Socialt (mer om oss)

Besök hos Skogsola och Russell (Amerikabesöket)

8 inlägg 2744 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Besök hos Skogsola och Russell (Amerikabesöket)

Fredrik Reuter  
#582170 Igår gjorde jag ett besök hos @skogsola som nu i sin tur har långbesök av vår Amerikanske vän Russell Barnes (han kallar sig @solskenslogger på Skogsforum).

Det var ett mycket trevligt besök och här kommer en liten återkoppling.

Skogsola heter egentligen Ola och har sina marker i Hagfors kommun i Värmland. Ett riktigt skogsproffs som spenderar mycket tid per år med skogsbrukande i sin egen skog. Det får därför antas att Russell fått en mycket bra start på sitt unika Sverigebesök. Här finns mycket skog men också skotare, grävmaskiner samt givetvis en arsenal av röj- och motorsågar.

Russell visade sig vara en mycket trevlig skogstok från USA med mycket erfarenhet från mer eller mindre ett helt yrkesliv i skogarna i New England. Ola och Russell verkar ha funnit varandra och troligtvis kommer ni andra som ska få besök av Russell att få en både trevlig och intressant tid med en “Amerikan på skogen”.

Något som är riktigt intressant är Russells reflektioner av den Svenska skogen och det Svenska skogsbruket. Han slås av att det finns ett större intresse för skogsbruk i Sverige och att fler är mer aktiva med sitt skogsbruk än i USA. Och det är något som jag själv och Torbjörn också reflekterade över när vi besökte New England i våras - Det finns lika många skogsägare i USA som det finns invånare i Sverige men majoriteten av skogsägarna i USA är passiva med sitt skogsbruk. Trädslagen är givetvis annorlunda mot vad Russell är van och han tycker att skogen inte är lika grov som i USA.

Anledningen till att Russell är på besök i Sverige är en kombination av att han brinner för skogsbruk och hela tiden suktar efter att lära sig mer om skogsbruk, detta i kombination med att han sålt sitt företag och helt enkelt kan göra dessa resor.

När vi sitter och tar en “Swedish Fika” på Olas altan så berättar Russell och Ola att de hunnit med det att testa det mesta under de dagar Russell varit på besök. Ola håller på med en slutavverkning och skotar virket till avlägg med sin Rottne F12-S. Under tiden så ungskogsröjer Russell skiftet bredvid. Mellan röjning och skotning så har de också fällt övergrovt med motorsåg.

Russell kommer fortsätta sin Sverigeresa och har kanske en handfull med Skogsforumare som han ska besöka och bo hos. Dessutom är planen att han ska vara med på vår Skogsforumträff nästa fredag och lördag. Passa på att haka på, det kommer bli skoj!
Skogsola till vänster och Russell till höger
Russell i röjningen. Lite hemlig bild, han testar här en ny produkt som vi snart kommer skriva mer om...




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Besök hos Skogsola och Russell (Amerikabesöket)

Avslutat-02  
#582172 Tänker inte starta någon debatt men det ser ut som en makita 4-taktare....

Men jag kan ha fel... Det är inget nytt att försöka använda en 4-taktare i skogen.
Är ca 5 är sedan jag testade.
Då med en dolmar.

Gick jättebra, men inte på grovt då den sågen var för liten....


Kul att de trivs med varandra.

Hör hårt grabbar... :-bd

Avatar Fallback

Re: Besök hos Skogsola och Russell (Amerikabesöket)

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#582271 Russel tycker att den svenska skogen är svår att röra sig i. Han har aldrig sett så mycket sten och med blöt mossa emellan stenarna att sjunka ner i. Vi konstaterade att skogsforumisterna med sina bonntraktorer och kranvagnar skulle få det tufft här. #:-s

Användarvisningsbild

Re: Besök hos Skogsola och Russell (Amerikabesöket)

anersimyra  
#582278 Nu får du se till att Russel tar sig ett dopp i Värmuln också.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Besök hos Skogsola och Russell (Amerikabesöket)

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#582279 Det får väl bli Fryken för han drar åt det hållet.

Användarvisningsbild

Re: Besök hos Skogsola och Russell (Amerikabesöket)

Fredrik Reuter  
#582299 Ja, jag har inte till 100% koll på hur Russells resplan ser ut eller till vilka han ska. Så ni som får en "Amerikan på skogen" får jättegärna rapportera på Skogsforum, starta gärna en egen tråd så blir det delrapporter under hans resa.

Vinterröjarn: Nej, det är inte Makita, men info kommer snart i annan tråd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Besök hos Skogsola och Russell (Amerikabesöket)

Solskenlogger  
#582617 Hello forest people,

I will be attending the meet up this Friday.

I will be arriving by train at 9:01 from Sunne. I will need a ride from the train station to the meet up.

I will then need a ride back to Säffle at the end of the day to my hotel (First Hotel Royal).

On Saturday l will need a ride to the meet up and back to the hotel at the end of the day.

Is there any one out there who can help me out?


Russell

Användarvisningsbild

Re: Besök hos Skogsola och Russell (Amerikabesöket)

Fredrik Reuter  
#582666 Hi Russell,
No problem, we'll help you for sure.
We're going to pick up @vardon at the train station at 09:00 as well and no problem with the rest of the transfer.

My cell phone number is at the bottom of this page.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).