Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2688 inlägg 497121 visningar 105 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Førland  
#581445 Ja jeg har hi shift,men traktoren får du ikke kjøpt :lol: :lol:

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

trygve.gustafsson  
#582175 Hej,
En fråga gällande 6200 årsm. 1998
Vid kraftigt regn kommer det in vatten på golvet,
vad jag kan se rinner vattnet ner under instrumentpanelen och på golv och även en del under gummimattan.
ser inte att vattnet tar sig in runt tätningen av framrutan...
Någon som vet var det kan leta sig in eller varit med om samma problem?
/Trygve

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

snurra  
#582179 Om du tar lös vänster sidplåt så ser du en kabel genomförning på hyttväggen, kolla den,

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

trygve.gustafsson  
#582192 Menar du vänster sidoplåt över motorn?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

snurra  
#582553 Ja, ta lös sidopöåten, där inne har du en kabelgjenomförning, där kan det komma in vatten, gjorde så på den jag har

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

trygve.gustafsson  
#583078 Tack för tipps, skall testa det!

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

snurra  
#583128
1566400349_20190817_143147.jpg
[

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

stegmaster  
#583194 Snyggt. :-bd
Hur manga hydraulikuttag har du til det? (hydraulisk toppstång, ekstrafunktioner til redskap)
Har funderat på det själv et antal gånger, men vil inte investera så mycket pengar på gamla valmet 665. (Dessutan har den redan lastare, men vid traktorbyte nån gång kommer det högt upp på listan)
Tänkte det vore fint i snösvängen med blad fram som flyter bättre enn på lastare, och kommar närmare traktoren.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583259 Hei. Da blev det handel av en valmet 6400 Hitrol, lite småfix trenger den men den er jo og over 20år så lite må man rekna med. Blir nok å lite modifiseringer av forskjellige ting også.

Her er en dårlig bild av den.
Hilsen Trond R

PS. Hvilket Grammer luftstol anbefaler dere å kjøpe, det bli nog første nye ting jag kjøpar til den.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

4bikes  
#583260 Gratulerer! har en vanlig 6400 sjøl og det er en anvendelig arbeidshest.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

snurra  
#583282
stegmaster skrev:Snyggt. :-bd
Hur manga hydraulikuttag har du til det? (hydraulisk toppstång, ekstrafunktioner til redskap)
Har funderat på det själv et antal gånger, men vil inte investera så mycket pengar på gamla valmet 665. (Dessutan har den redan lastare, men vid traktorbyte nån gång kommer det högt upp på listan)
Tänkte det vore fint i snösvängen med blad fram som flyter bättre enn på lastare, och kommar närmare traktoren.


Hadde 4 uttag bak, nu har jag 6, frontlyft å de nya uttagen bak går på samma spak, är kranar så att man stänger frontlyft när man har användning för uttagen bak, frontlyften kommer nog mest att användas i snösvängen, det är en Zuidberg
Senast redigerad av snurra tor 22 aug 2019, 19:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#583287
Norske_Trond skrev:Hei. Da blev det handel av en valmet 6400 Hitrol, lite småfix trenger den men den er jo og over 20år så lite må man rekna med. Blir nok å lite modifiseringer av forskjellige ting også.

Her er en dårlig bild av den.
Hilsen Trond R

PS. Hvilket Grammer luftstol anbefaler dere å kjøpe, det bli nog første nye ting jag kjøpar til den.

Är väl dessa två som sitter i dom mesta lite beroende på årsmodell
https://www.hyttkomfort.se/msg95g721
https://www.hyttkomfort.se/forarstolar/ ... mfort-plus

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583544 Kjørt lite med den nu i dag å måste si at det er et voldsomt bånndrag i forholdende til andre traktorer på 95-100hk jag har kjørt. Lettkjørt å god traktor. Å Hitrol er veldig fint. Måste sjekka lite mer ang hi-shift, det er det dumt den Inte har.

Bare lurar på synes dere funkar med det grammer sete med 721 bottenputa som er lite tynnere å smalare enn den som sitter på grammer maximo comfort plus som har 731 puta som er en liter bredere og tjokare bottenputa. Vet Inte om jag synes det er verdt merkostnaden og tenker det og kan være lettere å vende såret bakover med mindre botteputa på setet.
Tenker at det her bør funka: https://www.hyttkomfort.se/msg95g721

Hva tror ni?
Mvh Trond

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

stegmaster  
#583555 Du bør i hvert fall ikke ha et sete med større sittepute enn orginalen.
Jo kortere sittepute du klarer deg med jo enklere blir det å snu sete rundt. (blir bedre plass til bena)

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583660 Ni som har äldre 6000 med den klenare axelröret, hur tjock är fästplattan för sidobegränsningen av lyftarmarna?
Mina är 15mm tjocka men jag vet inte om de är utbytta pga mitt takmontage....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).