Gallring

Högstubbar i gallringsskogen?

36 inlägg 11716 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Högstubbar i gallringsskogen?

Värmlänning  
#581935
vinterrojarn skrev:En liten men dock så viktig sak bara...
När man gör en högstubbe, så är det enligt naturen bättre att kapa i olika höjd och sedan bryta av stammen.

Kolla en naturligt avbryten stam den är inte rak och fin utan trasig och ojämn....
Ugglorna vill ha det så för att kunna gömma sig.

Gör gärna lite skador på stubbarna, som drar insekter.... Frågan jag ställer blir, vet vi vilken effekt detta kan ge?
Hjälp eller stälp?

Troligtvis hjälp, sen gällande kap osv, viktigaste att det görs, inte hur!

Malwa
Avatar Fallback

Re: Högstubbar i gallringsskogen?

Värmlänning  
#581937 Bolagen får mycket skit, bland annat på detta forum av många. Jag tänker sticka ut hakan och säga att de generellt sett har mer och bättre hänsyn än 90 % av de privata skogsägarna. Min icke vetenskapliga observation i mina hemmabygder :wink:

Avatar Fallback

Re: Högstubbar i gallringsskogen?

Avslutat-02  
#581941 Jag gjorde många högstubbar när jag körde skördare, och visst det är viktigt att det blir gjort, men även hur. Många aspekter hänger på att man hjälper så långt som möjligt, därför gav jag lite tips.
Men okej ursäkta.

Avatar Fallback

Re: Högstubbar i gallringsskogen?

Värmlänning  
#581943
vinterrojarn skrev:Jag gjorde många högstubbar när jag körde skördare, och visst det är viktigt att det blir gjort, men även hur. Många aspekter hänger på att man hjälper så långt som möjligt, därför gav jag lite tips.
Men okej ursäkta.

Du behöver inte ursäkta dig! Jag bara menade att det är bra att hålla det enkelt så det blir gjort, annars är risken att det inte blir av :wink: jag vet hur jag själv fungerar :shock:

Avatar Fallback

Re: Högstubbar i gallringsskogen?

Avslutat-02  
#581945 Ju visst, men hur svårt är det då?
Två hack så är det klart.

Men det är helt rätt, vissa kommer anse jobbighet i det hela.

Avatar Fallback

Re: Högstubbar i gallringsskogen?

339  
#581955
vinterrojarn skrev:En liten men dock så viktig sak bara...
När man gör en högstubbe, så är det enligt naturen bättre att kapa i olika höjd och sedan bryta av stammen.

Kolla en naturligt avbryten stam den är inte rak och fin utan trasig och ojämn....
Ugglorna vill ha det så för att kunna gömma sig.

Gör gärna lite skador på stubbarna, som drar insekter.... Frågan jag ställer blir, vet vi vilken effekt detta kan ge?
Hjälp eller stälp?


Tack för tipset! Jag ska testa lägga några jack så trädet bryts av. Jag tänker längre fram följa upp hur dessa bryts ner och om man kan se några insekter. Jag har även naturliga snöbrott i beståndet som jag lämnat kvar och ska jämföra med. Farsgubben vänder väl sig i graven nu men tiderna ändras, till det bättre hoppas jag :grin:
Senast redigerad av 339 ons 14 aug 2019, 09:36, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Högstubbar i gallringsskogen?

Vågen  
#581981 Det är alldeles säkert bättre om man kan få brottsyta på stammen. Framför allt så är ju förebyggande skogsbruk viktigt och intressant. Det rationella skogsbruket skapar sina egna problem, när man på enkla sätt kan för bättra situationen avsevärt.

Avatar Fallback

Re: Högstubbar i gallringsskogen?

339  
#581985 Vilken tid på året tror ni blir bäst att göra högstubbarna? Björk och al borde man kunna testa på året runt. Men av gran och tall då? Så man bäst gynnar de nyttodjur som lever av tex granbarkborre? Och inte gynnar "rackarna" och röta.

Spontant känns vinterhalvåret bäst för gran och tall? Typ snöbrott och självgallring är ju vanligt i Norrland sedan länge tillbaka
Senast redigerad av 339 ons 14 aug 2019, 09:48, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Högstubbar i gallringsskogen?

Avslutat-02  
#581986 Om det är grövre stammar så på vintern, med tanke på märgborre.

Klena kan man väl göra året om.

Röta i gran gynnar vissa insekter...
Så det är nog på både gott och ont...

Svår nöt det där....

Användarvisningsbild

Re: Högstubbar i gallringsskogen?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#581988
339 skrev:Vilken tid på året tror ni blir bäst att göra högstubbarna? Björk och al borde man kunna testa på året runt. Men av gran och tall då? Så man bäst gynnar de nyttodjur som lever av tex granbarkborre? Och inte gynnar "rackarna" och röta.

Spontant känns vinterhalvåret bäst för gran och tall? Typ snöbrott och självgallring är ju vanligt i Norrland sedan länge tillbaka

Tyvärr är det samma tid då de jagar barkborrar. Så bäst är vinterhalvåret så de är färska till våren.

Användarvisningsbild

Re: Högstubbar i gallringsskogen?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#582013 Jag tror inte att det spelar nån roll om det finns en brottyta i stubben eller inte. Det man vill göra är att skapa död ved och med skördare är det lätt att göra en hög stubbe och på det viset både lämna död ved och ta vara på en del av trädet.
Med motorsåg är det svårt att göra en hög stubbe så då kan man ringbarka trädet istället, det blir ju en mer naturlig boplats för diverse flygfän med tiden...

Jag skulle inte bli förvånad om man i framtiden slutar göra högstubbar och istället katar träden med skördaraggregatet, som man redan gör i vissa ns-huggningar.

Avatar Fallback

Re: Högstubbar i gallringsskogen?

339  
#583135
Mettämies skrev:Jag tror inte att det spelar nån roll om det finns en brottyta i stubben eller inte. Det man vill göra är att skapa död ved och med skördare är det lätt att göra en hög stubbe och på det viset både lämna död ved och ta vara på en del av trädet.
Med motorsåg är det svårt att göra en hög stubbe så då kan man ringbarka trädet istället, det blir ju en mer naturlig boplats för diverse flygfän med tiden...

Jag skulle inte bli förvånad om man i framtiden slutar göra högstubbar och istället katar träden med skördaraggregatet, som man redan gör i vissa ns-huggningar.


Vad skulle katade träd tillföra naturvården jämfört med högstubbar? Jag skulle gärna vilja ha några katade träd i beståndet men de blir svårare att göra rent manuellt. Kedjeröjaren är som skapt för högstubbar och med förlängaren kan jag göra riktigt höga stubbar utan att de stör kvalitetsutvecklingen på själva beståndet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Högstubbar i gallringsskogen?

Deichenpoff  
#583137 Då min skog är ganska liten och jag har små barn så får det bara stå tunna högstubbar, däremot så försöker vi skapa mulm där det går och även lågstubbar som jag karvar ett korsmönster i och återfyller med skröfs och sågspån. Inbillar mig att det blir mulm där efter ett tag.

Användarvisningsbild

Re: Högstubbar i gallringsskogen?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583138 Bara det är en grov ek med brunröta så är det inga problem med att hjälpa till mulmbildningen! Samla döda djur längs ned vägen och lägg i eken snabbar på mulmbildningen. Enligt vissa experter.

Användarvisningsbild

Re: Högstubbar i gallringsskogen?

Deichenpoff  
#583141 Ekoxar gillar ek men det finns andra insekter som trivs i annan mulm.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).