter?

   TS
Avatar Fallback

Re: Beskära en ask... rejält?

holmesö  
#582395 Jag gjorde likadant efter Gudrun o Per. Kapade ungefär halvvägs upp på tre stora askar. Idag är de lika höga igen men är inte så tunga i toppen. Bröstdiameter 80-100 cm. Höjd idag ca 20 m

Avatar Fallback

Re: Beskära en ask... rejält?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#582419 Har hamlat en skapligt grov o gammal ask här hemma(inte så grov o gammal som din dock) gjordes för kanske 15 år sedan sist, troligtvis ej hamlad tidigare. Tog hårt för ett par år sedan,lämnade kanske en grön gren, nu en ny ,tät och fin krona med lagom skugga och höjd bara ett par år senare.
Upplever ask som ett tåligt och livskraftigt träd.
Blev ett skotarlass med ris när ja hamlade med skördaren sist. :d

Användarvisningsbild

Re: Beskära en ask... rejält?

JensSkoog  
#582473 Den här asken var det folk med kran och lift och kapade i kronan några år tillbaka. Blev fulare än den fulas oldemor, eftersom dom lämnade långa stammar som såg renpillade ut.
Gamla huvudstammen stod kvar med avkapade "fingrar" pekande upp alla vägar.
Asken är nog gott över hundra år, och grannerna berättar
att i "gamla dar" blev den hamlat varje år och var et mycket snyggt träd.

Nu är den som det här.
1566020620_hamla_ask_z_O.nes_(7).jpg

Den här sidan är inte så illa, men jag skulle
ha tagit ner det dubbelte av toppstammarna.

1566020620_hamla_ask_z_O.nes_(4).jpg

Från här, syns det att kronan "sprikar", och jag är rädd att den kommer
till att må illa om det blir blötsnö och vind som det ofta är här vid kusten.
Det nya, täta grenverket som har kommit, blir rent för effektiv snösamlare.

Jag reknar med att dom som äger asken, insisterade på att dom inte skulle ta mera,
eftersom dom visstnok har stor motstånd i sig mot att hugga träd :wink:

Där jag vux upp, fanns det ask (och ek) som vi kronformade hela tiden. Morsan gillade ljus, så inga träd skulle vara i vägen för det. Självklart kan det bli röte när man kapar, men det dräper inte en ask så snabbt.

Användarvisningsbild

Re: Beskära en ask... rejält?

Droopfy  
#582496 Den ser ju väldigt tät ut den där. Om än väl hög kanske.

Spännande hur dom tar sig igen.
Det låter på dom flesta här som att trädet är livskraftigt nog att klara sig även om man skulle gå loss hårt.

Mig gör det inget om kronan blir tätare då det är skuggan vi är ute efter.

Vilken tid på året är bäst att ge sig på ett sådant projekt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Beskära en ask... rejält?

JensSkoog  
#582497 Den ser tätare ut än den är, men det har tagit sig bra.
Men dom skulle nog tagit några meter till, annars blir den
vindsvag och senn får dom upp där om inte länge.

Vänt till lövet är borta, och i mycket god tid innan våren.
Bara obs att ask är spröd som tusan, så fallande grenar
drar med sig andra som knäcker tvärt.

Användarvisningsbild

Re: Beskära en ask... rejält?

Droopfy  
#582506 Låter bra.
Tänkte försöka plocka ner grenarna skapligt kontrollerat med grävmaskin och grip.
Hur pass nära huvudstammen (den korta stumpen) tror ni man törs kapa?

Om jag lämnar stammarna som kommer upp från den ett par meter höga, kommer dom bara vara döda pinnar eller slår skotten ut från dom och barken sluter sig över stumpen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Beskära en ask... rejält?

anersimyra  
#582511
1566033111_e83b7fd9-e969-41f3-a9b3-ff4b0969e87a.jpeg
1566033111_aa746cbf-de0a-41b3-b5f6-41aabab0f8fd.jpeg
Kapa grenarna så nära stammen som möjligt.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Beskära en ask... rejält?

Droopfy  
#582557 Är det årsskott på 2:a bilden?

   TS
Avatar Fallback

Re: Beskära en ask... rejält?

torbjorn_2150  
#582566 En grov ask so står vid jordkällaren ville jag egentligen ta bort. Jag kapade i stället rakt av de 3 grova grenarna ca 25-30 cm på ung. 3.5 m höjd för ca 30:år sedan. På de tre stubbarna placerade jag en träplattform 2X2 m. Grenarna växte ut och letade sej förbi plattan, och är nu en omslutande korg av grenar med upp til ca 15+ cm diameter. Med något/några års mellanrum skär vi bort ganska mycket av kronan. Jag tror att stubbarna under plattformen nu är helt intorkade, och en möjlig ingång för röta. Plattformen är en trevlig plats för mat o fika under varma dagar. tycks inte kunna lägga till bild....

Avatar Fallback

Re: Beskära en ask... rejält?

torbjorn_2150  
#582569
1566057192_354a1406-f09a-4ccb-9cae-8b84f5393713.jpeg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).