Skogsvagn (Huggarvagnar)

Kranman RMT280

18 inlägg 4165 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kranman RMT280

Green1908  
#582189 Hej allesammans

Är ny här och behöver hjälp med en kranman RMT 280.
Bytte hydraulslangar igår. Bytte samtliga 3 som sitter vid timmergripen. De hanterar, rotatorn till klon samt öppning och stängning.

Gjorde misstaget att inte komma ihåg hur de satt och var nu provat flera olika sätt. Får inte till det på något vis. Rotatorn rör sig endast lite grann och gripen kan man knappt öppna. Pratade med kranman men de har inte någon bild eller liknande att utgå ifrån, inte en nyare vagn det här. Pratade med en mekaniker som misstänker att slangarna sitter fel. Har bytt plats ett par gånger så nu går det att öppna klon men inte stänga den. Rotatorn fungerar inte heller.

Har någon en Kranman rmt 280 och kan skicka en bild på kopplingsschemat. Annars får en verkstad lösa det här.
Förmodligen mycket enkelt att lösa om man vet hur men det är över min intelligensnivå 😜

Mvh
Daniel



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Kranman RMT280

ÅsaNisse  
#582197 För det första så har du väl 4 slangar? Du har växlat en av slangarna till rotation med en till gripen. Prova med att skifta de två yttersta på ena sidan.

Användarvisningsbild

Re: Kranman RMT280

Green1908  
#582210 Hej och tack för svaret

Jag var otydlig. Lämnade en slang kvar så det är bara tre borttagna. Får prova igen men har växlat och skiftat som en dåre.

Mvh
Daniel

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranman RMT280

ÅsaNisse  
#582216 Med 3slangar och 2 möjliga placeringar (rätt eller fel) så har du 16varianter. Vill du slabba lite olja så lossar du alla 3 och ser vilken slang som ger olja när du smyger lite försiktigt på spakarna. Då vet du vilken som är vilken där. Den 4:e sitter ju kvar på en funktion och då kan du ta motsvarande slang och montera i en av nipplarna på rotation till det blir rätt. Är bara 3hål att välja på.

Användarvisningsbild

Re: Kranman RMT280n

Fredi  
#582230 Har den Intermercato rotator? Då är väl grip stäng samt öppna de två yttersta nipplarna och sväng de två inre. Blir rörelsen fel håll så är det ju bara att kasta om de yttre eller inre sen.

Användarvisningsbild

Re: Kranman RMT280

svampbob  
#582231
ÅsaNisse skrev:Med 3slangar och 2 möjliga placeringar (rätt eller fel) så har du 16varianter. Vill du slabba lite olja så lossar du alla 3 och ser vilken slang som ger olja när du smyger lite försiktigt på spakarna. Då vet du vilken som är vilken där. Den 4:e sitter ju kvar på en funktion och då kan du ta motsvarande slang och montera i en av nipplarna på rotation till det blir rätt. Är bara 3hål att välja på.


Det är faktiskt bara sex möjliga olika placeringar av tre slangar. Hade han haft alla fyra borttagna hade det blivit 24 möjliga varianter.
Lättast är att som ÅsaNisse säger starta maskinen, dutta på spaken och kolla var oljan kommer ut.

Användarvisningsbild

Re: Kranman RMT280

JohannesG  
#582236 Vill du inte söla så mycket olja kan du om du har möjlighet känna på slangarna när du drar i spakarna. Det känns ganska tydligt vilken som blir tryck i. Blir lite hårdare och stelare med tryck i, du kan även eventuellt känna mindre "vibrationer" av flödet.

Avatar Fallback

Re: Kranman RMT280

Tralsmo  
#582240 Gör som svambop å åsanisse säger.

Te nästa gång du råkar ut för slangbyte, köp färgade buntband. Finns på Biltema tex, då sättet du dom på slangar å anslutning .

Ja gör alltid det när det ä mer än en slang som ja behöver låssa (väldigt dåligt närminne).

Avatar Fallback

Re: Kranman RMT280

ÅsaNisse  
#582304 Och hur gick det?

Avatar Fallback

Re: Kranman RMT280

axwell  
#582310
Tralsmo skrev:Te nästa gång du råkar ut för slangbyte, köp färgade buntband. Finns på Biltema tex, då sättet du dom på slangar å anslutning .

Ja gör alltid det när det ä mer än en slang som ja behöver låssa (väldigt dåligt närminne).


Det systemet kör kranman med, samma färg på strippan i båda ändarna av varje slang.

Det här bör inte vara omöjligt att lösa genom metodisk koll av vilken slang som hör till vad.
Följ tipset om att ansluta slangarna och känna på utsidan när du aktiverar en ventil.

På min Kranman (Baltrotor Gr3) sitter gripens två i mitten och rotorns på var sin ytterkant.

Användarvisningsbild

Re: Kranman RMT280

Green1908  
#582327 Hej allesammans
Stort tack för er hjälp och ert engagemang.
Jag testade varenda möjliga lösning men inget fungerade. Jag har nog testat tre gånger så mycket som de antal ni räknade upp. Förmodligen samma lösning flera gånger och sedan glömt det 😉

Jag tyckte själv att jag hade (noggrant) kontrollerat slangarna längs med kranen och in till styrningen. Vid närmare kontroll så bestämda jag mig för att lossa på två av de slangar som jag bytte dagen innan. Bytte plats på dem och nu fungerar det såklart. Pinsamt att man skall sjabbla till det och att lösningen var enkel. Men det var uppskattat av er att ni tog er tid. Plus att man lärt sig något nytt. Mycket bra förslag med färgstripes.

MVH
Daniel

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranman RMT280

axwell  
#582330 Tack för återkopplingen, känn på den @tallen100 :roll: :roll:

Avatar Fallback

Re: Kranman RMT280

tallen100  
#582346
axwell skrev:Tack för återkopplingen, känn på den tallen100 :roll: :roll:

:?:
Är det något jag glömt :?: , så kom jag inte på det nu heller :roll:

Avatar Fallback

Re: Kranman RMT280

Avslutat-02  
#582349
tallen100 skrev:
axwell skrev:Tack för återkopplingen, känn på den tallen100 :roll: :roll:

:?:
Är det något jag glömt :?: , så kom jag inte på det nu heller :roll:



Har du skrivit här tallen100??.

Kan då inte jag se....jag är väl blind...

Avatar Fallback

Re: Kranman RMT280

axwell  
#582354
Green1908 skrev: de slangar som jag bytte dagen innan. Bytte plats på dem och nu fungerar det såklart.

Återkoppling, ni hade kanske fattat snabbare senare ikväll. :mrgreen:

Ok, lite för långsökt, ingen vits som gav feedback. :|

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).