Öppna kategorin

Manuel huggnings företag?

26 inlägg 4629 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Manuel huggnings företag?

Tommy90  
#581866 Erfarenhet finns har över 200 hektar med skog inom familjen som man har vuxit upp med sköta om men ingen utbildning ännu! Hmm

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Manuel huggnings företag?

svampbob  
#581869 Jag tror du ska starta ett "jag gör allt för pengar" företag där manuellhuggning är en del av de tjänster som du erbjuder. Med den timpenning du får som manuellhuggare så har du inte råd med att gå hemma och vänta på arbete utan du behöver annat för att få ihop 40 fakturerbara timmar i veckan.

Användarvisningsbild

Re: Manuel huggnings företag?

Tommy90  
#581873 Jo linje röjning och tomt röjning och hjälp åt nån skogsmaskins ägare och bloggning av vägar och gårdar om vintern och klippa gräs på sommaren åt folk och måla hus utvändigt och har erfarenhet av att vaxa och polera bilar och att svetsa och har är annars ganska händig så skulle kunna skruva med motorsågar åt folk så borde man få ihop alla timmar så man klarar sig

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuel huggnings företag?

Tommy90  
#581874 Plogning

   TS
Avatar Fallback

Re: Manuel huggnings företag?

roa  
#582083 Var i Sverige bor du har en stor betydelse. Det handlar inte om att fälla träd du måste ha kunskaper om vilka träd som skall bort. Sen måste du kunna aptera rätt.Mycket stora värden vid tex Ek hugning. Kontrakt måste alltid vara skrivet innan averkning så du vet pris ,vilka som ska köpa virket så du apterar enligt deras föreskrifter. Det tar också lång tid och lära sig appterings föreskrifter som Ek timmer rätt längd ,krök avsmalning ,kvist storlek allt från vattskott, frisk kvist, torr kvist, röt kvist.Hur du bedömer kärnan svall ved ,rak spricka, stjärn och ring spricka, dubbel splint. Utifrån detta ska du bedöma om det blir Faner, A,B,C stock. Sen har du kubb sortimentet som tex Junker kubb utöver detta och energiveden eventuellt flis topparna också att hålla reda på inte för korta eller för långa, knäck kapa spärr grenar. Detta var bara ett träd slag,vi brukar hugga 12 st olika sortiment i en löv averkning .Är en del att hålla reda på.

Användarvisningsbild

Re: Manuel huggnings företag?

Tommy90  
#582084 Bor i Österbotten Finland lite under Umeå i höjd

   TS
Avatar Fallback

Re: Manuel huggnings företag?

roa  
#582088 Där uppe kan du inte konkurrera med maskinerna huvudsakligen Tall ,Gran och Björk .Försök komma inn och hjälp några storra entreprenörer med att fälla och kvista över grov Tall och Gran .Den grova gammel skogen är väl rätt hårt åtgången där uppe. Blir inte så grov heller sämre bonitet bara tätvuxen. Du får flytta söder över i Skåne har vi stora träd. Dalarna har grov Gran.

Användarvisningsbild

Re: Manuel huggnings företag?

Tommy90  
#582092 Hmm

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuel huggnings företag?

Vindelälvens  
#582099 Jag är trädfällare/manuellhuggare på heltid. Verkar i Västerbotten. Hugger mycket efter kraftledningar. Åt skogsbolag vid övergrovt och där skördare inte når/tar sig fram. Är även certifierad klättrare för mer avancerade jobb på tomter. Stämplar även vid kraftledningar och åker på störningsjobb.
Mycket jobb åt privatkunder också.

Användarvisningsbild

Re: Manuel huggnings företag?

Vindelälvens  
#582100 Ett tips är att du tar anställning på ett företag som sköter underhåll på statliga kraftledningar, finns hur mycket jobb som helst där och då får du hugga manuellt tills du blir less. Då får du mycket erfarenhet

Avatar Fallback

Re: Manuel huggnings företag?

roa  
#582101
Vindelälvens skrev:Ett tips är att du tar anställning på ett företag som sköter underhåll på statliga kraftledningar, finns hur mycket jobb som helst där och då får du hugga manuellt tills du blir less. Då får du mycket erfarenhet



Kraftledningar missade jag bra tipps och som du skriver man får fällnings erfarenhet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).