Skogsmiljö och Trädlära

Nytt exempel på inventerare som agerar för skogsskydd

11 inlägg 3603 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nytt exempel på inventerare som agerar för skogsskydd

Torbjörn Johnsen  
#582329 Jag skrev en tråd om hur Länsstyrelsen i Värmland håller på med ett inventeringsprojekt av s k kontinuitetsskog eller skogliga Värdetrakter alldeles nyss. Då upptäckte jag att en av tjänstemännen som gör den här inventeringen i fält även står bakom organisationen Naturfotografernas upprop i fjol somras med krav till den svenska regeringen i om att skydda mer skog och framför allt skydda "alla skogliga värdetrakter":

We therefore demand the following:

1. Formally protect 20 % of the productive forest land in Sweden in accordance to leading nature conservation science.

2. Logging plans in all high conservation value forests should be immediately withdrawn.

3. Exempt all high conservation value forests (core areas including registered and unregistered woodland key
habitats) from forestry and protect them permanently.

4. Forests in High Value Forest Landscapes and continuity forests as well as forests with unknown biological
values must be visited in the field and inventoried prior to any kind of planned forestry operation. Importantly, if high conservation values are discovered, these areas should be exempt from forestry.


Jag pratade med vederbörandes chef på Naturvårdsenheten, Linda Sundström men hon tyckte inte att det var en problematisk koppling eftersom personen i fråga inte är inblandad i några beslut utan att man enbart använder personens expertkunskap om arter.

Vi har tidigare skrivit om liknande fall i tråden LST ställer krav att Kirppu slutar med bisysslan inventering (Obs att det aktuella fallet gäller en annan person än Kirppu)



   TS
Avatar Fallback

Re: Nytt exempel på inventerare som agerar för skogsskydd

isteskog  
#582332 Blir inte det minsta förvånad ...... 🙃 Det finns nog många "Kirppusar" med dolda agendor på våra myndigheter 😱

Användarvisningsbild

Re: Nytt exempel på inventerare som agerar för skogsskydd

Anton Holmström  
#582502 Som jag tolkar regelverket så spelar det ingen roll vad chefen tycker utan mer OM medborgare eller företag KAN börja misstänka oegentligheter i tjänsteutövandet.

Avatar Fallback

Re: Nytt exempel på inventerare som agerar för skogsskydd

axwell  
#582764 Citerar valda delar ur FÖRENINGSREFERAT ur Sundsvalls Tidning 12 aug -19.

"Timrå Naturskyddsförening gjorde en utflykt lördag 18 maj för att leta bombmurklor i Mjällådalen, på uppmaning av Länsstyrelsen."
"Inte en enda murkla, men dofttickor"
"ny utflykt 25 maj" "vi hittade 200 bombmurklor"
"Efter rapport till Länsstyrelsen kom svar: Wow det var ju häftiga nyheter. Vilken överraskning"

Avatar Fallback

Re: Nytt exempel på inventerare som agerar för skogsskydd

Avslutat-02  
#582768 Det där kan inte vara lagligt.
Egenmäktigt förfarande av tjänsteman.
Är nog ganska säker på att det är jäv, och helt totalt en säker väg till avsked.

Avatar Fallback

Re: Nytt exempel på inventerare som agerar för skogsskydd

isteskog  
#582778 Ja, det var verkligen en överraskning! Att Naturskyddsföreningen har blivit en underavdelning till Länstyrelsen? Kan det var riktigt enligt lagen det? 🙃

Avatar Fallback

Re: Nytt exempel på inventerare som agerar för skogsskydd

Avslutat-02  
#582781 Nä knappast.

Ska inte svenska myndigheter vara oberoende?
De får väl inte styras av intresse organisationer?

Hela detta urgröper rättssystemet, och alla är lika inför lagen.
Ska tjänstemän hålla på med detta så tar de ju och dömer skogsägaren till negativa konsekvenser utan rättvis prövning.

Känns som det är dags att rotrycka vissa myndigheter.

Användarvisningsbild

Re: Nytt exempel på inventerare som agerar för skogsskydd

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#582806 Det är lite olika bud på vad detta med "Värdetrakt" egentligen står för. Eftersom jag fick veta att min skog ligger i ett av länsstyrelsen i Dalarna föreslaget område för att definieras som Värdetrakt så frågade jag lite mer.
De svar jag kunnat få till mig tolkar jag som att en "Värdetrakt" i länsstyrelsen mening är ett större geografiskt område som innehåller flera områden med redan skyddade områden. Det kan vara biotopskydd, naturreservat, Natura2000 och så vidare.
Begreppet har ingen legal verkan och ska inte på något sätt påverka markanvändningen. Den styrs av alla andra regelverk som vi har som habitatdirektiv och så vidare.

Litar jag på dessa besked så sitter jag lugnt. Gör jag det inte så kan jag oroa mig för att "Värdetrakt" snart omvandlas till att bli just det som en del önskar, stora områden på landskapsnivå där normalt skogsbruk blir omöjligt.
Men vad har jag att oroa mig för? Naturreservat på två sidor, pilgrimsfalk i berget, Natura2000 på tredje sidan och alltihop i en föreslagen "Värdetrakt". Inget alls, eller hur? :wink:

(Fast å andra sidan så gränsar den 4:de sidan mot en paintballbana där polisens insatsstyrka tränar ibland och det pangas varje helg och under veckorna, året om nästan.)

Användarvisningsbild

Re: Nytt exempel på inventerare som agerar för skogsskydd

Brozzlaren  
#582809 Man kan undra hur många bomber man ska hitta innan de tas bort från rödlistan. 200st borde bli en rejäl sats med murkelsås. 😉

Avatar Fallback

Re: Nytt exempel på inventerare som agerar för skogsskydd

Avslutat-02  
#582810 De bomber ni hittar kan ni skicka.....
Murklorna de tar jag gärna....
Mums.... :ymparty:

Avatar Fallback

Re: Nytt exempel på inventerare som agerar för skogsskydd

Hema  
#582908 Bra jobbat Torbjörn. 👍

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).