Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 583928 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#581997 Jag har ett bestånd med övergrov björk...
Som jag inte heller vet vad jag ska göra med... De står tätt men verkar trivas.
Är ca 75 år gamla...

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#581998 Så länge du har beståndet ganska slutet kommer det inte komma upp nånting underifrån. Det kommer att komma små björkspön, men de blir inte mer än någon meter och sen försvinner de. De blir aldrig träd, så att säga. Såvida du inte håller beståndet väldigt glest. Hela tiden.

Gammal björkskog har ett ganska tydligt bäst-före-datum. Tillväxten stannar av, det kommer in röta, och om inte kvalitén är riktigt bra så blir det bara massaved, eller ved. Tyvärr.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

T Landström  
#581999
ulf 1 skrev:vi tar det en sista gång sen går vi vidare .... vilken tur att ni har mig ..så ni får en inblick i verkligheten, visst är det otäckt med sanning, men det kan vara bra också .. varför är älgstatistik intressant på en tråd om det tredje träslaget, ja det får ni fortsätta fundera på, allt hänger ihop i ett friskt samhälle, alla kloka förstår att man inte kan rätta till en sak av 100 och tro att man lagat nåt .. tänk om en bilverkstad tänkte så ... vi har för mycket älg och viltskadorna ökar år för år i nollvisionens tecken, särintresset jakt terroriserar allmänintresset att behöva åka bil, för att få vardagen att fungera .. ingen skogsägare i sverige som har tallmarker tycker att vi har en lagom älgstam .. när det gäller de 60 tusen viltolyckorna varje år (som var 40tusen på 90 talet) så är det toppen på ett isberg, forskning visar att 80% av viltolyckorna inte rapporteras och att 40% av singelolyckorna kan bero på vilt på vägen, min siffra på 2000 dödade av älg sen 1970 kan faktiskt vara för låg .. jag vet att i den förljugna värld som skog och jaktlobbyn lever i, så betraktas sanning som en jävla oförskämdhet ... se gurkan ... men vi blir mer sårbara om vi står med huvet i sanden och arselet i luften .. så jag vill bara hjälpa ... ju fortare vi gör oss av med hycklandet ju fortare kan vi göra något åt de verkliga problemen, alla vet att på varje anmäld dödad jakthund så går det tio till, med ett undantag varg, som alltid ger en tidningsrubrik, det var 6 st förra året .. agria har bra statistik att titta på, men det är kanske 20% av hundarna som är försäkrade där och sen lägg till mörkertalet så blir det skrämmande farligt att ha en husse som är jägare, hos agria anmäls över 300 vildsvin och viltdödade varje år och dom försäkrar 20% så över tusen dödade jyckar plus mörkertalet som är enormt, sen kommer trafikdödade till detta, ni får tänka själva nu .. men 6 vargdödade är det stora problemet för jägarförbundet, man undrar vad det är för fel på dom, snart sitter detta dysfunktionella gäng med en bössa i varje buske ... agria statistik .. https://www.agria.se/pressrum/statistik ... -vid-jakt/


Helt ärligt Ulf...sluta diskutera saker som du inte begriper!

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#582000
vinterrojarn skrev:Jag har ett bestånd med övergrov björk...
- - -
De står tätt men verkar trivas.

Hur ser du att dom trivs? :shock:

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#582001 Jag frågade dom... :mrgreen: :lol:

Nä men för mig så är det när träden inte bildar röta eller tappar i kronans grönska.

De har stått så där i minst 30 år orört...
Så jag undrar om det är dags att lägga om kull dem kanske

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#582004 Så vid lövskog ska jag tänka tvärtom?

Gallra hårt första gången?
Ta nästan halva grundytan?

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#582006 Nej, du frågade väl hur du skulle göra för att få en fullskiktad lövskog?

För normal lövskogsskötsel, kolla länken som Ulf la upp, på Kogskunskap:

https://www.skogskunskap.se/skota-lovskog/

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

tallen100  
#582007
ulf 1 skrev:vilken tur att ni har mig ..så ni får en inblick i verkligheten

=)) =)) =)) Den var bra rolig den :-bd :-bd :-bd

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#582011
Lars Lundqvist SLU skrev:Nej, du frågade väl hur du skulle göra för att få en fullskiktad lövskog?

För normal lövskogsskötsel, kolla länken som Ulf la upp, på Kogskunskap:

https://www.skogskunskap.se/skota-lovskog/

Både ja och nej.

Avsikten är ett fullskiktat bestånd.
Där jag kan hämta ut helst 45-50 kbm med ved i olika dimensioner.

Men för att kunna hålla på så, då måste jag ha kommande generationer pågång samtidigt....

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

halvproffs  
#582015
ulf 1 skrev:vi tar det en sista gång. när det gäller de 60 tusen viltolyckorna varje år (som var 40tusen på 90 talet) så är det toppen på ett isberg, forskning visar att 80% av viltolyckorna inte rapporteras och att 40% av singelolyckorna kan bero på vilt på vägen, min siffra på 2000 dödade av älg sen 1970 kan faktiskt vara för låg ..


Dom här 2000dödade är det i hela världen, eller i Sverige eller som röjjan påstår i Kanada?
Som jag läser det så är det i Sverige.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

halvproffs  
#582016
ulf 1 skrev:vad är du för prinsessa på ärten som känner sig förolämpad gurka ... jag är en av de 98,4 % av sveriges befolkning som inte jagar en idiothög älgstam, kom inte med dina illusionstrick om att om du inte fans skulle älgstammen vara högre, sanningen är att om inte du och de andra hänsynslösa jägarna (alla är det givetvis inte) som till varje pris vill ha eran extensiva köttproduktion på sveriges vägar ... hade närmar 2000 människor sluppit köra ihjäl sig sen 1970, och 20 000 blivit svårt skadadade 1970 sköt ni 30 tusen älgar nu har ni tredubblat, ja antagligen fyrdubblat antalet älgar som springer lösa på vägarna


Kan inte se att ulf1 skriver någonting om Kanada.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

halvproffs  
#582017 Nog om detta. Vi startar ny tråd.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#582019
vinterrojarn skrev:Avsikten är ett fullskiktat bestånd.
Där jag kan hämta ut helst 45-50 kbm med ved i olika dimensioner.

Det fungerar inte med de lövträd vi har i Sverige.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

isteskog  
#582022 Varför ska det vara fullskiktat om de bara tänker plocka ut ved? Är det inte bättre att köra korta omloppstider och låta den självföryngra sig därefter.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Samlarn  
#582027
ulf 1 skrev:vi tar det en sista gång sen går vi vidare .... vilken tur att ni har mig ..så ni får en inblick i verkligheten, visst är det otäckt med sanning, men det kan vara bra också .. varför är älgstatistik intressant på en tråd om det tredje träslaget, ja det får ni fortsätta fundera på, allt hänger ihop i ett friskt samhälle, alla kloka förstår att man inte kan rätta till en sak av 100 och tro att man lagat nåt .. tänk om en bilverkstad tänkte så ... vi har för mycket älg och viltskadorna ökar år för år i nollvisionens tecken, särintresset jakt terroriserar allmänintresset att behöva åka bil, för att få vardagen att fungera .. ingen skogsägare i sverige som har tallmarker tycker att vi har en lagom älgstam .. när det gäller de 60 tusen viltolyckorna varje år (som var 40tusen på 90 talet) så är det toppen på ett isberg, forskning visar att 80% av viltolyckorna inte rapporteras och att 40% av singelolyckorna kan bero på vilt på vägen, min siffra på 2000 dödade av älg sen 1970 kan faktiskt vara för låg .. jag vet att i den förljugna värld som skog och jaktlobbyn lever i, så betraktas sanning som en jävla oförskämdhet ... se gurkan ... men vi blir mer sårbara om vi står med huvet i sanden och arselet i luften .. så jag vill bara hjälpa ... ju fortare vi gör oss av med hycklandet ju fortare kan vi göra något åt de verkliga problemen, alla vet att på varje anmäld dödad jakthund så går det tio till, med ett undantag varg, som alltid ger en tidningsrubrik, det var 6 st förra året .. agria har bra statistik att titta på, men det är kanske 20% av hundarna som är försäkrade där och sen lägg till mörkertalet så blir det skrämmande farligt att ha en husse som är jägare, hos agria anmäls över 300 vildsvin och viltdödade varje år och dom försäkrar 20% så över tusen dödade jyckar plus mörkertalet som är enormt, sen kommer trafikdödade till detta, ni får tänka själva nu .. men 6 vargdödade är det stora problemet för jägarförbundet, man undrar vad det är för fel på dom, snart sitter detta dysfunktionella gäng med en bössa i varje buske ... agria statistik .. https://www.agria.se/pressrum/statistik ... -vid-jakt/


Har du tänkt på att trafiken kanske ökat? Tycker man borde tänka innan man talar.
Ulf Brüde fd trafiksäkerhetsforskare har gjort en sammanställning som inte direkt stämmer överens med din sanning. Kanske är det vi jägare som betalat hans arbete för att vår hemliga agenda att 10 dubbla älgstammen inte ska avslöjas :-o. Tur att vi är några som försöker tänka.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).